Premier o zapowiedzi prezydenta ws. CPK: jedni są od pokazów, drudzy od tego, by budować
Jedni są specjalistami od konferencji i pokazów, a drudzy od tego, żeby konkretnie budować - stwierdził premier Donald Tusk, komentując zapowiadane przez prezydenta Karola Nawrockiego złożenie projektu ustawy ws. CPK. - Budujemy CPK i mamy ambicje zbudować koleje dużych prędkości - zapewnił Tusk.
Prezydent Karol Nawrocki w orędziu, które wygłosił przed Zgromadzeniem Narodowym zadeklarował, że w czwartek złoży projekt dotyczący powrotu do „tradycyjnego kształtu Centralnego Portu Komunikacyjnego", tak byśmy - jak mówił - „znaleźli swoje gospodarcze koło zamachowe na kolejne dekady, które da nam się rozwijać”. Prezydent, który w czwartek odwiedzi Kalisz i po południu spotka się z mieszkańcami na rynku miasta, ma ogłosić inicjatywę ustawodawczą dotyczącą powrotu do realizacji CPK w pierwotnym wariancie.
Premier Donald Tusk komentując na konferencji prasowej tę zapowiedź stwierdził, że „jedni są specjalistami od (...) konferencji, pokazów”, a „drudzy są specjalistami od tego, żeby konkretnie budować”. Dodał, że projekty poprzedniego rządu dot. CPK to przez 8 lat „milion słów i praktycznie zero czynów”.
- My budujemy Centralny Port Komunikacyjny. My mamy ambicje zbudować koleje dużych prędkości, ten słynny „Y”, którego budowa się rozpoczęła - wskazał premier.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak dodał, że przedstawiciele Zjednoczonej Prawicy „opowiadali o kolei dużych prędkości, ale nie kupili ani jednego metra kwadratowego ziemi” pod ich budowę. - Jeżeli chcemy wracać do poprzedniego projektu, to co - mamy oddać udziały i zarządzanie w CPK oddać w ręce międzynarodowego konsorcjum? Decyzją rządu przejęliśmy te udziały i zarządzanie przez Polskie Porty Lotnicze i to one będą udziałowcem głównym tego lotniska i to one będą tym lotniskiem zarządzały - wskazał Klimczak.
Poprzednie władze CPK wybrały w październiku 2023 r. francuską grupę Vinci Airports i australijski fundusz IFM Global Infrastructure Fund na inwestora strategicznego, który miałby objąć do 49 proc. udziałów w CPK.Lotnisko. Jednak pod koniec ubiegłego roku CPK wybrała na mniejszościowego inwestora dla powstającego lotniska centralnego spółkę Polskie Porty Lotnicze. Zaangażowanie PPL w budowę lotniska CPK odbędzie się poprzez spółkę CPK.Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za zrealizowanie budowy nowego lotniska; CPK ma zachować minimum 51 proc. udziałów w kapitale zakładowym w CPK.Lotnisko, a PPL ma objąć do 49 proc. udziałów.
W czwartek rano pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek ocenił, że jeżeli zapowiadany przez prezydenta Nawrockiego projekt ustawy dot. CPK będzie podobny do tego obywatelskiego, złożonego w ub. roku, „to się nie nadaje”. „Jeżeli to jest ten sam projekt albo bardzo zbliżony do tego, który był składany jako projekt obywatelski (...), który sabotował nie tylko projekt CPK, ale i rozwój lotnictwa w Polsce (...) to on się nie nadaje” - wskazał Lasek w RMF FM.
Złożony w ub. roku do Sejmu obywatelski projekt ustawy TakDlaCPK zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. CPK, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu CPK w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. ws. ustanowienia programu wieloletniego - "Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030". Projekt od lutego br. znajduje się w sejmowej Komisji Infrastruktury.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Według harmonogramu do końca 2032 r. ma zostać oddany do użytku odcinek Kolei Dużych Prędkości między Łodzią i Warszawą o długości ok. 130 km, a do 2035 r. zostaną zrealizowane fragmenty trasy z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Pociągi kursujące na trasie „Y” - zgodnie z parametrami KDP - będą mogły jeździć z prędkością 300-320 km/h. (PAP)
fos/ mbl/ malk/



Komentarze