W tym roku rozpocznie się produkcja chińsko-rosyjskiego konkurenta B787
Produkcja C929, chińsko-rosyjskiego pasażerskiego samolotu szerokokadłubowego ma się rozpocząć już w tym roku, po tym, jak strony zaangażowane w projekt osiągnęły porozumienie w sprawie dostawców, projektu i zastosowanych materiałów. Państwowa firma Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) poinformowała również o postępach programu wąskokadłubowego C919. Pierwszy egzemplarz tego modelu zostanie dostarczony do klienta już przed końcem roku.
Yang Zhigang, główny inżynier w COMAC, powiedział, że rozpoczęcie produkcji C929 oznacza, że cała faza projektowania jest już zakończona. CR929 będzie jednopokładowym samolotem szerokokadłubowym, zdolnym do przewożenia do 440 pasażerów na odległość ok 12 tys. km. Ma to być alternatywą dla Dreamlinera i wiązane są z nim duże nadzieje, łącznie z planami jego sprzedaży w latach 2023-2045 w liczbie aż 1000 egzemplarzy. Chociaż wartość ta i tak została obniżona, to lojalność chińskich linii lotniczych wobec ich rodzimych producentów oznacza, że projekt ma dobrą pozycję przynajmniej zbliżenia się do tych założeń.
W 2019 r. do służby wszedł pierwszy regionalny odrzutowiec ARJ21 firmy COMAC, a w zeszłym roku wszystkie trzy główne chińskie linie lotnicze odebrały dostawę łącznie 24 samolotów tego typu. Pod koniec 2021 r. OTT Airlines (spółka zależna China Eastern) ma jako pierwsza otrzymać C919, tak więc rok bieżący rok zapowiada się jako rok przełomowy dla alternatywnych w stosunku dla Boeinga i Airbusa konstrukcji.
Komentarze