MC-21 rosyjską odpowiedzią na A320
8 czerwca, premier Rosji Dmitrij Miedwiediew wziął udział w prezentacji nowego rosyjskiego pasażerskiego samolotu odrzutowego MC-21. Jest to pierwsza konstrukcja pasażerska średniego zasięgu, która została opracowana w XXI wieku w Rosji. „To wielkie zwycięstwo dla naszego przemysłu lotniczego, firmy Irkut Corporation, naszych naukowców, projektantów, inżynierów i pracowników," powiedział Miedwiediew. "Jestem pewien, że będzie dobra, niezawodna i wydajna maszyna", dodał.
Dwusilnikowy MC-21 będą oferowany w trzech podstawowych wersjach, a jego kabina w zależności od opcji będzie mogła pomieścić od 150 do 211 miejsc pasażerskich. Zasięg samolotu ma wynosić od 5500 do 6000 km. MC-21 będzie produkowany z szerokim wykorzystaniem materiałów kompozytowych, stopów aluminium oraz tytanu, dzięki czemu będzie znacznie lżejszy niż jego poprzednicy.
Napęd MC-21 ma zapewnić jeden z dwóch producentów – rosyjski Aviadvigatel oferujący silniki PD-14 lub Pratt & Whitney z jednostkami PurePower® PW1400G. Oba silniki zostały specjalnie opracowane i dostosowane do wymogów modelu MC-21. Szacuje się, że 30-40 procent komponentów samolotu będzie produkowanych poza firmą Irkut.
Nowy samolot ma rywalizować z B737 MAX oraz rodziną A319 i A320, jednak w przyszłości ma także zastąpić flotę starzejących się w Rosji Tu-134, Tu-154, Tu-204 oraz Jaków-40. Próby w locie MC-21 mają rozpocząć się pod koniec 2016 roku, a pełna certyfikacja ma nastąpić do 2017 r. Od 2020 roku, Irkut Corporation planuje w ciągu roku produkować 20 egzemplarzy MC-21, a trzy lata później tempo produkcji ma zostać zwiększone do 70 samolotów rocznie. Koncern otrzymał już zlecenia na 175 tych konstrukcji. Pierwszy klient otrzyma MC-21 pod koniec 2018 roku i będą nim linie Aeroflot, które zamówiły ogółem 50 sztuk.
Komentarze