Przejdź do treści
ICAO
Źródło artykułu

Dyskusja nad ochroną lotnictwa cywilnego

Eksperci z krajów europejskich, krajów członkowskich ICAO oraz krajów partnerskich spotkali się w Brukseli w celu przedyskutowania aktualnych problemów ochrony i bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym.

Pomimo znacznych nakładów ponoszonych na ochronę i bezpieczeństwo oraz statystycznie małego zagrożenia, lotnictwo cywilne ze względu na swój międzynarodowy charakter, zasięg oddziaływania oraz wpływ na zachowania społeczne, nadal stanowi atrakcyjny cel dla terrorystów. Analizy potwierdzają, że zagrożenie atakami terrorystycznymi ciągle istnieje, a metody i sposoby wykorzystywane przez terrorystów są udoskonalane.

Uczestnicy konferencji dyskutowali o tym, jak powinna wyglądać polityka w zakresie ochrony lotnictwa, aby efektywnie przeciwdziałać zagrożeniom bezpieczeństwa.

Dobrym przykładem jest opracowanie wspólnej europejskiej oceny ryzyka dla przewozów cargo i poczty, która jest dostosowana do określonych sytuacji i zagrożeń i nie ogranicza rozwoju tego typu przewozów.

Najważniejsze konkluzje:

  • Środki bezpieczeństwa i ochrony powinny być dostosowane do poziomu ryzyka.

  • Wspólna europejska ocena ryzyka powinna być zastosowana również w innych obszarach niż cargo. Ważna jest ścisła współpraca, wymiana informacji i doświadczeń pomiędzy właściwymi służbami krajów członkowskich, władzami międzyanrodowymi i lokalnymi oraz środowiskiem lotniczym.

  • Środki zapobiegawcze uwzględniające element ryzyka wymagają pozyskania danych dot. przewożonych towarów i pasażerów. W tym celu należy zastosować odpowiednie środki kontroli. W przypadku przewozów cargo są już pewne rozwiązania techniczne opracowywane we współpracy ze służbami celnymi.

  • Należy rozważyć wykorzystanie efektywniejszych środków bezpieczeństwa o bardziej nieprzewidywalnym charakterze. Rozwiązania unijne powinny pozwalać przewoźnikom na stosowanie większej liczby metod i technologii, których głównym celem ma być osiągnięcie jak najwyższego poziomu ochrony. Przykładem mogą być stale udoskonalane skanery i systemy wykrywania płynnych substancji wybuchowych, dzięki którym punkty kontroli będą funkcjonować bardziej efektywnie z korzyścią dla pasażerów.

  • UE powinna wspierać inicjatywy rozwoju nowych technologii tj. systemy wczesnego wykrywania, pozwalające na płynny przepływ pasażerów, bagażu i cargo w punktach kontroli. Oczekuje się, że standaryzacja oraz wzajemne uznawanie certyfikatów stworzą jednolity europejski rynek zatwierdzonych technologii. Kraje członkowskie powinny kontynuować sprawdzanie nowych metod i technologii i jednocześnie utrzymywać wysoki standard w zakresie szkoleń i nadzoru.

  • Należy dążyć do opracowania wymagań o charakterze globalnym, w ramach ICAO oraz we współpracy z WCO i IMO. ICAO USOAP program jest doskonałym instrumentem kontroli wdrażania nowych rozwiązań oraz podejmowania działań, tam gdzie jest to niezbędne.

  • Należy wspierać kraje, które nie posiadają środków i metod pozwalajacych na stosowanie standardów ochrony ICAO. Program USAP (lub chyba raczej USOAP) powinien stanowić bardziej efektywne narzędzie zwiększające transparentność wyników kontroli oraz ich wykorzystanie.

  • Z kolei kraje, które są w stanie zapewniać najwyższy poziom ochrony, powinny koncentrować swoje wysiłki na tych operacjach, gdzie ryzyko jest wciąż niedostatecznie minimalizowane.

Na zakończenie uczestnicy konferencji podkreślili fakt, że Konferencja Wysokiego Szczebla ICAO dot. Bezpieczeństwa w Lotnictwie we wrześniu 2012 stanowić będzie doskonałą okazję, aby kontynuować prace nad rozwiązaniami z zakresu bezpieczeństwa i ochrony.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony