Przedstawiciel PAŻP zmanipulował ustalenia środowiskowe w sprawie minimów VFR w FIR Warszawa
Decyzją Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej numer 2 z dnia 23 marca 2012 roku wprowadzono w FIR Warszawa, w przestrzeni niekontrolowanej w okresie od 30 minut przed wschodem słońca do 30 minut po zachodzie słońca, w przedziale wysokości na i poniżej 900 m (3000ft) AMSL lub 300 m (1000ft) nad terenem - w zależności od tego co jest wyższe, można wykonywać loty VFR:
a) przy zmniejszeniu widzialności w locie do nie mniejszej niż:
1) 4 km - z prędkością nie większą niż 200 kts (360 km/h);
2) 3 km - z prędkością nie większą niż 150 kts (270 km/h);
3) 2,5 km - z prędkością nie większą niż 120 kts (225 km/h);
4) 2 km - prędkością nie większą niż 100 kts (180 km/h);
5) umożliwiającej, w terenie górzystym, wykonanie normalnego zakrętu o 180° dla uniknięcia kolizji z przeszkodami.
b) śmigłowców, przy widzialności w locie nie mniejszej niż 1000 m, jeżeli wykonują manewry z prędkością umożliwiającą zauważenie innego ruchu lub jakichkolwiek przeszkód i wykonanie manewru aby uniknąć kolizji.
2. Loty statków powietrznych:
- o statusie SAR, HOSP;
- na hasło HEMS, GARDA;
- państwowych, wykonujących zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej mogą być realizowane przy widzialnościach mniejszych niż podane w ust. 1 lit. a) i b), zgodnie z zapisami w instrukcjach wewnętrznych podmiotów wykonujących takie loty.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 31 maja 2012 roku.
27 stycznia 2012 roku, stowarzyszenie KTL AOPA Poland otrzymało pismo z prośbą o konsultacje społeczne minimów wykonywania lotów VFR w FIR Warszawa z wyznaczoną datą odpowedzi na 3 lutego 2012 roku. Tak krótki termin nosił znamiona lekceważenia partnera społecznego, inaczej ujmując został odebrany jako próba "odfajkowania konsulatacji społecznych". Jednak pomimo krótkiego terminu, Stowarzyszenie zdążyło z przygotowaniem propozycji, w tym istotnym dla pilotów temacie. Poniżej publikujemy treść propozycji KTL AOPA Poland.
Warszawa dn. 30.01.2012
Dot. Minimów wykonywania lotów wg VFR.
Stanowisko KTL AOPA Poland.
KTL AOPA Poland stoi na stanowisku, że stosowanie minimów określonych w Załączniku 2 Tabela 3.1 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym jest rozwiązaniem optymalnym. Celowe i operacyjnie pożądane jest skorzystanie z możliwości zmniejszenia widzialności w przestrzeni klasy G i F na i poniżej 900 m (3000 ft) AMSL lub 300 m (1000 ft) nad terenem – w zależności od tego, co jest wyższe.
W doniesieniu do adnotacji oznaczonej „**” – KTL AOPA Poland wnosi o modyfikację zapisów tak, aby przyjęła ona następującą formę:
I – w okresie od wschodu do zachodu słońca:
a) loty VFR mogą być wykonywane gdy spełnione są następujące warunki:
1) z prędkością poniżej 250 kts (463 km/h),
2) z widzialnością w locie nie mniejszą niż 1500 m,
3) z prędkością, która każdorazowo zapewni utrzymanie zakresu widzialności w locie nie mniejszemu niż widzialność w locie odpowiadająca dystansowi pokonywanemu w ciągu 40 sekund lotu z wynikającą prędkością podróżną,
4) w terenie górzystym lot może być wykonywany przy zachowaniu widzialności w locie umożliwiającej wykonanie normalnego zakrętu o 180 stopni w zakresie tej widzialności;
b) loty VFR śmigłowców mogą być wykonywane przy utrzymaniu widzialności w locie nie mniejszej niż 1000 m, jeżeli wykonują manewry z prędkością, przy której będzie możliwość zauważenia, we właściwym czasie, innego ruchu lub jakichkolwiek przeszkód, w czasie wystarczającym aby uniknąć kolizji;
II – w okresie od zachodu do wschodu słońca:
a) loty VFR mogą być wykonywane z prędkością do 250 kts (463 km/h).
Uzasadnienie:
1. Wprowadzone poszerzenie okresu dnia (SR-30’ do SR) oraz (SS do SS+30’) nie jest celowe, gdyż nie odzwierciedla rzeczywistych warunków oświetlenia, w których wykonuje się lot.
Niejednokrotnie w warunkach pełnego, grubego zachmurzenia już o godzinie zachodu lub wschodu słońca mamy warunki odpowiadające warunkom lotu w nocy. Lot wykonywany w okresach przejściowych zmierzch/świt stawia dużo większe wymagania (brak kontrastów, zmniejszenie możliwości poprawnego określenia odległości) dla naszego narządu wzroku w celu wykrycia innego ruchu oraz interpretacji jego manewrów w celu wypracowania decyzji o jego ewentualnym ominięciu. Warunkiem przejścia z ograniczeń dziennych na nocne, winna być godzina zachodu/wschodu lokalnego bez dodatkowych okresów przejściowych.
KTL AOPA Poland widzi jednak możliwość wykonywania lotów w okresie (SR-30’ do SR) oraz (SS do SS+30’) przy zmniejszeniu widzialności do 1500 m pod warunkiem, że ruch odbywa się w przestrzeniach, w których można uzyskać pewną informację o zasadniczym ruchu w rejonie, w którym wykonywany jest lot, oraz z utrzymaniem dwukierunkowej łączności radiowej z odpowiednim organem służb ruchu lotniczego lub lotniskowych organów informacji powietrznej, które są w stanie przekazać informację o ruchu w rejonie w celu podniesienia szans na jego wczesne wykrycie i ominięcie.
2. Powiązanie wymaganej minimalnej widzialności z prędkością lotu w postaci 40 sekundowego segmentu lotu odpowiada ludzkim możliwością pilota na detekcję, rozpoznanie, podjęcie decyzji oraz wykonanie manewru ominięcia. Proponowane zapisy upraszczają, ujednolicają poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych wykonywanych przez statki powietrzne wykonujące loty z różnymi prędkościami. Rozwiązanie takie nosi wszelkie znamiona adekwatności i sprawiedliwości operacyjnej.
3. Wprowadzono nowy zapis dotyczący minimów w przypadku lotu w terenie górzystym – który w znaczący sposób podnosi bezpieczeństwo operowania w terenie górskim – umożliwiając wykonanie manewru ucieczkowego – zakrętu o 180 stopni bez „zawadzania” o warunki IMC.
Kluczową datą, dla wprowadzenia nowych warunków wykonywania lotów VFR w FIR Warszawa był dzień 29 lutego w którym odbyło się 71. posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną na które nie zaproszono przedstawicieli Krajowego Towarzystwa Lotniczego. Poniżej przedstawiamy fragment notatki z 71. KZPP.
Warszawa, 1 marca 2012 r.
KZPP-8061-0002/2012
Protokół z 71. posiedzenia Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną z dnia 29 lutego 2012 roku
I. CZĘŚĆ OGÓLNA
1. Data posiedzenia: 29 lutego 2012 r.
2. Miejsce posiedzenia: Urząd Lotnictwa Cywilnego, ul. Marcina Flisa 2, s. 317.
3. Osoby biorące udział w posiedzeniu:
a) członkowie Komitetu:
- Tomasz Kądziołka – Przewodniczący Komitetu, przedstawiciel Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej,
- gen. Henryk Pietrzak, Wiceprzewodniczący Komitetu - przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej,
- płk pil. Cezary Wasser - przedstawiciela Dowódcy Sił Powietrznych,
- płk rez. pil. Jan Urbaniak – przedstawiciel Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
- Tomasz Różyński (w zast. za p. Macieja Rodaka) – przedstawiciel Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej,
- Andrzej Gieroczyński – przedstawiciel Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
- Piotr Kołoszczyk – Sekretarz Komitetu.
II. CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA
(...)
4. Wstępna propozycja wprowadzenia zapisów do tabeli 3-1 Załącznika 2 ICAO w zakresie minimów widzialności i odległości od chmur
Pan Tomasz Różyński, przedstawiciel Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, omówił temat w oparciu o prezentację Power Point pt. Redukcja minimalnych widzialności dla lotów VFR.
Określenie warunków wykonywania lotów VFR w „nocy”. P. Różyński przypomniał definicje lotu VFR dziennego (tj. takiego, który rozpoczyna się 30 minut przed wschodem słońca, a kończy 30 minut po jego zachodzie) oraz przedstawił stanowisko środowiska lotniczego (AP, KTL AOPA, LPR, ISPP MSW, Policji, Wojsk Lądowych i Sił Powietrznych) wypracowane na spotkaniu zorganizowanym przez PAŻP.
Ustalone zostało, co następuje:
➢ w FIR Warszawa w przestrzeni niekontrolowanej w okresie od 30 minut po zachodzie słońca do 30 minut przed jego wschodem możliwe jest wykonywanie lotów VFR zgodnie z następującymi warunkami:
• wysokość lotu nie może być wyższa niż FL095,
• widzialność w locie nie może być mniejsza niż 5 km,
• odległość od chmur:
• na 900 m (3000ft) AMSL i poniżej lub na 300 m (1000 ft) nad terenem – w zależności od tego, co jest wyższe - z dala od chmur,
• powyżej 900 m (3000ft) AMSL: pozioma -1500m, pionowa 300m (1000ft),
• prędkość (IAS) nie większa niż 250 kt (463 km/h),
• utrzymywanie dwukierunkowej łączności radiowej z ATS,
• złożenie planu lotu.
➢ loty statków powietrznych:
• o statusie SAR, HOSP,
• na hasło HEMS, GARDA,
• państwowych wykonujących zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej,
wykonywane na i poniżej 900 m (3000 ft) AMSL lub 300 m (1000 ft) nad terenem – w zależności od tego, co jest wyższe - mogą być realizowane przy widzialności mniejszej niż 5 km, zgodnie z instrukcjami wewnętrznymi podmiotów wykonujących takie loty.
Powyższe zapisy otrzymały pozytywną ocenę Komitetu i rekomendację do opublikowania przez PAŻP w AIP.
(....)
Niestety, pomimo pozytywnego zaopiniowania propozycji KTL AOPA Poland przez KZPP, postulaty środowiska lotniczego zostały pominięte w decyzji Nr 2. Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W związku z powyższym, KTL AOPA Poland wystąpiło z prośbą do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o interwencję. Treść pisma prezentujemy poniżej.
Czytaj również:
Spotkanie w spr. redukcji min. warunków meteorologicznych dla wykonywania lotów VFR
Komentarze