Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus A330 MRTT pierwszym na świecie tankowcem certyfikowanym do automatycznego podawania paliwa w powietrzu

Za sprawą udanej współpracy z Siłami Powietrznymi Republiki Singapuru (RSAF) A330 MRTT został pierwszym na świecie latającym tankowcem, posiadającym certyfikat do automatycznego przekazywania paliwa w powietrzu innym samolotom (A3R) w warunkach dziennych.

Certyfikowana przez Hiszpański Krajowy Instytut Technologii Lotniczych (INTA) funkcja jest częścią nowej inicjatywy SMART MRTT, rozwijanej przez Airbusa. System A3R ułatwia pracę operatorowi tankowania w powietrzu (ARO), poprawia bezpieczeństwo operacji lotniczych i optymalizuje szybkość transferu paliwa w powietrzu (AAR), przez co zapewnia przewagę własnemu lotnictwu w walce. Nie wymaga instalacji dodatkowego wyposażenia w samolotach pobierających paliwo ze skrzydlatej cysterny.

RSAF A330 MRTT tankuje RSAF A330 MRTT (fot. Airbus Defence and Space)

„Certyfikacja zdolności A3R jest wynikiem działań, rozpoczętych w 2018 r., które zaowocowały pierwszym na świecie zautomatyzowanym kontaktem między systemem wysięgnika latającej cysterny a samolotem-biorcą paliwa, w tym przypadku myśliwcem F/A-18 Królewskich Australijskich Sił Powietrznych - RAAF. Od tego czasu odnotowaliśmy więcej „światowych nowości” w dziedzinie lotnictwa, zwłaszcza dzięki współpracy z RSAF, pierwszym naszym klientem, który skorzystał z tej rewolucyjnej funkcjonalności. Nadal rozwijamy A330 MRTT, zwiększając przewagę technologiczną naszej maszyny nad konkurentami, dzięki doskonałym możliwościom tankowania w powietrzu”, powiedział Jean-Brice Dumont, szef programu wojskowych systemów powietrznych w Airbus Defence and Space.

Dzięki współpracy Airbusa i RSAF przy inicjatywie SMART MRTT, należący do lotnictwa singapurskiego samolot A330 MRTT wziął udział w rozwoju, serii testów w locie i certyfikacji funkcjonalności A3R. Przy okazji technicy obu stron opracowali lepsze metody obsługiwania naziemnego instalacji paliwowej, umożliwiając szybsze wykonywanie prac serwisowych, co przekłada się na optymalizację magazynu części zamiennych i dostępność operacyjną samolotów A330 MRTT.

A330 MRTT tankuje RSAF F-16D (fot. Airbus Defence and Space)

Ewolucja A330 MRTT na tym się nie kończy. Airbus, za pośrednictwem spółki zależnej Airbus UpNext, uruchomił projekt demonstratora Auto’Mate, którego celami są opracowanie, instalacja i ocena technologii umożliwiających prowadzenie operacji tankowania w powietrzu między bezzałgowcami (Autonomous Assets Air-to-Air Refuelling - A4R) i autonomicznych lotów bezzałogowców w szykach (Autonomous Formation Flight - AF2). Projekt Auto’Mate skupi się na automatyzacji zadań samolotu-biorcy, co wymaga opracowania zestawu nowych technologii.

A330 MRTT Singapurskich Sił Powietrznych uzupełniają paliwo RSAF MRTT (fot. Airbus Defence and Space)

Poszczególne elementy zostaną przetestowane w locie w 2023 r., a ostateczny, całościowy sprawdzian odbędzie się w połowie 2024 r., z wykorzystaniem w obu przypadkach samolotu A310 jako testowego tankowca i dronów-autonomicznych celów powietrznych DT-25 jako biorców paliwa. Komplet technologii opracowanych w demonstratorze Airbus Auto'Mate umożliwi dokonanie przełomu w dziedzinie autonomizacji tankowania w locie (AAR), w celu zmniejszenia obciążenia pracą członków załóg lotniczych i kosztów szkolenia, poprawy bezpieczeństwa lotów i zwiększenia wydajności operacyjnej. Ustanowi też fundament pod pionierskie zadania tankowania w locie z udziałem bezzałogowców (w tym między bezzałogowcami), co jest wysoce pożądaną zdolnością w prognozowanych operacjach wojskowych. Auto´Mate jest pierwszym demonstratorem UpNext który będzie rozpoczęty prowadzony i zakończony w Hiszpanii.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony