Agresja pasażerów na pokładach samolotów – jakie czynniki ją powodują?
Mało znane badanie przeprowadzone w 2016 r. przez naukowców z Uniwersytetu Princeton ponownie przyciągnęło uwagę, ponieważ wskazało czynniki, które powodują, że pasażerowie tak często awanturują się na pokładach samolotów.
Praca zatytułowana „Physical and Situational Inequality on Airplanes Predicts Air Rage,” potwierdza, to co myśli każdy pasażer klasy ekonomicznej zmierzający na środkowe miejsce w zatłoczonym samolocie, gdy przechodzi przez komfortową kabinę pierwszej klasy.
Autorzy opracowania wykazali, że sama sekcja pierwszej klasy w samolocie czterokrotnie zwiększała ryzyko napadu wściekłości w powietrzu, a przechodzenie pasażerów klasy ekonomicznej przez kabinę pierwszej klasy ponownie je podwaja. Nowoczesny samolot odzwierciedla mikrokosmos społeczny społeczeństwa klasowego, sprawiając, że nierówność jest widoczna dla pasażerów zarówno poprzez sam projekt statku powietrznego (obecność kabiny pierwszej klasy), jak i bardziej subtelnie, procedurę wejścia na pokład, czyli fakt, iż pasażerowie klasy ekonomicznej muszą przejść przez kabinę pierwszej klasy” – czytamy w preambule badania.
Dokument został ponownie analizowany, ponieważ organy regulacyjne próbują uporać się z incydentami, które pojawiają się raz na 600 lotów. Liczba zdarzeń tego typu w powietrzu gwałtownie wzrosła podczas pandemii Covid-19, ale wtedy większość z nich wynikała z nakazu noszenia masek.
Zaskakujące dla organów regulacyjnych jest to, że obecnie ich liczba nie zmniejszyła się do poziomu sprzed pandemii. Według badaczy z Uniwersytetu w Teksasie istotnym czynnikiem może być stale kurcząca się dostępna przestrzeń osobista. W miarę jak się ona zmniejsza, to staje się coraz cenniejsza, „otwierając w ten sposób drzwi do konfliktów między pasażerami”. Jako dodatkowe czynniki wymienia się dostępność alkoholu i przepisy zakazujące jego spożywania, co miało miejsce podczas pandemii.
Aby zapanować nad sytuacją, organy regulacyjne stosują podejście karne i na niektórych sprawców naruszeń nakładają wysokie grzywny. Według „National Post”, wskaźnik incydentów na pokładach samolotów jest mniej więcej dwukrotnie większy niż w 2019 r., a według władz kanadyjskich, obecnie wydaje się nawet rosnąć.
Komentarze