Zima nie zaskoczy lotniska w Modlinie
Lotnisko Warszawa/Modlin dysponuje jednym z najnowocześniejszych w Europie zestawów sprzętu utrzymania nawierzchni lotniskowych, a wyszkolone i doświadczone służby operacyjne portu już od połowy października są w pełnej gotowości do tego, aby takie zjawiska atmosferyczne jak mgły, marznące opady deszczu, temperatura w okolicach 0 stopni i śnieg, nie zagrażały bezpieczeństwu pasażerów oraz nie powodowały opóźnień lotów.
Jednym z głównych czynników, decydujących o prawidłowym funkcjonowaniu portu lotniczego w okresie jesienno-zimowym jest utrzymanie w odpowiednim stanie sztucznych nawierzchni lotniskowych. Zapewnienie odpowiedniej czystości i szorstkości drogi startowej, dróg kołowania i płyt postojowych ma podstawowe znaczenie dla bezpieczeństwa startów i lądowań statków powietrznych oraz bezpieczeństwa naziemnego ruchu lotniczego. Występujące w okresie jesienno-zimowym opady (śnieg i deszcz, lodowica), oraz osady atmosferyczne (szron, szadź, gołoledź,) mogą spowodować pogorszenie warunków eksploatacyjnych lotniska. Dlatego co roku, już od października służby lotniskowe przez całą dobę monitorują warunki atmosferyczne i regularnie wykonują pomiary szorstkości nawierzchni, aby w sytuacji niekorzystnych prognoz, reagować wyprzedzająco.
Prace przygotowawcze w okresie poprzedzającym zimę trwają kilka miesięcy i polegają m. in. na szczegółowym przeglądzie wszystkich nawierzchni lotniskowych, przeglądzie systemu odwadniającego, zakupie odpowiedniej ilości środków chemicznych do likwidacji następstw występujących zjawisk atmosferycznych, przeglądzie sprzętu zimowego do odśnieżania i odladzania, zapewnieniu odpowiedniej ilości najczęściej zużywających się części zamiennych i przeprowadzeniu szkolenia dla poszczególnych grup pracowników biorących udział w „akcji zima”. O bezpieczne całodobowe utrzymanie płaszczyzn operacyjnych Lotniska Warszawa/Modlin dba grupa ponad pięćdziesięciu wyszkolonych pracowników służby utrzymania.
(fot. Grzegorz Dąbrowski)
System ILS w kat. II
Lotnisko w Modlinie posiada zaawansowany system ILS drugiej kategorii. Dzięki temu samoloty mogą bezpiecznie lądować w naprawdę trudnych warunkach atmosferycznych: przy podstawie chmur 30 m i widzialności ograniczonej do 300 m. Operacje startów mogą odbywać się w warunkach ograniczonych do 125 m.
Sprzęt
Port dysponuje jednym z najnowocześniejszych w Europie zestawów sprzętu utrzymania zimowego. Są to m. in. pługi, ciągniki, oczyszczarki. Do odladzania samolotów wykorzystywane są specjalne pojazdy nazywane potocznie odladzarkami. Przy odśnieżaniu i odladzaniu drogi startowej w Modlinie, wykorzystywane środki chemiczne, posiadające atest Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych:
stałe: Cryotech NAAC, płynne: Cryotech E36, Clearway F1.
(fot. Grzegorz Dąbrowski)
Wykaz sprzętu Lotniska Warszawa/Modlin:
1. Oczyszczarka Overaasen RS 400 z pługiem, wraz z ciągnikiem siodłowym Mercedes-Benz Actros, rok prod. 2012, sztuk 6.
2. Polewarko – posypywarka Dammann, na podwoziu ciężarowym Mercedes-Benz Actros 1841, rok prod. 2012, sztuk 1.
3. Pług wirnikowy UTV600, wraz z maszyną napędową Volvo L150G, rok prod. 2012, sztuk 1.
4. Zamiatarka Beam A8000, na podwoziu ciężarowym Mercedes-Benz Actros 1841, rok prod. 2012, sztuk 1.
5. Ciągnik New Holland T6050, wraz z pługiem, rok prod. 2009, sztuk 1.
6. Ciągnik New Holland T7.170, wraz z pługiem, rok prod. 2011, sztuk 1.
7. Ciągnik New Holland T7.235 wraz z pługiem, rok prod. 2011, sztuk 1.
8. Oczyszczarka OLH-3850, rok prod. 2005, sztuk 1.
9. Boschung Jet Broom, sztuk 1.
10. Opryskiwacz środków płynnych 1000l Apollo, sztuk 1.
11. Pług odśnieżny wielofunkcyjny 4-metrowy, sztuk 1.
12. Pług odśnieżny PUV-2800, sztuk 1.
13. Odśnieżarka 2202HD (rotor), sztuk 1.
14. Pług odśnieżny Hydrog POH-5500, sztuk 1.
15. Nośnik narzędzi Husqvarna P525D (pługo-posypywarka), sztuk 1.
16. Nośnik narzędzi Multihog MH90 (pługo-posypywarka), sztuk 1.
(fot. Grzegorz Dąbrowski)
Każda z sześciu oczyszczarek Overaasen RS400, pług wirnikowy UTV600 oraz zamiatarka Beam A8000 oprócz silników służących do napędu maszyn jezdnych posiadają własne silniki robocze, dzięki czemu sprzęt ten jest bardzo wydajny. W większości przypadków silniki spełniają normę emisji spalin Euro V i korzystają z filtrów cząstek stałych DPF bądź tzw. Ad-Blue, dodawanego do paliwa.
Komentarze