Przejdź do treści
Źródło artykułu

68. Puchar Gordona Bennetta - załoga POL-1 na dziesiątym miejscu - wyścig trwa

5 września 2025 r., w godzinach wieczornych wystartowały pierwsze balony w ramach 68. Pucharu Gordona Bennetta. W tym roku z Metz we Francji do rywalizacji stanęły 24 załogi z Polski, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, USA, Austrii, Francji, Niemiec, Włoch, Litwy, Belgii oraz Szwajcarii. Polskę reprezentują Przemysław Mościcki i Jacek Bogdański (POL-1) oraz Andrzej Olszewski i Jarosław Cieślak (POL-2).


Stan rywalizacji na 0700 UTC/07 SEP

Załoga POL-1 znajduje się obecnie na 10 pozycji. Pokonała już ponad 670 km i na wysokości 4624 m przelatuje nad terytorium Austrii znajdując się na północ od Graz. Porusza się z prędkością 30,4 km/h.

Aktualnie na pierwszej pozycji znajduje się brytyjski balon GBR-2, który zdołał już przelecieć 802 km i kieruje się na południowy wschód przelatując przez północną Słowenię i kierując się w stronę Chorwacji. Na drugim miejscu znajduje się załoga ESP-1 (788 km), a na trzecim FRA-3 (784 km). Obie podążają w niedalekiej odległości za liderem.

Zawody można śledzić na żywo na stronie https://live.gordonbennett.aero/

Balony przed startem do 68 Pucharu Gordona Bennetta, fot. Coupe Aeronautique Gordon Bennett


Stan rywalizacji na 1900 UTC/06 SEP

Załoga POL-2 wylądowała o 18.40 czasu lokalnego na północny zachód od Nellingen w Niemczech. Pokonała ogółem 268 km i odpadła z dalszej rywalizacji.

Załoga POL-1 pokonała z kolei 295 km i na wysokości 3100 m znajduje się na wschód od Stuttgartu kierując się w kierunku wschodnim. Obecnie w klasyfikacji ogólnej zajmuje 10 miejsce.

Zawody można śledzić na żywo na stronie https://live.gordonbennett.aero/

Miejsce lądowania załogi balonu POL-2, fot. gordonbennett_aero

Stan rywalizacji na 0600 UTC/06 SEP

Największy dystans przeleciała załoga FRA-3, która przebyła już ponad 100 km i leci w południowo-wschodnim kierunku zbliżając się do granicy z Niemcami. 7 w stawce jest załoga POL-2, która przeleciała prawie 72 km i znajduje się na wysokości 3200 m nieopodal miejscowości Sarrebourg zmierzając również w kierunku południowo-wschodnim.

Druga nasza drużyna POL-1 obrała inną taktykę i kieruje się na południowy zachód. Pokonała już 35 km i znajduje się na wysokości 2580 m. Aktualnie ta załoga sklasyfikowana jest na 22 miejscu.

Zawody można śledzić na żywo na stronie https://live.gordonbennett.aero/

5 września 2025 roku niebo nad Metz stanie się sceną 68. Pucharu Gordona Bennetta, najstarszego i najbardziej prestiżowego na świecie wyścigu balonów gazowych. Start odbędzie się z Plateau de Frescaty (Francja), symbolicznego miejsca o bogatej historii lotniczej.

Zainicjowane w 1906 roku przez amerykańskiego magnata prasowego Jamesa Gordona Bennetta Jr., te legendarne zawody rzucają wyzwanie pilotom, aby przelecieli jak najdłuższy dystans bez lądowania – prawdziwy test strategii, wytrzymałości i umiejętności meteorologicznych.

W tym roku z Metz wystartuje 24 międzynarodowe załogi, reprezentujące jednych z najlepszych pilotów balonowych na świecie. Wyścigowi towarzyszyć będzie bogaty program dla publiczności, mający na celu uczczenie 68. edycji tego historycznego wyścigu lotniczego.

Wyścig Gordona Bennetta – Mistrzostwa Świata FAI Długodystansowych Balonów Gazowych – to największe wyzwanie w lotnictwie. Zespoły rywalizują o to, by przelecieć balonem napełnionym wodorem jak najdalej od miejsca startu, polegając wyłącznie na swojej wiedzy z zakresu planowania lotu i meteorologii.

Tegoroczny wyścig zaprezentuje nie tylko zaciętą rywalizację, ale także bogate dziedzictwo kulturowe Francji. Metz, miasto słynące z piękna architektury i bogatej historii, zostało wybrane na gospodarza, oferując wyjątkową scenerię dla tego światowej klasy wydarzenia.

Cathy Picard, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego, powiedziała: „Bycie gospodarzem Gordona Bennetta to nie tylko zaszczyt dla Metz, ale także wyjątkowa okazja, by podzielić się z publicznością naszą pasją do baloniarstwa i zaprezentować nasz region światu”.

4 września br. miała miejsce w budynku muzeum sztuki nowoczesnej Metz odprawa generalna do lotu GB2025. Wieczorem tego dnia odbyło się losowanie kolejności startu załóg balonowych. Pierwsza startuje załoga (POL-1) - to piloci Przemysław Mościcki i Jacek Bogdański.

Czy to dobrze? Ciężko powiedzieć, ale zapewne będzie miało to wpływ na naszą taktykę – mówi Przemysław Mościcki. I dodaje: – To będzie mój 3. start w GB, a dla Jacka już 9. Tym razem to ja jestem pierwszym pilotem, ale w praktyce nie ma to znaczenia - wszystkie decyzje podejmujemy wspólnie, jak zawsze!

Za załogą (POL-1) stoi niesamowity zespół:
– Sztab ATC i Meteo: Monika, Iwona, Rafał i Jacek – to oni będą prowadzić (POL-1) przez niebo, analizując warunki na różnych wysokościach i wskazując najlepsze trasy,
– Ekipa naziemna: Alina, Roman i Piotrek – będą odpowiedzialni za przygotowanie balonu, załadunek balastu, bezpieczny start.

Druga Polska załoga (POL-2) czyli Andrzej Olszewski i Jarosław Cieślak (POL-2) z Lotniczego Klubu Sportowego "Zefir" wystartują jako dwunasty balon.

Poniżej kolejność startu wszystkich balonów.

Przypomnijmy, że każda załoga startuje z tego samego miejsca z tą samą ilością gazu. Załogi wystartują jedna po drugiej, z kilkuminutowym opóźnieniem między każdym odlotem.

Sam start jest widowiskowy i z pewnością bardzo wzruszający. Balony będą wznosić się w niebo w towarzystwie hymnu narodowego każdej z załóg balonowych. Jest to wyjątkowe przeżycie nie tylko dla zawodnika, ale także dla obserwatorów.

Do dyspozycji piloci mają prawie całą Europę (zdjęcie poniżej). Drugie zdjęcie przedstawia okręgi oddalone od Metz o 1000, 1500 i 2000 km

(fot. Przemysław Mościcki)

(fot. Przemysław Mościcki)

5 września br. o godz. 8:00 otwarto stanowisko startowe Frescaty-Metz. O godz. 9:00 balony zostały przygotowane do procesu napełniania. Chociaż kilka balonów zostanie napełnionych jednocześnie, napełnienie wszystkich zajmie około 4 godzin.

Na godzinę 19:00 zaplanowano start pierwszego balonu zawodniczego.

Organizatorzy planują rozpoczęcie transmisji na żywo o godzinie 16:00 https://www.facebook.com/events/3253347021495906

Format wyścigów niewiele się zmienił od jego pierwszej edycji rozegranej 119 lat temu. Po starcie, wykorzystując balony na wodór o pojemności 1000m3, piloci mogą lecieć do 80 godzin. Każda załoga musi żyć, jeść, spać, pracować i przebywać razem na przestrzeni nie większej niż 1,5m x 1,5m. O kierunku lotu balony decyduje wiatr, który ma różne kierunki na różnych wysokościach. Zadaniem zespołów jest znalezienie najlepszych wiatrów, aby pokonać najdłuższy dystans w europejskim obszarze zawodów. Zwycięską balonową drużyną będzie ta, która pokona najwięcej kilometrów w powietrzu, bez ograniczeń czasowych. Zgodnie z regułami tego wyścigu odległość jest obliczana w linii prostej od startu i punktów lądowania.

Rywalizację załóg będzie można śledzić na stronie: https://live.gordonbennett.aero/

6 i 7 września są rezerwowane jako alternatywne daty startu w przypadku niesprzyjającej pogody.

13 września 2025 r.: odbędzie się ceremonia wręczenia nagród (dostępna tylko dla prasy, organizatorów i zawodników).


Przeczytaj również:
68. Puchar Gordona Bennetta wystartuje z Metz

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony