Przejdź do treści
A330 MRTT tankuje RSAF F-16 (fot. Airbus Defence and Space)
Źródło artykułu

Airbus A330 MRTT pierwszym na świecie tankowcem certyfikowanym do automatycznego podawania paliwa w powietrzu

Za sprawą udanej współpracy z Siłami Powietrznymi Republiki Singapuru (RSAF) A330 MRTT został pierwszym na świecie latającym tankowcem, posiadającym certyfikat do automatycznego przekazywania paliwa w powietrzu innym samolotom (A3R) w warunkach dziennych.

Certyfikowana przez Hiszpański Krajowy Instytut Technologii Lotniczych (INTA) funkcja jest częścią nowej inicjatywy SMART MRTT, rozwijanej przez Airbusa. System A3R ułatwia pracę operatorowi tankowania w powietrzu (ARO), poprawia bezpieczeństwo operacji lotniczych i optymalizuje szybkość transferu paliwa w powietrzu (AAR), przez co zapewnia przewagę własnemu lotnictwu w walce. Nie wymaga instalacji dodatkowego wyposażenia w samolotach pobierających paliwo ze skrzydlatej cysterny.

RSAF A330 MRTT tankuje RSAF A330 MRTT (fot. Airbus Defence and Space)

RSAF A330 MRTT tankuje RSAF A330 MRTT (fot. Airbus Defence and Space)

„Certyfikacja zdolności A3R jest wynikiem działań, rozpoczętych w 2018 r., które zaowocowały pierwszym na świecie zautomatyzowanym kontaktem między systemem wysięgnika latającej cysterny a samolotem-biorcą paliwa, w tym przypadku myśliwcem F/A-18 Królewskich Australijskich Sił Powietrznych - RAAF. Od tego czasu odnotowaliśmy więcej „światowych nowości” w dziedzinie lotnictwa, zwłaszcza dzięki współpracy z RSAF, pierwszym naszym klientem, który skorzystał z tej rewolucyjnej funkcjonalności. Nadal rozwijamy A330 MRTT, zwiększając przewagę technologiczną naszej maszyny nad konkurentami, dzięki doskonałym możliwościom tankowania w powietrzu”, powiedział Jean-Brice Dumont, szef programu wojskowych systemów powietrznych w Airbus Defence and Space.

Dzięki współpracy Airbusa i RSAF przy inicjatywie SMART MRTT, należący do lotnictwa singapurskiego samolot A330 MRTT wziął udział w rozwoju, serii testów w locie i certyfikacji funkcjonalności A3R. Przy okazji technicy obu stron opracowali lepsze metody obsługiwania naziemnego instalacji paliwowej, umożliwiając szybsze wykonywanie prac serwisowych, co przekłada się na optymalizację magazynu części zamiennych i dostępność operacyjną samolotów A330 MRTT.

A330 MRTT tankuje RSAF F-16D (fot. Airbus Defence and Space)

A330 MRTT tankuje RSAF F-16D (fot. Airbus Defence and Space)

Ewolucja A330 MRTT na tym się nie kończy. Airbus, za pośrednictwem spółki zależnej Airbus UpNext, uruchomił projekt demonstratora Auto’Mate, którego celami są opracowanie, instalacja i ocena technologii umożliwiających prowadzenie operacji tankowania w powietrzu między bezzałgowcami (Autonomous Assets Air-to-Air Refuelling - A4R) i autonomicznych lotów bezzałogowców w szykach (Autonomous Formation Flight - AF2). Projekt Auto’Mate skupi się na automatyzacji zadań samolotu-biorcy, co wymaga opracowania zestawu nowych technologii.

A330 MRTT Singapurskich Sił Powietrznych uzupełniają paliwo RSAF MRTT (fot. Airbus Defence and Space)

A330 MRTT Singapurskich Sił Powietrznych uzupełniają paliwo RSAF MRTT (fot. Airbus Defence and Space)

Poszczególne elementy zostaną przetestowane w locie w 2023 r., a ostateczny, całościowy sprawdzian odbędzie się w połowie 2024 r., z wykorzystaniem w obu przypadkach samolotu A310 jako testowego tankowca i dronów-autonomicznych celów powietrznych DT-25 jako biorców paliwa. Komplet technologii opracowanych w demonstratorze Airbus Auto'Mate umożliwi dokonanie przełomu w dziedzinie autonomizacji tankowania w locie (AAR), w celu zmniejszenia obciążenia pracą członków załóg lotniczych i kosztów szkolenia, poprawy bezpieczeństwa lotów i zwiększenia wydajności operacyjnej. Ustanowi też fundament pod pionierskie zadania tankowania w locie z udziałem bezzałogowców (w tym między bezzałogowcami), co jest wysoce pożądaną zdolnością w prognozowanych operacjach wojskowych. Auto´Mate jest pierwszym demonstratorem UpNext który będzie rozpoczęty prowadzony i zakończony w Hiszpanii.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony