Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śląskie: przetarg na Gliwicki Park Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej

Przetarg na budowę Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej prowadzi samorządowa spółka Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej (GAPR). Jest ona właścicielem połowy lotniska w Gliwicach.

Pod koniec ub. roku spółka GAPR otrzymała do projektu "Utworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej" za 73 mln zł dotację w wysokości 41 mln zł. Nowa 10-hektarowa strefa rozwoju dla firm z branży ma być gotowa jesienią 2026 r. Jest to kolejna inicjatywa wokół gliwickiego lotniska, ostatnio modernizowanego i rozbudowywanego.

Jak wynika z informacji o zamówieniach na stronach GAPR, do 9 lipca trwa nabór ofert na wykonanie robót budowlanych tej najnowszej inwestycji spółki; trwa również postępowanie mające wyłonić inspektora nadzoru. Wykonawca prac budowlanych zostanie wybrany w drodze licytacji najniższej ceny.

Utworzenie strefy inwestycyjnej zakłada m.in. ponowne zagospodarowanie poprzemysłowych i zdegradowanych terenów leżących na dawnym obszarze górniczym. W rejonie ulic Pilotów i Akrobatów Lotniczych powstaną wewnętrzne drogi dojazdowe łączące już istniejące tereny inwestycyjne w północnej części lotniska z przygotowywanymi w części południowej.

Wybudowana zostanie infrastruktura towarzysząca: kanalizacja sanitarna, wodociągi, teletechnika, oświetlenie dróg, kanalizacja deszczowa ze zbiornikami retencyjnymi i separatorami czy ogrodzenia. GAPR zakłada podpisanie umowy w lipcu lub sierpniu br., a zakończenie prac do 31 lipca 2026 r.

Z końcem 2020 r. na gliwickim lotnisku oddano do użytku odnowioną płytę lotniska, m.in. z nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m, drogami kołowania i płytą postojową, parkingami i drogami dojazdowymi. Obiekt, wcześniej mający charakter sportowy, umożliwia odtąd obsługę lotów biznesowych, sportowych i tzw. małego ruchu cargo. To przyciąga do Gliwic kolejnych inwestorów i podmioty związane z branżą lotniczą. Wokół powstaje infrastruktura techniczna i edukacyjna.

Właścicielem połowy gliwickiego lotniska i zarządcą całości jest należąca do Gliwic i innych okolicznych samorządów spółka GAPR, która z myślą o rozwoju branży lotniczej m.in. zagospodarowuje i sprzedaje działki inwestycyjne.

Po sprzedaży pierwszych działek inwestorom, przy lotnisku pojawiły się prywatne hangary, powstał pierwszy na Śląsku salon sprzedaży samolotów. Wzniesiona została hala produkcyjna spółki AT Silesia, która ma wytwarzać w Gliwicach samoloty dyspozycyjne.

Właściciel drugiej części gliwickiego lotniska, Aeroklub Gliwicki, współpracuje w zakresie praktycznej edukacji lotniczej z politechnicznym Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej i z gliwickim Zespołem Szkół Samochodowych. Przy lotnisku działa m.in. Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej.

We wrześniu ub. roku przy lotnisku oddano dwa nowe całoroczne hangary politechniki o powierzchni ponad 1 tys. m kw., z których w jednym przechowywane są samoloty, a w drugim jest warsztat dla mechaników. Razem z budynkiem administracyjno-szkoleniowym są one wykorzystywane przez ośrodki funkcjonujące w ramach Centrum Kształcenia Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej.

We współpracy Aeroklubu Gliwickiego z GAPR na terenie dawnych warsztatów lotniczych w 2021 r. powstało Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej. GAPR był tu inwestorem zastępczym w unijnym projekcie realizowanym przez aeroklub.

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat - zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

Do projektu "Utworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej" GAPR dostał w listopadzie ub. roku dotację w tzw. działaniu 10.9 programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego (FE SL). Zakłada ono "ponowne wykorzystanie terenów poprzemysłowych, zdewastowanych, zdegradowanych na cele rozwojowe regionu". W rozstrzygniętym naborze 10 projektów otrzymało łącznie 277 mln zł z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony