Przejdź do treści
Unia Europejska
Źródło artykułu

Posiedzenie Rady Ministrów UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii

W Brukseli obradowała Rada Ministrów Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE). Radzie poświęconej zagadnieniom transportowym przewodniczył w imieniu Polskiej Prezydencji Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Sławomir Nowak. Ponadto w skład polskiej delegacji weszli: Michał Boni, Maciej Jankowski oraz Magdalena Gaj. Na posiedzeniu był również obecny przedstawiciel Republiki Chorwacji, która 9 grudnia br. podpisała traktat akcesyjny do UE.
W dziedzinie lotnictwa w punktach obrad znalazły się elementy dotyczące pakietu lotniskowego, jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, systemu zarządzania bezpieczeństwem, ochrony przewozu towarów, systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz ustanowienia mechanizmu wyrównawczego.

Przedstawiciele Rządów państw członkowskich Unii Europejskiej zebrani w Radzie zatwierdzili Konkluzje w sprawie Mechanizmu Wyrównawczego (Equalisation Mechanism) dotyczącego Uzgodnionych Zasad modernizacji istniejącego systemu korzystania z tras transsyberyjskich (Agreed Principles). Mechanizm wyrównawczy jest powiązany ze stosowaniem Uzgodnionych Zasad. Ma on na celu uniknięcie zakłóceń i dzielenie się korzyściami w związku z obsługą nowych częstotliwości przelotów w kontekście uzgodnionych zasad podczas okresu przejściowego. Mechanizm wiąże się z ustanowieniem funduszu, w którym będą gromadzone środki od przewoźników operujących na nowych trasach zwolnionych z opłat. Następnie środki te będą rozdzielane pomiędzy wszystkich uczestniczących w nim przewoźników do końca okresu przejściowego tj. do 1 stycznia 2014 r. Uzgodnione zasady mają wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po dacie przyjęcia decyzji dotyczącej przystąpienia Rosji do WTO tj. powinny zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2012 r. Od tej daty nowi przewoźnicy operujący na trasach transsyberyjskich będą zwolnieni z opłat, które nadal będą obowiązywać przewoźników korzystających z tras transsyberyjskich przed tą datą do 1 stycznia 2014 r.

1 grudnia 2011 r. Komisja Europejska opublikowała długo oczekiwany pakiet propozycji legislacyjnych tzw. Pakiet lotniskowy składający się z czterech dokumentów. Trzy z nich to inicjatywy ustawodawcze w zakresie obsługi naziemnej, zarządzania hałasem w obszarze lotnisk oraz przydzielania czasów operacji w portach lotniczych. Ostatni z dokumentów to komunikat KE w sprawie przepustowości. Nowa inicjatywa podjęta przez KE ma na celu zwiększenie przepustowości na europejskich lotniskach oraz poprawienie jakości usług obsługi naziemnej przyczyniając się tym samym do wdrożenia inicjatywy jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Pakiet lotniskowy ze szczególnym uwzględnieniem projektów z zakresu obsługi naziemnej i zarządzania hałasem znajduje się w priorytetach Prezydencji duńskiej.

Komisja Europejska przedstawiła też pokrótce wyniki Konferencji dot. Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES), która miała miejsce w Warszawie 28 listopada br. Na konferencji wielokrotnie podkreślano konieczność szybkiej implementacji SES oraz rozszerzenia inicjatywy na sąsiednie kraje. Skupiono się również na fazie rozmieszczenia filaru technologicznego inicjatywy – SESAR.

Rada przyjęła również do wiadomości informacje przedstawione przez Komisję w sprawie realizacji ram regulacyjnych SES. Komisja podkreśliła, że rok 2012 będzie kluczowy dla wdrożenia SES do najważniejszych zadań zaliczając utworzenie funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FABs), poprawienie planów działania, zarządzanie siecią oraz przygotowanie do fazy rozmieszczenia projektu SESAR. Ponadto Rumunia i Bułgaria poinformowały Radę o podpisaniu na jej marginesie umowy ustanawiającej FAB DANUBE.

Komisja przedstawiła ponadto Radzie jej nowe podejście do kwestii zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie stanowiące przejście od zasady podejmowania decyzji i reakcji na aktywne, oparte na ocenie ryzyka zarządzanie bezpieczeństwem. System ten będzie oparty na doświadczeniu i opinii wszystkich zainteresowanych stron środowiska lotniczego w całej UE, co też zostało przedstawione w komunikacie Komisji.

Następnie Rada została poinformowana przez Komisję o poczynionych postępach w realizacji planu działania UE, zatwierdzonego przez Radę w grudniu 2010 r., mającego na celu wzmocnienie ochrony przewozu towarów. Komisja wskazała w szczególności trzy obszary, w których praca została zakończona: wspólnej metodologii oceny ryzyka bezpieczeństwa, kontroli bezpieczeństwa towarów i przekazywania danych dotyczących towarów pochodzących spoza UE.

Komisja poinformowała również ministrów o stanie implementacji systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla w sektorze lotniczym (EU ETS), który ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2012 r. oraz o reakcji państw trzecich sprzeciwiających się włączeniu lotnictwa do tego systemu. Komisja będzie kontynuować swoje rozmowy dwustronne z tymi krajami, naciskając jednocześnie na wprowadzenie globalnego rozwiązania tego problemu na forum Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

Na koniec Prezydencja poinformowała o podpisaniu podczas Konferencji Partnerstwa Wschodniego w Krakowie w dniach 24-25 października br. deklaracji ws. współpracy w dziedzinie transportu oraz utworzeniu Panelu Transportowego z tymi państwami (Białoruś, Mołdawia, Gruzja, Ukraina, Azerbejdżan, Armenia). Z kolei delegacja duńska przedstawiła pokrótce plan swojej Prezydencji. Do jej priorytetów w dziedzinie lotnictwa będzie należał wyżej wspomniany pakiet lotniskowy. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony