AirAsia planuje oszczędzać paliwo wykorzystując taxibot do kołowania samolotów
Linie AirAsia India oceniają, ile paliwa uda się zaoszczędzić dzięki korzystaniu z taxibot, sprzętu, który umożliwia kołowanie samolotu bez włączonych silników. Początkowo testy są przeprowadzane na dwóch zmodyfikowanych A320 i jeśli potwierdzą założenia to rozwiązanie zostanie wdrożone dla całej floty samolotów.
Pod koniec zeszłego roku, po zmodyfikowaniu dwóch statków powietrznych, przewoźnik zaczął używać taxibot do holowania ich na międzynarodowym lotnisku w Delhi.
Taxibot to półautomatyczny ciągnik służący do przemieszczania samolotów. Holuje on statek powietrzny unosząc jego przednie podwozie i przemieszcza go ze stanowiska postojowego przy terminalu do miejsca startu i potem po wylądowaniu z drogi kołowania na stanowisko. W obu przypadkach silniki samolotu pozostają wyłączone.
Surinder Bansal, wiceprezes ds. inżynierii w AirAsia India, powiedział, że modyfikacje w dwóch samolotach zostały wykonane przez zespół inżynierów AirAsia India i wymagały poprowadzenia ponad 50 nowych przewodów wewnątrz samolotu, instalacji przekaźników w luku awionicznym i panelu sterowania w kokpicie oraz serii testów operacyjnych.
Operacje taxibot są realizowane we współpracy z firmą KSU Aviation z siedzibą w Delhi. Oprócz oszczędności paliwa, taxibot znacznie zmniejsza emisję dwutlenku węgla i poziom hałasu na lotniskach, podkreślał Bansal. „Późniejsze uruchamianie silników pomaga zapobiegać uszkodzeniu ich przez przedmioty z ziemi, które mogą zostać wciągnięte do jednostki napędowej i ją uszkodzić. Wszystko to zwiększa bezpieczeństwo na płycie lotniska”, dodał.
Komentarze