Rząd pracuje nad nowym projektem rozporządzenia ws. inwestycji towarzyszących CPK
W związku ze zbliżającą się utratą mocy obowiązującego rozporządzenia ws. inwestycji towarzyszących Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu rząd pracuje nad nowym projektem rozporządzenia, który ma doprecyzować i uzupełnić wykaz inwestycji - podano w środę na stronie KPRM.
W środę w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów ukazały się założenia projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Rozporządzenie, jak wskazano w założeniach, ma określić wykaz realizowanych inwestycji towarzyszących CPK, biorąc pod uwagę ich znaczenie dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania inwestycji i jej otoczenia, rozwoju krajowego systemu transportowego i przesyłowego, jak również rozwoju i integracji aglomeracji oraz jednostek samorządu terytorialnego, powiązanych z inwestycją. Chodzi m.in o linie kolejowe; budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego.
Zgodnie z przekazanymi informacjami, potrzeba wprowadzenia nowych przepisów wynika ze zbliżającej się utraty mocy obowiązującego obecnego rozporządzenia ze 26 stycznia 2021 r. Nowy projekt powieli wykaz inwestycji towarzyszących z rozporządzenia obecnie obowiązującego, z modyfikacjami wynikającymi z potrzeby doprecyzowania i uzupełnienia tego wykazu. „Jednocześnie, w związku z fakultatywnym upoważnieniem Rady Ministrów określonym w art. 120f ust. 2 i 3 ustawy o CPK do ustanowienia inwestorów Inwestycji Towarzyszących innych niż inwestorzy wskazani w ustawach wymienionych w ust. 1 tego artykułu oraz do wskazania Inwestycji Towarzyszących, do których zastosowanie mają przepisy ustaw określonych w art. 119 ust. 1 pkt 3 i 6, proponuje się określenie ww. kwestii w ramach jednego rozporządzenia, z uwagi na ich powiązanie funkcjonalne” - podkreślono w założeniach.
Projekt rozporządzenia ma zostać przyjęty przez rząd w III kwartale tego roku.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
fos/ drag/



Komentarze