Przejdź do treści

Zmiana klasyfikacji przestrzeni powietrznej w CTR EPSC, TMA szczecin do FL95 oraz TMA Bydgoszcz do FL95

W dniu 17.04.2025 wejdzie w życie zmiana klasyfikacji przestrzeni powietrznej z C na D w strefach: CTR lotniska Szczecin/Goleniów (EPSC), TMA Szczecin do poziomu F:95 (Segmenty A, B, C) oraz w TMA Bydgoszcz do poziomu FL95 (segmenty A, B oraz segment C do FL95). Celem zmiany jest usprawnienie przepływu ruchu lotniczego w rejonie tych lotnisk. 

Proponowana zmiana klasyfikacji przestrzeni wpłynie na poprawę efektywności wykonywania operacji lotów VFR i IFR. Klasa D oznacza dla GA więcej swobody w wykorzystaniu przestrzeni kontrolowanej, umożliwi pełniejsze wykorzystanie charakterystyki lotów VFR, eliminując przy tym częste wydłużanie tras lotów VFR ze względu na potrzebę zachowania separacji geograficznej.

W klasie D dozwolone są loty IFR i VFR i dla wszystkich lotów zapewnia się służbę kontroli ruchu lotniczego. Loty IFR są odseparowane od innych lotów IFR, a statki powietrzne wykonujące te loty otrzymują informacje o ruchu dotyczące lotów VFR oraz na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Statki powietrzne wykonujące loty VFR otrzymują informacje o ruchu dotyczące wszystkich innych lotów oraz na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Dla lotów VFR SPEC jest zapewniana separacja z ruchem IFR oraz VFR SPEC. 

Minima widzialności i odległości od chmur w VMC – minima w klasie D są takie same jak dla klasy C. Minima dla SPEC VFR są takie same we wszystkich klasach przestrzeni kontrolowanej. Przestrzeń klasy D zachowuje wymogi przestrzeni klasy C – złożenie planu lotu, uzyskanie zezwolenia ATC, utrzymywanie dwukierunkowej łączności radiowej z ATC; wyjątkiem jest brak obowiązku zapewniania separacji między lotami IFR i VFR, a za utrzymanie bezpiecznej odległości odpowiedzialne są załogi statków powietrznych. Po wprowadzeniu klasy D kontroler wieżowy (TWR) będzie zobowiązany do udzielenia informacji o ruchu kolizyjnym i na żądanie załogi rady dla zapobieżenia kolizji. 

Zgodnie z przepisami, w przypadku wszystkich lotów obowiązuje zezwolenie ATC oraz na wszystkie loty wymagane jest złożenie planu lotu (FPL).


Czytaj również:
Konsultacje PAŻP: Zmiana klasyfikacji przestrzeni powietrznej w CTR EPSC oraz TMA Szczecin do FL95

Zmiana klasyfikacji przestrzeni powietrznej w CTR EPSC, TMA szczecin do FL95 oraz TMA Bydgoszcz do FL95

FacebookTwitterWykop

Nasze strony