Elektryczny "Spirit of Innovation" Rolls-Royce'a to kolejny kamień milowy na drodze do rekordu świata

Samolot "Spirit of Innovation" (fot. Rolls-Royce)

Rolls-Royce z powodzeniem przeprowadził kołowanie samolotu "Spirit of Innovation", co było kamieniem milowym na drodze do stworzenia najszybszej w pełni elektrycznej konstrukcji na świecie.

Statek powietrzny poruszał się po pasie startowym napędzany silnym elektrycznym układem napędowym o mocy 500 KM (400 kW) i najnowszą technologią magazynowania energii opracowanej w celu ustanowienia światowych rekordów prędkości i umożliwienia nowej generacji koncepcji miejskiej mobilności powietrznej.

Kołowanie samolotu jest krytycznym testem integracji układu napędowego statku powietrznego, poprzedzającym faktyczne próby w locie. Pierwszy lot planowany jest na wiosnę, a gdy osiągnie pełną moc, połączenie elektrycznego układu napędowego i zaawansowanego systemu akumulatorów pozwoli na osiągnięcie prędkości ponad 300 mil na godzinę, ustanawiając nowy światowy rekord prędkości w lotach z napędem elektrycznym.

Minister ds. Biznesu Paul Scully powiedział: „Kołowanie "Spirit of Innovation" Rolls-Royce'a stanowi część ekscytującego nowego rozdziału w lotnictwie, gdyż zbliżamy się do pierwszego lotu na wiosnę. Ten pionierski samolot, który ma być najszybszą elektryczną konstrukcją na świecie, podkreśla wartość bliskiej współpracy między przemysłem, a rządem”.

„Wielka Brytania jest zobowiązana do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r. Aby osiągnąć ten ambitny cel wspieramy innowacje w sektorze lotniczym poprzez dotacje rządowe na badania i rozwój, ponieważ po pandemii budujemy bardziej ekologiczne rozwiązania”.

Program ACCEL, skrót od „Accelerating the Electrification of Flight”, obejmuje kluczowych partnerów YASA, producenta silników elektrycznych i kontrolerów oraz start-up dla lotnictwa Electroflight. Zespół ACCEL kontynuował wprowadzanie innowacji, przestrzegając zasad dystansu społecznego rządu Wielkiej Brytanii i innych wytycznych zdrowotnych.

Rob Watson, dyrektor Rolls-Royce Electrical, powiedział: „Elektryfikacja lotów jest ważną częścią naszej strategii zrównoważonego rozwoju, ponieważ dążymy do zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r. Kołowanie "Spirit of Innovation" to niesamowity kamień milowy dla zespołu ACCEL w miarę zbliżania się do pierwszego lotu i próby bicia rekordu świata jeszcze w tym roku. Po raz pierwszy samolot ruszył naprzód, wykorzystując moc z zaawansowanego akumulatora i układu napędowego, który jest przełomowy pod względem technologii elektrycznej. Ten system i rozwijane możliwości pomogą pozycjonować Rolls-Royce jako lidera technologii oferującego systemy zasilania na rynek Urban Air Mobility.”

Połowa finansowania projektu jest zapewniana przez Aerospace Technology Institute (ATI) we współpracy z Departamentem Biznesu, Strategii Energetycznej i Przemysłowej oraz Innovate UK.

Gary Elliott, dyrektor generalny Aerospace Technology Institute, powiedział: „Aerospace Technology Institute z dumą współfinansuje projekt ACCEL. Cele ACCEL są zgodne z długoterminowymi celami strategii ATI: finansowanie ekscytującego i innowacyjnego rozwoju technologii, który zapewni Wielkiej Brytanii wiodącą pozycję w dziedzinie bezemisyjnego napędu nowej generacji oraz dalsze wspieranie wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy i generowanie ekonomicznego zwrotu z korzyścią dla Wielkiej Brytanii. Nasze gratulacje dla zespołu ACCEL za osiągnięcie tego najnowszego kamienia milowego w bardzo trudnym kontekście”.

Właściwości, których „taksówki powietrzne” wymagają od akumulatorów, są bardzo podobne do tego, co jest opracowywane dla „Spirit of Innovation”. Rolls-Royce będzie wykorzystywał technologię z projektu ACCEL i zastosuje ją w produktach przeznaczonych na rynek. Wprowadzamy portfolio silników, energoelektroniki i akumulatorów do lotnictwa ogólnego i miejskiej mobilności powietrznej i małych sektorów samolotów podmiejskich jako część naszej strategii elektryfikacji.

Źródło: Rolls-Royce
comments powered by Disqus