A380 Qantas wylatał 294 godziny z narzędziem pozostawionym w silniku
Australijska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ATSB), opublikowała raport końcowy dotyczący poważnego incydentu z udziałem A380 linii Qantas. Zgodnie z ustaleniami śledczych, samolot ten wykonał 34 odcinki i spędził w powietrzu prawie 300 godzin z narzędziem pozostawionym przez mechanika w jednym z czterech silników.
Opracowanie zawiera zalecenia, których australijska linia lotnicza powinna przestrzegać, aby uniknąć podobnych zdarzeń w przyszłości. 6 grudnia 2023 r. jeden z 10 A380-842 (znaki rejestracyjne VH-OQI) należących do Qantas wylądował na międzynarodowym lotnisku w Los Angeles (LAX) po wykonaniu rejsu z Sydney (SYD).
Następnie, zespół techników rozpoczął przegląd samolotu przed lotem powrotnym do Australii. Egzemplarz ten wylatał następnie 294 godziny, zanim 1 stycznia 2024 r. w Los Angeles wykonano kolejny przegląd techniczny.
Wtedy to podczas inspekcji czterech silników Rolls-Royce'a, w jednym z nich mechanik odkrył 1,25-m nylonowe narzędzie zaklinowane między łopatkami niskiego ciśnienia. Narzędzie jest typu używanego do obracania sprężarki silnika podczas inspekcji endoskopowych, kiedy przeprowadza się szczegółowe badanie podzespołów silnika. Po przejrzeniu dokumentacji obsługi samolotu, ATSB stwierdziło, że narzędzie zostało pozostawione w silniku podczas poprzedniego przeglądu w Los Angeles, 26 dni przed jego odkryciem.
Śledczy odkryli również, że narzędzie nie zostało wykryte podczas krótszego przeglądu, a także przez załogi podczas kontroli przedodlotowych przed każdym z 34 z odcinków. ATSB poinformowało, że chociaż samo narzędzie zostało uszkodzone i „zdeformowane”, to ze względu na swoje położenie w silniku i „przepływ powietrza o dużej energii”, cudem nie spowodowało ono żadnych uszkodzeń podzespołów samego silnika.
Pełny raport końcowy ATSB dotyczący tego zdarzenia dostępny jest tutaj (LINK)
Raport końcowy dotyczący incydentu z A380 linii Qantas
Komentarze