Przejdź do treści
Źródło artykułu

Załoga SUI-1 zwyciężyła w 68. Pucharze Gordona Bennetta!

W dniach 5-8 września br. 24 załogi balonowe reprezentujące jedenaście krajów (Polski, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, USA, Austrii, Francji, Niemiec, Włoch, Litwy, Belgii oraz Szwajcarii) rywalizowało w 68. edycji długodystansowych zawodów balonów gazowych o Puchar Gordona Bennetta. Start balonów nastąpił 5 września wieczorem z Metz (Francja). Polskę reprezentowali Przemysław Mościcki i Jacek Bogdański (POL-1) oraz Andrzej Olszewski i Jarosław Cieślak (POL-2).

Wraz z wylądowaniem 8 września o godz. 19:55 ostatniego balonu – załogi szwajcarskiej SUI-1 – wyścig Gordona Bennetta 2025 dobiegł końca. Znamy już tegorocznego zdobywcę Pucharu.

Jest nią szwajcarska załoga SUI-1 w składzie Kurt Fneden i Pascal Witpraechtiger. Piloci po 2d 19h 30m 0s wylądowali na północ od Gogoșu – wsi w Rumunii, w okręgu Mehedinți, w gminie Gogoșu. Pokonali swoim balonem dystans 1359.09 km. To dziesiąte zwycięstwo Szwajcarii w tych prestiżowych zawodach. Wcześniej Szwajcarzy triumfowali w latach: 1908, 1921, 1984, 1994, 2010, 2015, 2016, 2019, 2021. Jak widać, w przeszłości udało się im dwukrotnie wygrać dwa razy z rzędu.

Załoga SUI-1 w składzie Kurt Fneden i Pascal Witpraechtiger po lądowaniu (fot. Gordon Bennett TV)

Drugie miejsce w 68. edycji wyścigu zajęła załoga GER-3 w składzie Benedict Munzi Matthias Schlegel, która wylądowała ok. 18 km na południe od Lugoj – miasta w zachodniej Rumunii, w okręgu Temesz. Niemieccy piloci w czasie 2d 16h 1m 0s przelecieli 1258.93 km.

Trzecie miejsce zajęła załoga FRA-2 w w składzie Eric Decellieres i Benoit Havret wylądowała o godzinie 14:25 na wschód od Lugoj – miasta w zachodniej Rumunii, w okręgu Temesz. W czasie 2d 14h 45m 0s pokonali dystans 1257,55 km.

W tym roku Polskę reprezentowały dwie załogi. Pierwsza z nich (POL-1) Przemysław Mościcki i Jacek Bogdański   zajęła 12 miejsce. W ciągu 1d 19h 41m 0s piloci pokonali dystans 878.62 km.

Druga polska załoga w składzie Andrzej Olszewski i Jarosław Cieślak (POL-2) pokonała dystans 268.56 km w czasie 0d 19h 57m 0s. Ten wynik dał tej załodze 20 miejsce.

Gratulujemy wszystkim zawodnikom i ich ekipom!

Rywalizację załóg można było śledzić na stronie: https://live.gordonbennett.aero/

Poniżej krótkie relacje z kolejnych etapów wyścigu.


68. Puchar Gordona Bennetta - trasa przelotu - 8 września - 17.56 (fot. live.gordonbennett.aero)

Stan rywalizacji na 17:56 LT/08 SEP

Ostatni balon leci po wynik. A w nim załoga SUI-1 w składzie Kurt Fneden i Pascal Witpraechtiger. Szwajcarzy właśnie z Serbii wlecieli do Rumunii, przelatując jednocześnie nad rzeką Dunaj. Teraz lecą na wysokości 3824 z prędkością 29,8 km/h w kierunku 70.57°.

Przedostatnia załoga GER-1 w składzie Axel Hunnekuhl i Andreas Zumrode, która próbowała dogonić liderów, wylądowała o godzinie 17:25 ok osiem km na wschód od Ada – miasta w Serbii, w Wojwodinie, w okręgu północnobanackim. Niemieccy piloci w ciągu 2d 17h 43m 0s przeleciała 1123.20 km, co daje jej 7miejsce.

Teraz Szwajcarzy mogą się już tylko rozkoszować lotem. Do tej pory pokonali dystans 1361.38  km. Ciekawe jaki wynik uda się uzyskać ostatecznie tej załodze.

68. Puchar Gordona Bennetta - trasa przelotu - 8 września - 15.46 (fot. live.gordonbennett.aero)

Stan rywalizacji na 15:50 LT/08 SEP

Już tylko dwa balony pozostają w powietrzu. Dwie z trzech niemieckich załóg zakończyły rywalizację.

O godzinie 14:50 załoga GER-2 w składzie Benjamin Eimers i Nicholas Seyfert-Joiner wylądowała ok 12 km na południe od Ineu – miasta w Rumunii, w okręgu Arad. W czasie 2d 15h 56m 0s piloci pokonali dystans 1218.80 km. Obecnie zajmują 4 miejsce.

Pół godziny po swoich kolegach, o godzinie 15:20 załoga GER-3 w składzie Benedict Munzi Matthias Schlegel wylądowała ok. 18 km na południe od Lugoj – miasta w zachodniej Rumunii, w okręgu Temesz. Niemieccy piloci w czasie 2d 16h 1m 0s przelecieli 1258.93 km i na tę chwilę są na drugiej pozycji.

Liderem nadal jest załoga SUI-1. Jej tropem podąża niemiecka załoga GER-1, która leci w stronę Ada – miasta w Serbii, w Wojwodinie, w okręgu północnobanackim.


68. Puchar Gordona Bennetta - trasa przelotu - 8 września - 14.26 (fot. live.gordonbennett.aero)

Stan rywalizacji na 14:30 LT/08 SEP

Od rana pięć załóg rywalizuje o Puchar Gordona Bennetta. Załoga SUI-1 w składzie Kurt Fneden i Pascal Witpraechtiger lecąc w kierunku 120,00° na wysokości ok. 5700m znalazła dwa razy silniejszy wiatr od załogi FRA-2 i wyprzedził lidera ok godz. 14:00. Piloci rano minęli Belgrad i teraz lecąc z prędkością 36,4 km/h nad Serbią zmierzają do Parku Narodowego Đerdap. Szwajcarzy jak dotąd pokonali dystans 1279.34 km.

Z ostatniej chwili. Załoga FRA-2 w składzie Eric Decellieres i Benoit Havret wylądowała o godzinie 14:25 na wschód od Lugoj – miasta w zachodniej Rumunii, w okręgu Temesz. W czasie 2d 14h 45m 0s pokonali dystans 1257,55 km. Obecnie są na trzecim miejscu, ale to może się jeszcze zmienić.


68. Puchar Gordona Bennetta - trasa przelotu - 8 września - 10.30 (fot. live.gordonbennett.aero)

Stan rywalizacji na 1040 LT/08 SEP

Wyścig trwa. Sytuacja robi się coraz bardziej dynamiczna. Po tym jak niedawno wylądowały dwie kolejne załogi, o trofeum walczy już tylko 5 załóg.

O godzinie 9:40 załoga w składzie Anulfo Gonzalez i Angel Aguirre (ESP-1) wylądowała w Arad w Rumunii (niedaleko granicy z Węgrami). Hiszpanie nawigowali z niezwykłą umiejętnością i wytrzymałością, aby bezpiecznie dotrzeć do celu. W czasie 2d 11h 2m 0s pokonali dystans 1187.35 km.

Również załoga AUT-2 w składzie Christian Wagner i Stefanie Liller wylądowała o godz. 9:40. Austriacy wylądowali na południe od miejscowości Oradea w Rumunii (niedaleko granicy z Węgrami). W czasie 2d 10h 31m 0s pokonali dystans 1211.68 km.

Po lądowaniu Hiszpanów (ESP-1) oraz Austriaków (AUT-2) na prowadzenie ponownie ponownie wysunęła się załoga balonu (FRA-2) w składzie Eric Decellieres i Benoit Havret. Minęli miasto Timisoara na zachodzie Rumunii i obecnie lecą z prędkością 23,4 km/h na wysokości 3720 m, na kierunku 83,19°.

W powietrzu, oprócz liderów, są jeszcze trzy załogi niemieckie i jedna szwajcarska SUI-1.

Zawody można śledzić na żywo na stronie https://live.gordonbennett.aero/


Christian Wagner i Stefanie Liller (AUT-2) wylądowali a południe od miejscowości Oradea w Rumunii (fot. Gordon Bennett TV)


Stan rywalizacji na 0900 LT/08 SEP

Obie polskie załogi już nie uczestniczą w Pucharze. 7 września o 17.40 balon POL-1 po pokonaniu 878 km wylądował na południe od węgierskiego miasta Gyor i zakończył rywalizację na 12 miejscu. Późnym wieczorem ESP-1 przejęła prowadzenie od FRA-2, ale przed godz. 8 na prowadzeniu była załoga AUT-1. W rywalizacji pozostało już tylko siedem załóg.

Aktualnie na pierwszej pozycji znajduje się balon AUT-2, który zdołał już pokonać 1212 km i przelatuje przez przestrzeń północnej Rumunii, kierując się w stronę Ukrainy. W przestrzeń tego kraju nie można wlatywać, więc załoga będzie musiała spróbować zmienić kierunek albo lądować. Na drugim miejscu znajduje się załoga FRA-2 (1193 km), a na trzecim GER-3 (1188 km).

Zawody można śledzić na żywo na stronie https://live.gordonbennett.aero/

Drugi dzień 68 Pucharu Gordona Bennetta, fot. gordonbennett_aero

Stan rywalizacji na 1700 LT/07 SEP

Załoga POL-1 znajduje się obecnie na 9 pozycji. Pokonała już ponad 876 km i na wysokości 2921 przelatuje się nad Węgrami, na wschód od Budapesztu. Porusza się z prędkością 27,6 km/h.

Aktualnie na pierwszej pozycji znajduje się francuski balon FRA-2, który zdołał już przelecieć 974 km i kieruje się na południowy wschód przelatując przez południowe Węgry i dalej w stronę Serbii. Na drugim miejscu znajduje się załoga GER-2 (974 km), a na trzecim GBR-2 (969 km). Obie podążają w tym samym kierunku, co lider.

Zawody można śledzić na żywo na stronie https://live.gordonbennett.aero/

Załoga rywalizująca w 68 Pucharze Gordona Bennetta, fot. kadr youtube


Stan rywalizacji na 0900 LT/07 SEP

Załoga POL-1 znajduje się obecnie na 10 pozycji. Pokonała już ponad 670 km i na wysokości 4624 m przelatuje nad terytorium Austrii znajdując się na północ od Graz. Porusza się z prędkością 30,4 km/h.

Aktualnie na pierwszej pozycji znajduje się brytyjski balon GBR-2, który zdołał już przelecieć 802 km i kieruje się na południowy wschód przelatując przez północną Słowenię i kierując się w stronę Chorwacji. Na drugim miejscu znajduje się załoga ESP-1 (788 km), a na trzecim FRA-3 (784 km). Obie podążają w niedalekiej odległości za liderem.

Zawody można śledzić na żywo na stronie https://live.gordonbennett.aero/

Balony przed startem do 68 Pucharu Gordona Bennetta, fot. Coupe Aeronautique Gordon Bennett


Stan rywalizacji na 2100 LT/06 SEP

Załoga POL-2 wylądowała o 18.40 czasu lokalnego na północny zachód od Nellingen w Niemczech. Pokonała ogółem 268 km i odpadła z dalszej rywalizacji.

Załoga POL-1 pokonała z kolei 295 km i na wysokości 3100 m znajduje się na wschód od Stuttgartu kierując się w kierunku wschodnim. Obecnie w klasyfikacji ogólnej zajmuje 10 miejsce.

Zawody można śledzić na żywo na stronie https://live.gordonbennett.aero/

Miejsce lądowania załogi balonu POL-2, fot. gordonbennett_aero

Stan rywalizacji na 0800 LT/06 SEP

Największy dystans przeleciała załoga FRA-3, która przebyła już ponad 100 km i leci w południowo-wschodnim kierunku zbliżając się do granicy z Niemcami. 7 w stawce jest załoga POL-2, która przeleciała prawie 72 km i znajduje się na wysokości 3200 m nieopodal miejscowości Sarrebourg zmierzając również w kierunku południowo-wschodnim.

Druga nasza drużyna POL-1 obrała inną taktykę i kieruje się na południowy zachód. Pokonała już 35 km i znajduje się na wysokości 2580 m. Aktualnie ta załoga sklasyfikowana jest na 22 miejscu.

Zawody można śledzić na żywo na stronie https://live.gordonbennett.aero/

5 września 2025 roku niebo nad Metz stanie się sceną 68. Pucharu Gordona Bennetta, najstarszego i najbardziej prestiżowego na świecie wyścigu balonów gazowych. Start odbędzie się z Plateau de Frescaty (Francja), symbolicznego miejsca o bogatej historii lotniczej.

Zainicjowane w 1906 roku przez amerykańskiego magnata prasowego Jamesa Gordona Bennetta Jr., te legendarne zawody rzucają wyzwanie pilotom, aby przelecieli jak najdłuższy dystans bez lądowania – prawdziwy test strategii, wytrzymałości i umiejętności meteorologicznych.

W tym roku z Metz wystartuje 24 międzynarodowe załogi, reprezentujące jednych z najlepszych pilotów balonowych na świecie. Wyścigowi towarzyszyć będzie bogaty program dla publiczności, mający na celu uczczenie 68. edycji tego historycznego wyścigu lotniczego.

Wyścig Gordona Bennetta – Mistrzostwa Świata FAI Długodystansowych Balonów Gazowych – to największe wyzwanie w lotnictwie. Zespoły rywalizują o to, by przelecieć balonem napełnionym wodorem jak najdalej od miejsca startu, polegając wyłącznie na swojej wiedzy z zakresu planowania lotu i meteorologii.

Tegoroczny wyścig zaprezentuje nie tylko zaciętą rywalizację, ale także bogate dziedzictwo kulturowe Francji. Metz, miasto słynące z piękna architektury i bogatej historii, zostało wybrane na gospodarza, oferując wyjątkową scenerię dla tego światowej klasy wydarzenia.

Cathy Picard, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego, powiedziała: „Bycie gospodarzem Gordona Bennetta to nie tylko zaszczyt dla Metz, ale także wyjątkowa okazja, by podzielić się z publicznością naszą pasją do baloniarstwa i zaprezentować nasz region światu”.

4 września br. miała miejsce w budynku muzeum sztuki nowoczesnej Metz odprawa generalna do lotu GB2025. Wieczorem tego dnia odbyło się losowanie kolejności startu załóg balonowych. Pierwsza startuje załoga (POL-1) - to piloci Przemysław Mościcki i Jacek Bogdański.

Czy to dobrze? Ciężko powiedzieć, ale zapewne będzie miało to wpływ na naszą taktykę – mówi Przemysław Mościcki. I dodaje: – To będzie mój 3. start w GB, a dla Jacka już 9. Tym razem to ja jestem pierwszym pilotem, ale w praktyce nie ma to znaczenia - wszystkie decyzje podejmujemy wspólnie, jak zawsze!

Za załogą (POL-1) stoi niesamowity zespół:
– Sztab ATC i Meteo: Monika, Iwona, Rafał i Jacek – to oni będą prowadzić (POL-1) przez niebo, analizując warunki na różnych wysokościach i wskazując najlepsze trasy,
– Ekipa naziemna: Alina, Roman i Piotrek – będą odpowiedzialni za przygotowanie balonu, załadunek balastu, bezpieczny start.

Druga Polska załoga (POL-2) czyli Andrzej Olszewski i Jarosław Cieślak (POL-2) z Lotniczego Klubu Sportowego "Zefir" wystartują jako dwunasty balon.

Poniżej kolejność startu wszystkich balonów.

Przypomnijmy, że każda załoga startuje z tego samego miejsca z tą samą ilością gazu. Załogi wystartują jedna po drugiej, z kilkuminutowym opóźnieniem między każdym odlotem.

Sam start jest widowiskowy i z pewnością bardzo wzruszający. Balony będą wznosić się w niebo w towarzystwie hymnu narodowego każdej z załóg balonowych. Jest to wyjątkowe przeżycie nie tylko dla zawodnika, ale także dla obserwatorów.

Do dyspozycji piloci mają prawie całą Europę (zdjęcie poniżej). Drugie zdjęcie przedstawia okręgi oddalone od Metz o 1000, 1500 i 2000 km

(fot. Przemysław Mościcki)

(fot. Przemysław Mościcki)

5 września br. o godz. 8:00 otwarto stanowisko startowe Frescaty-Metz. O godz. 9:00 balony zostały przygotowane do procesu napełniania. Chociaż kilka balonów zostanie napełnionych jednocześnie, napełnienie wszystkich zajmie około 4 godzin.

Na godzinę 19:00 zaplanowano start pierwszego balonu zawodniczego.

Organizatorzy planują rozpoczęcie transmisji na żywo o godzinie 16:00 https://www.facebook.com/events/3253347021495906

Format wyścigów niewiele się zmienił od jego pierwszej edycji rozegranej 119 lat temu. Po starcie, wykorzystując balony na wodór o pojemności 1000m3, piloci mogą lecieć do 80 godzin. Każda załoga musi żyć, jeść, spać, pracować i przebywać razem na przestrzeni nie większej niż 1,5m x 1,5m. O kierunku lotu balony decyduje wiatr, który ma różne kierunki na różnych wysokościach. Zadaniem zespołów jest znalezienie najlepszych wiatrów, aby pokonać najdłuższy dystans w europejskim obszarze zawodów. Zwycięską balonową drużyną będzie ta, która pokona najwięcej kilometrów w powietrzu, bez ograniczeń czasowych. Zgodnie z regułami tego wyścigu odległość jest obliczana w linii prostej od startu i punktów lądowania.

Rywalizację załóg będzie można śledzić na stronie: https://live.gordonbennett.aero/

6 i 7 września są rezerwowane jako alternatywne daty startu w przypadku niesprzyjającej pogody.

13 września 2025 r.: odbędzie się ceremonia wręczenia nagród (dostępna tylko dla prasy, organizatorów i zawodników).


Przeczytaj również:
68. Puchar Gordona Bennetta wystartuje z Metz

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony