Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zima na Lotnisku Chopina. Koordynator przyznał 81 proc. wnioskowanych slotów

Mimo że slotów w warszawskim porcie lotniczym im. Fryderyka Chopina brakuje, to nadchodzący sezon zimowy będzie „łagodniejszy” operacyjnie dla „Okęcia”. Zewnętrzny koordynator slotowy przyznał o 6,2 proc. więcej wnioskowanych praw na starty i lądowania niż rok wcześniej.

Łącznie przyznano 75 320 slotów (81,2 proc.), odrzucając 21 tys. wniosków. Linie lotnicze wyraziły rekordowe zainteresowanie lotami w godzinach nocnych, kiedy „Okęcie” objęte jest tzw. ciszą nocną.

Zapotrzebowanie na loty ze stołecznego lotniska jest ogromne, a świadczą o tym fakt co sezonowe raporty slotowe dla warszawskiego portu lotniczego, które jest koordynowane, co oznacza, że za przydział praw na starty i lądowania o konkretnych porach doby odpowiada wyspecjalizowany podmiot – w tym przypadku jest to brytyjska firma (Airport Coordination Limited), która zarządza również slotami lotnisk w m.in.: Abu Zabi, Auckland, Dubaju, Dublinie, Londynie, Maskacie, Rijadzie czy Toronto.

Otrzymanie nowych slotów jest bardzo trudne – jest to fakt, który nie podlega żadnej dyskusji, choć „sztuka” ta graniczy z cudem, lecz jest wykonalna. Dzięki poprawie koordynacyjnej (lepsze rozłożenie obsługi operacji na przestrzeni godzin otwarcia portu) nadchodzący sezon zimowy będzie „łatwiejszy” operacyjnie dla Lotniska Chopina. Koordynator „Okęcia” przydzielił 81,2 proc. wnioskowanych slotów, o 6,2 proc. więcej w porównaniu ze wstępnym raportem na sezon zimowy 2024/2025.

Łączne zapotrzebowanie linii lotniczych na sloty wyniosło 96 773 (94 622 rok wcześniej), a Airport Coordination Limited alokowała przewoźnikom 92 697 slotów, lecz do operatorów trafiło ostatecznie 75 320 praw, co oznacza, że 21 453 wniosków przepadło z kretesem. Jest to poprawa rok do roku, gdyż w czerwcu 2024 roku koordynator slotowy Lotniska Chopina odrzucił 26 607 wniosków o sloty na realizację operacji w lotniczej zimie, która zakończyła 29 marca. W większości dni, z wyjątkiem lutego, ruch dzienny – 565 operacji – był wystarczający, aby zaspokoić zapotrzebowanie. W ruchu pasażerskim dostępne będzie prawie 15,5 miliona foteli.

Cały artykuł czytaj na stronie: https://www.rynek-lotniczy.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony