Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus i Linde współpracują w zakresie infrastruktury wodorowej dla lotnisk

Koncern Airbus i firma Linde, wiodąca globalna firma zajmująca się gazami przemysłowymi i inżynierią, podpisały protokół ustaleń (MoU) dotyczący prac nad rozwojem infrastruktury wodorowej na lotniskach na całym świecie. Umowa wynika z umowy o współpracy podpisanej w Singapurze w lutym br. i obejmuje współpracę w zakresie globalnych łańcuchów dostaw wodoru, od produkcji po składowanie na lotniskach, w tym integrację uzupełniania paliwa w normalnych operacjach obsługi naziemnej.

Obie firmy od początku 2023 r. zdefiniują i uruchomią projekty pilotażowe na kilku wybranych lotniskach. Ponadto Airbus i Linde przeanalizują potencjał Power-to-Liquid – rodzaju paliwa zrównoważonego lotnictwa (SAF) wytwarzanego z syntetycznie produkowanego ciekłego węglowodoru poprzez konwersję odnawialnej energii elektrycznej.

„Dobrze postępujemy z wodorem jako ważną ścieżką technologiczną, aby osiągnąć nasze ambicje wprowadzenia do 2035 r. na rynek bezemisyjnego samolotu komercyjnego. Budowa infrastruktury jest równie ważna. Dlatego ściśle współpracujemy z partnerami takimi jak Linde, którzy posiadają wieloletnie doświadczenia i wiedzy na całym świecie w zakresie przechowywania i dystrybucji wodoru” – powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa.

„Cieszymy się, że możemy rozszerzyć naszą udaną współpracę z Airbusem na zasięg globalny” – powiedział Philippe Peccard, wiceprezes ds. czystej energii w Linde. „Dzięki wykorzystaniu kompetencji obu firm jesteśmy dobrze przygotowani do współpracy z lotniskami i władzami rządowymi w zakresie opracowywania opłacalnych koncepcji zrównoważonych węzłów lotniskowych opartych na wodorze”.

Oczekuje się, że zastosowanie wodoru do zasilania przyszłych samolotów nie tylko znacznie zmniejszy emisje generowane przez samoloty, ale może również pomóc w dekarbonizacji działań związanych z transportem lotniczym na ziemi. W 2020 r. Airbus uruchomił program „Hydrogen Hub at Airports”, aby rozpocząć badania nad wymaganiami infrastrukturalnymi i niskoemisyjnymi operacjami lotnisk. Do tej pory podpisano umowy z partnerami i portami lotniczymi we Francji, Włoszech, Korei Południowej, Japonii i Singapurze.

Pierwsze samoloty koncepcyjne ZEROe zostały zaprezentowane w 2020 r., a prace nad odpowiednimi elementami technologicznymi są obecnie w toku w ramach globalnej sieci badawczo-technologicznej, która koncentruje się na opracowaniu technologii wodorowej dla przyszłych samolotów komercyjnych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony