Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus dostarczy Amazon Air dziesięć frachtowców A330-300P2F

Kierując się pojemnością i ekonomią eksploatacji A330-300P2F Amazon Air podpisał z Altavair wiążącą umowę na dzierżawę 10 takich frachtowców. Celem leasingu samolotów jest spełnienie planów usługi Amazon Prime – dostawy klientom towarów zamówionych w serwisie e-commerce w ciągu jednego dnia.  Samoloty będą obsługiwane – pod względem załóg i techników – dla Amazona przez Hawaiian Airlines, przewoźnika użytkującego A330 od 2010 roku.

Dziesięć płatowców zostanie przebudowanych z samolotów pasażerskich na frachtowce przez Elbe Flugzeugwerke GmbH (EFW), firmę specjalizującą się w usługach konwersji maszyn pasażerskich na samoloty cargo (passanger-to-freighter; P2F). 

„Cieszymy się, że Airbusy dołączą do floty Amazon Air", powiedział Philippe Karam, dyrektor Amazon Global Air Fleet & Sourcing. „A330-300 będą nie tylko pierwszymi tego typu samolotami w naszej firmie, ale także najnowszymi, największymi samolotami Amazon Air, co pozwoli nam dostarczać klientom w każdym locie więcej paczek". 

Amazon Air wozi paczki na większe odległości w krótszych reżimach czasowych, aby sprostać obietnicy szybkiej, bezpłatnej dostawy. Oczekuje się, że pierwszy z samolotów A330-300P2F dołączy do Amazon Air pod koniec 2023 roku.

„Wybór naszych frachtowców przez Amazon mówi wiele o wartości rynkowej A330 i pozycji samolotów szerokokadłubowych Airbusa na rynku maszyn cargo", powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i szef Airbus International. „Amazon zyskał renomę dzięki dostarczaniu towarów z niezwykłą szybkością i konsekwencją. Jesteśmy bardzo dumni, że nasze samoloty staną się kluczowym ogniwem w niezwykłym łańcuchu logistycznym tej firmy".  

Dzięki zaawansowanym technologiom Airbusa, do których należy układ sterowania lotem fly-by-wire, A330 stanowi dogodną platformę do przebudowy na frachtowiec. Od momentu wejścia A330 do służby w 1994 roku, klienci zamówili ponad 1700 samolotów A330, z czego ponad 1500 już otrzymali. Dziś ten zasób stanowi obfite źródło samolotów mogących posłużyć przez wiele lat do konwersji P2F. 

Choć zarówno A330-200, jak i A330-300 nadają się do przeróbki, dłuższy kadłub A330-300P2F jest szczególnie odpowiedni dla firm zajmujących się konwersją i samych przewoźników ekspresowych, ze względu na dużą pojemność dostępną dla ładunków o mniejszej gęstości. Program konwersji A330P2F, uruchomiony w 2012 roku, jest wynikiem współpracy ST Aerospace, Airbusa i ich spółki joint venture EFW.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony