ADAC Luftrettung i ÖAMTC Flugrettung podpisują umowę z Airbusem na dziesięć śmigłowców H140
ADAC Luftrettung, ÖAMTC Flugrettung i Airbus Helicopters podpisały umowę na zakup dziesięciu śmigłowców H140, z których każdy operator otrzyma pięć.
Niemieccy i austriaccy operatorzy śmigłowcowych służb ratownictwa medycznego znaleźli się wśród pierwszych nabywców nowego śmigłowca H140, który został zaprezentowany na targach branży statków powietrznych pionowego startu VERTICON w Dallas w Teksasie. W przypadku ADAC Luftrettung umowa obejmuje również zakup trzech śmigłowców H135 i jednego H145.
„ADAC Luftrettung odegrał kluczową rolę w rozwoju EC135 już w latach 90. i miał istotny udział w uzyskaniu przez ten śmigłowiec statusu trzonu nowoczesnego ratownictwa lotniczego w Niemczech i Europie w ciągu ostatnich 30 lat. Dzięki około 780 000 wykonanym przez ADAC misjom ratownictwa lotniczego i setkom tysięcy przetransportowanych pacjentów, rodzina H135 jest sercem naszej floty. Dlatego tak ważne było dla nas wspieranie Airbusa w rozwoju nowego śmigłowca H140 w ciągu ostatnich kilku lat. Wnieśliśmy nasze doświadczenie z ponad 1,3 miliona misji HEMS, mając jasny cel uczynienia H140 najlepszym śmigłowcem do realizacji naszych zadań”, powiedział Frédéric Bruder, prezes ADAC Luftrettung.
„Byliśmy bardzo zaszczyceni, gdy Airbus zaprosił nas wraz z naszymi partnerami z ADAC do udziału w rozwoju H140. Ta interesująca podróż pozwoliła nam na włączenie naszej cennej wiedzy operacyjnej z codziennych misji ratownictwa lotniczego, obok rozległego doświadczenia technicznego naszych kolegów z Helikopter Air Transport GmbH. Łącząc te spostrzeżenia, pomagamy w dalszym zwiększaniu efektywności, bezpieczeństwa i opłacalności operacji ratownictwa lotniczego na najwyższym poziomie dzięki temu nowemu śmigłowcowi” – powiedział Marco Trefanitz, prezes ÖAMTC Flugrettung.
„Nie dziwi, że czołowi operatorzy, tacy jak ADAC Luftrettung i ÖAMTC Flugrettung, którzy są dwoma z naszych najdłużej działających partnerów w Europie, powinni znaleźć się wśród pierwszych klientów H140. Zawsze wprowadzali innowacje i inwestowali, aby zapewnić swoim pacjentom najwyższą jakość opieki. Jestem bardzo wdzięczny obu organizacjom za dzielenie się swoją wiedzą operacyjną i wkład w nasz H140” – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Chciałbym im podziękować za zaufanie, jakim obdarzyli Airbusa i nasz nowy śmigłowiec. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, jak H140 wykonuje misje ratunkowe w Austrii, Niemczech i Europie”.
ADAC Luftrettung to jeden z największych operatorów HEMS w Europie. Eksploatuje 60 śmigłowców Airbus ze swoich 38 baz. W 2024 r. operator odpowiedział na około 50 000 misji, wielokrotnie ratując życie.
ÖAMTC Flugrettung eksploatuje 32 śmigłowce H135 z 18 stałych baz i 4 dodatkowych baz zimowych w Austrii. W zeszłym roku operator wykonał ponad 22 000 misji, średnio 61 misji dziennie.
H140 podnosi poprzeczkę w kategorii lekkich dwusilnikowych wiropłatów pod względem osiągów, opłacalności oraz komfortu pasażerów i załogi. To maszyna klasy 3 ton, która uzupełnia obecną ofertę lekkich śmigłowców dwusilnikowych Airbus Helicopters dla służb ratownictwa medycznego, transportu pasażerskiego oraz rynku lotnictwa prywatnego i biznesowego. Wejście H140 do służby planowane jest na 2028 rok w segmencie usług ratownictwa medycznego.
H140 zawiera szeroką gamę innowacji, w tym nową belkę ogonową w kształcie litery T ze zoptymalizowanym fenestronem, który redukuje poziom hałasu, pięciołopatkowy bezłożyskowy wirnik główny, a także nowe, mocne silniki. Śmigłowiec ma również większą przestrzeń kabiny, duże okna i zoptymalizowany układ kabiny, która może wygodnie pomieścić do sześciu pasażerów. H140 został zaprojektowany z myślą o łatwej dostępności. Posiada duże składane drzwi i wysoko zamontowaną belkę ogonową, podczas załadunku od tyłu H140 pozwala na użycie różnych typów systemów noszy, w tym systemów intensywnej terapii i inkubatorów transportowych, a duże przesuwne drzwi ułatwiają dostęp do kabiny.



Komentarze