Zmiana elementów struktury przestrzeni powietrznej w rejonie Gdańska i Poznania
W Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego pod pozycją nr 18 i 19 ukazały się ogłoszenia nr 11 i 12 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 31 marca 2022 r. w sprawie zmian elementów struktury przestrzeni powietrznej w rejonie Gdańska i Poznania.
Ogłoszenie nr 11:
Na podstawie § 15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (Dz. U.z 2019 r. poz. 619) ogłasza się, co następuje:
§ 1. Zaakceptowane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego zmiany w przestrzeni powietrznej FIR EPWW polegają na:
1) podniesieniu górnej granicy CTR EPGD:
2) podniesieniu górnej granicy MCTR EPPR:
3) podniesieniu dolnej granicy TMA EPGD:
4) podniesieniu dolnej granicy TRA 44A/B oraz górnej granicy TRA 20D:
5) zmianie granic pionowych rejonu PRUSZCZ AREA (granice poziome bez zmian):
6) zmianie granic pionowych rejonu CEWICE AREA (granice poziome bez zmian):
2. Zmiany, o których mowa w § 1, wchodzą w życie z dniem 21 kwietnia 2022 r.
Pełny tekst ogłoszenia nr 11 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 31 marca 2022 r. w sprawie zmian elementów struktury przestrzeni powietrznej dostępny jest tutaj: (LINK)
Ogłoszenie nr 12:
Na podstawie § 15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (Dz. U.z 2019 r. poz. 619) ogłasza się, co następuje:
§ 1. Zaakceptowane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego zmiany w przestrzeni powietrznej FIR EPWW polegają na:
1) zmianie współrzędnych punktów o nazwie DELTA, FOXTROT, GOLF, HOTEL, INDIA, JULIETT, QUEBEC, TANGO, UNIFORM, VICTOR, X-RAY i YANKEE na nowe:
2) połączeniu punktów VFR trasami dolotowymi i odlotowymi:
Doloty VFR do lotniska Poznań - Ławica mogą się odbywać po jednej z następujących tras VFR:
Trasa D-V-H: Od wiaduktu obwodnicy nad torami kolejowymi - punkt DELTA (52°30'12"N016°46'05"E) wykonać lot wzdłuż torów kolejowych, w kierunku północno-wschodniego skraju Jeziora Kierskiego (kierunek magnetyczny 152°) - punkt VICTOR (52°28'20''N 016°47'26''E), następnie wzdłuż wschodniego brzegu Jeziora Kierskiego do jego południowego krańca (kierunek magnetyczny 165°) - punkt HOTEL (52°26'30"N 016°47'50"E). Przed dolotem do punktu HOTEL, zgodnie z instrukcją ATC, wejść w północną strefę oczekiwania lub rozpocząć podejście wchodząc w pozycję „po trzecim” lewego kręgu RWY 10 lub pozycję „z wiatrem” (po północnej stronie osiedla Smochowice) prawego
kręgu RWY 28.
Trasa Q-Y-G: Trasa wykorzystywana do ominięcia aktywnego lotniska EPPK Kobylnica. Od Parku Orientacji Przestrzennej w Owińskach - punkt QUEBEC (52°30'41''N 016°58'29''E) wykonywać lot w kierunku wiaduktu Narutowicza (kierunek magnetyczny 224°) - punkt YANKEE (52°27'53"N016°53'19"E), następnie skręcić w lewo w stronę jasnozielonych magazynów (kierunek magnetyczny 213°) - punkt GOLF (52°25'56"N 016°50'48"E). Przed dolotem do punktu GOLF, zgodnie z instrukcją ATC, wejść w północną strefę oczekiwania lub rozpocząć podejście wchodząc w pozycję „z wiatrem” lewego kręgu RWY 10 (po północnej stronie osiedla Smochowice) lub pozycję „po trzecim” prawego
kręgu RWY28.
Trasa T-Y-G: Trasa wykorzystywana jako dolot do lub odlot z lotniska EPPK Kobylnica. Od oczyszczalni ścieków w Koziegłowach - punkt TANGO (52°27’11”N 016°58’48”E) wykonać lot w kierunku wiaduktu Narutowicza (kierunek magnetyczny 277°) - punkt YANKEE (52°27'53"N016°53'19"E), następnie skręcić w lewo w stronę jasnozielonych magazynów (kierunek magnetyczny 213°) - punkt GOLF (52°25'56"N 016°50'48"E). Przed dolotem do punktu GOLF, zgodnie z instrukcją ATC, wejść w północną strefę oczekiwania lub rozpocząć podejście wchodząc w pozycję „z wiatrem” lewego kręgu RWY 10 (po północnej stronie osiedla Smochowice) lub pozycję „po trzecim” prawego
kręgu RWY28.
Trasa X-J-I: Od północnego skraju Jeziora Niepruszewskiego - punkt X-RAY (52°23’45”N016°36’27”E) wykonać lot wzdłuż drogi 307 (nie przekraczając jej na północ) do węzła drogowego Poznań-Ławica (kierunek magnetyczny 077°) - punkt JULIETT (52°24'28"N 016°43'33"E), następnie wzdłuż drogi 307 (nie przekraczając jej na północ) do radaru lotniczego (kierunek magnetyczny 080°) - punkt INDIA (52°24'41''N 016°47'37''E). Przed dolotem do punktu INDIA, zgodnie z instrukcją ATC, wejść w południową strefę oczekiwania lub rozpocząć podejście wchodząc w pozycję „po trzecim” prawego kręgu RWY 10 lub pozycję „z wiatrem” lewego kręgu RWY28 (po południowej stronie osiedla Ławica).
Trasa U-F: Od grobli przy stawie Nowakowskiego - punkt UNIFORM (52°22’03”N 016°51’37”E) wykonywać lot w kierunku stadionu (kierunek magnetyczny 353°) - punkt FOXTROT (52°23'51''N016°51'29''E). Przed dolotem do punktu FOXTROT, zgodnie z instrukcją ATC, wejść w południową strefę oczekiwania lub rozpocząć podejście wchodząc w pozycję „z wiatrem” prawego kręgu RWY 10 (po południowej stronie osiedla Ławica) lub pozycję „po trzecim” lewego kręgu RWY28;
3) ustanowieniu dwóch stref oczekiwania NORTH HOLDING oraz SOUTH HOLDING:
PÓŁNOCNA STREFA OCZEKIWANIA (NORTH HOLDING AREA) – należy oczekiwać w wyznaczonej strefie (strefa o granicy w punktach: 52°26'30"N 016°47'50"E; 52°26'30"N 016°50'15"E; 52°26'00"N 016°51'00"E; 52°26'30"N 016°47'50"E; 52°26'20"N 016°52'00"E; 52°27'20"N 016°50'20"E; 52°27'20"N 016°47'50"E) wykonując lot nad terenami zielonymi (lasy i łąki), w bezpiecznej odległości od osiedli mieszkalnych. Gdy w użyciu jest RWY 10 wykonywać prawe zakręty w zachodniej części strefy. Gdy w użyciu jest RWY 28 wykonywać lewe zakręty we wschodniej części strefy.
POŁUDNIOWA STREFA OCZEKIWANIA (SOUTH HOLDING AREA) - należy oczekiwać w wyznaczonej strefie (strefa o granicy w punktach 52°24'41''N 016°47'37''E; 52°23'51''N 016°51'29''E; 52°23'20"N 016°48'50"E) wykonując lot nad terenami zielonymi (lasy i ogródki działkowe ROD), w bezpiecznej odległości od osiedli mieszkalnych. Gdy w użyciu jest RWY 10 wykonywać lewe zakręty w zachodniej części strefy. Gdy w użyciu jest RWY 28 wykonywać prawe zakręty we wschodniej części strefy;
4) utworzeniu RMZ (Radio Mandatory Zone) obowiązkowej dwukierunkowej łączności radiowej poniżej segmentu A TMA Poznań:
5) ustanowieniu BASE LIMIT dla lotów VFR w kręgu nadlotniskowym;
6) wprowadzeniu nowej procedury utraty łączności dla lotów VFR:
a) w czasie dolotu i podejścia od północnej strony lotniska:
wykonać dolot do punktu YANKEE, wykonać orbity przez 5 minut, następnie dolecieć nad punkt GOLF i oczekiwać na sygnały świetlne z wieży kontroli lotniska POZNAŃ/Ławica, w czasie dolotu i oczekiwania włączyć całe dostępne oświetlenie nawigacyjne, po odebraniu zielonego sygnału wykonać jak najkrótsze podejście i lądowanie na najbardziej dogodnej pod względem warunków atmosferycznych drodze startowej, po odebraniu czerwonego sygnału oczekiwać nad punktem GOLF do czasu otrzymania zielonego sygnału i po jego odebraniu wykonać jak najkrótsze podejście i lądowanie na najbardziej dogodnej pod względem warunków atmosferycznych drodze startowej, jeżeli nie odebrano żadnego sygnału z wieży kontroli lotniska należy oczekiwać 5 minut nad punktem GOLF i wykonać jak najkrótsze podejście i lądowanie na najbardziej dogodnej pod względem warunków atmosferycznych drodze startowej, po lądowaniu opuścić natychmiast drogę startową w pierwszą możliwą drogę kołowania i oczekiwać na samochód FOLLOW ME,
b) w czasie dolotu i podejścia od południowej strony lotniska:
należy kierować się do punktu DELTA lub TANGO z ominięciem od zachodniej strony CTR EPPO oraz MCTR EPKS, następnie wykonać dolot do punktu YANKEE i postępować zgodnie z procedurą opisaną w lit. a.
§ 2. Zmiany, o których mowa w § 1, wchodzą w życie z dniem 21 kwietnia 2022 r.
Pełny tekst ogłoszenia nr 12 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 31 marca 2022 r. w sprawie zmian elementów struktury przestrzeni powietrznej dostępny jest tutaj: (LINK)
Komentarze