Przejdź do treści
75 lat temu oblatano samolot Percival Proctor
Źródło artykułu

75 lat temu oblatano samolot Percival Proctor

Percival P-14 Proctor to brytyjski samolot łącznikowy i treningowy z okresu II wojny światowej. Samolot Percival Proctor to jednosilnikowy, dolnopłat o konstrukcji mieszanej, głównie drewnianej, kabiny zakryte, podwozie stałe.

Po koniec lat trzydziestych XX wieku brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa w związku z potrzeba modernizacji swoich sił wydało szereg wymagań na nowe samoloty wojskowe, jedno z nich z 1938 roku dotyczyło samolotu treningowego, do szkolenia nawigatorów i pilotów.

Na podstawie tych wymagań wytwórnia lotnicza Percival Aircraft Company z miejscowości Gravesend w hrabstwo Kent opracowała samolot oznaczony jako Precival Proctor, który był wersją rozwojową produkowanego już cywilnego samolotu Percival Vega Gull. Samolot różnił się tym, że posiadał tylko dwa miejsca, zamiast trzech swojego poprzednika. Zastosowano w nim także nowy silnik De Havilland Gipsy Six. Projekt tego samolotu przedstawiono Ministerstwu Lotnictwa, które zaakceptowało go i został on skierowany do produkcji seryjnej bez budowy prototypu.

Pierwszy seryjny samolot, który został oznaczony jako Percival Proctor Mk I został oblatany 8 października 1939 roku. Następnie prowadzono jego produkcję wprowadzając jego kolejne wersje. Produkcję seryjną zakończono w 1945 roku i łącznie zbudowano 1268 samolotów tego typu wszystkich wersji.

Wersje samolotu Percival Proctor:

  • Mk I – samolot łącznikowy, z dwoma miejscami pasażerskimi
  • Mk IA – samolot treningowy do szkolenia radiooperatorów, budowany dla lotnictwa Marynarki Wojennej (Fleet Air Arm)
  • Mk II – samolot treningowy do szkolenia nawigatorów
  • Mk III – samolot łącznikowy, trzymiejscowy
  • Mk IV – samolot treningowy z podwójnymi sterami, miejsce radiooperatora obok miejsca pilot
  • Mk V – wersja cywilna samolotu, przystosowana do przewozu 4 pasażerów

Samoloty Percival Proctor po rozpoczęciu produkcji seryjnej zostały skierowane do jednostek treningowych i szkół lotniczych RAF, gdzie szkolono na nich nawigatorów i radiooperatorów.

Po skierowaniu do Wielkiej Brytanii jednostek lotnictwa amerykańskiego otrzymały one do szkolenia także samoloty tego typu. Część samolotów Precival Proctor używano także jako samoloty łącznikowe. W lotnictwie wojskowym samoloty te używane były do zakończenia II wojny światowej.

Po wycofaniu z lotnictwa wojskowego zostały one sprzedane dla lotnictwa cywilnego, gdzie używano ich do lat sześćdziesiątych XX wieku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony