Przejdź do treści
MC-145B Coyote (fot. Sierra Nevada Corporation)
Źródło artykułu

Przyszłość operacji wojsk specjalnych: demonstracja SNC MC-145B Coyote w locie

W bazie lotniczej Eglin, na Florydzie, firma Sierra Nevada Corporation (SNC) zaprezentowała możliwości wielozadaniowego samolotu w wersji bojowej MC-145B Coyote oferowanego w ramach programu Armed Overwatch ogłoszonego przez amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych (USSOCOM). Dla potrzeb tego programu firma SNC współpracuje z PZL Mielec, firmą należącą do koncernu Lockheed Martin.

MC-145B jest znacząco ulepszoną i zmodyfikowaną wersją M28 – dwusilnikowego turbośmigłowego samolotu krótkiego startu i lądowania, który w wersji wielozadaniowej aktualnie jest eksploatowany w najbardziej wymagających warunkach w różnych miejscach globu, w tym na pustyniach Jordanii, w chłodnych rejonach Estonii i podzwrotnikowych lasach Kenii.

Układ konstrukcyjny górnopłata, z silnikami o dużej mocy oraz stałym trójkołowym podwoziem stanowią idealną bazę do wykonywania bezpiecznych i niezawodnych operacji w surowych warunkach, jakie przewidywane są w założeniach programu Armed Overwatch.

Zabudowany na MC-148B system uzbrojenia wymagał znacznych modyfikacji płatowca w zakresie zabudowy podskrzydłowych pylonów, systemu wciągania głowicy obserwacyjnej, dodatkowych zbiorników paliwa oraz wewnętrznych wyrzutników uzbrojenia w celu uzyskania wymaganego zakresu zabudowy systemów rozpoznania i uzbrojenia.

Nowa cyfrowa awionika zapewnia pilotom dostęp do danych lotu i wykonywanego zadania, jednocześnie zapewniając unifikację w zakresie szkolenia i logistyki z samolotem rozpoznawczym U-28A Draco (Pilatus PC-12).

MC-145B posiada zarówno kabinę, jak i tylną rampę załadunkową charakterystyczną dla samolotu C-130. Samolot można szybko przekonfigurować do wersji desantowej i do ewakuacji rannych, zapewniając jednocześnie zrzut ładunku i uzupełnienie zaopatrzenia w rejonach operacji bez konieczności korzystania ze strategicznego transportu drogą powietrzną.

„Podeszliśmy do założeń programu Armed Overwatch z innej strony, uwzględniając wymagania dotyczące wytrzymałości, możliwości operowania w surowych warunkach i przenoszenia uzbrojenia z myślą o przyszłych wyzwaniach stawianych przez SOCOM” – powiedział Robert Horky, wiceprezes ds. inicjatyw strategicznych w dziale systemów wywiadowczych i rozpoznania (ISR), w obszarze lotnictwa i bezpieczeństwa (IAS) firmy SNC. „Niepowtarzalna konfiguracja MC-145B Coyote zapewnia wszechstronne wykorzystanie systemów sensorowych i uzbrojenia oraz gwarantuje  elastyczność w stosunku do stale zmieniających się potrzeb SOCOM.”

Wstępne analizy aerodynamiczne przeprowadzone przez firmę SNC wykazały łatwość  zrzutu z kabiny MC-145B dużej gabarytowo spaletyzowanej amunicji, w tym pocisków manewrujących JASSM. Możliwość ta, w połączeniu z oferowanym ciężarem użytecznym/ mocą zespołu napędowego wymaganą w przyszłości do zabudowy systemów rozpoznania dalekiego zasięgu oraz systemów walki elektronicznej  stanowi mapę drogową w kierunku zaangażowania się w zarówno tradycyjnych, sprzyjających warunkach jak i w potencjalnej walce.

Modernizacja systemu uzbrojenia MC-145B jest następstwem długotrwałej współpracy pomiędzy SNC i Lockheed Martin, która wcześniej była widoczna w pracach zespołu ds. logistycznych usług globalnego wsparcia (Global Logistics Support Services (SOF GLSS) Sił Operacji Specjalnych w zadaniach realizowanych przez AC/MC-130J na całym świecie.

„W PZL Mielec zostało wyprodukowanych ponad 100 samolotów M28, które są wykorzystywane zarówno przez klientów komercyjnych jak i wojskowych. Samoloty te podejmują szeroki zakres misji w obszarach bez odpowiedniej infrastruktury i utwardzonych pasów startowych, w tym również w terenach wysokogórskich i nadmorskich. Wierzymy, że samolot M28 w wersji MC-145B, zmodyfikowany we współpracy z firmą Sierra Nevada Corporation, dzięki swojej wszechstronności i możliwości wykonywania wielu zadań jest najlepszą opcją skierowaną pod potrzeby misji wojsk specjalnych na całym świecie” – powiedział Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny PZL Mielec.

Ponad 100 samolotów M28 zostało wyprodukowanych i dostarczonych do klientów na całym świecie zarówno w wersji cywilnej jak i wojskowej. Więcej informacji na stronie www.sncorp.com/what-we-do/mc-145b-coyote.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony