Przejdź do treści
Taxibot wypychający samolot A320 Air Asia India, fot. 100knots
Źródło artykułu

AirAsia planuje oszczędzać paliwo wykorzystując taxibot do kołowania samolotów

Linie AirAsia India oceniają, ile paliwa uda się zaoszczędzić dzięki korzystaniu z taxibot, sprzętu, który umożliwia kołowanie samolotu bez włączonych silników. Początkowo testy są przeprowadzane na dwóch zmodyfikowanych A320 i jeśli potwierdzą założenia to rozwiązanie zostanie wdrożone dla całej floty samolotów.

Pod koniec zeszłego roku, po zmodyfikowaniu dwóch statków powietrznych, przewoźnik zaczął używać taxibot do holowania ich na międzynarodowym lotnisku w Delhi.

Taxibot to półautomatyczny ciągnik służący do przemieszczania samolotów. Holuje on statek powietrzny unosząc jego przednie podwozie i przemieszcza go ze stanowiska postojowego przy terminalu do miejsca startu i potem po wylądowaniu z drogi kołowania na stanowisko. W obu przypadkach silniki samolotu pozostają wyłączone.

Surinder Bansal, wiceprezes ds. inżynierii w AirAsia India, powiedział, że modyfikacje w dwóch samolotach zostały wykonane przez zespół inżynierów AirAsia India i wymagały poprowadzenia ponad 50 nowych przewodów wewnątrz samolotu, instalacji przekaźników w luku awionicznym i panelu sterowania w kokpicie oraz serii testów operacyjnych.

Taxibot Air Asia India, fot. 100knots

Operacje taxibot są realizowane we współpracy z firmą KSU Aviation z siedzibą w Delhi. Oprócz oszczędności paliwa, taxibot znacznie zmniejsza emisję dwutlenku węgla i poziom hałasu na lotniskach, podkreślał Bansal. „Późniejsze uruchamianie silników pomaga zapobiegać uszkodzeniu ich przez przedmioty z ziemi, które mogą zostać wciągnięte do jednostki napędowej i ją uszkodzić. Wszystko to zwiększa bezpieczeństwo na płycie lotniska”, dodał.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony