Zapytanie do Ministra Infrastruktury w sprawie zaciągniętych kredytów w PAŻP wraz ze wskazaniem i uzasadnieniem ich przeznaczenia
Na stronie sejm.gov.pl w zakładce "Interpelacje, zapytania, pytania i oświadczenia poselskie", pojawiło się zapytanie nr 2334 skierowane do Ministra Infrastruktury w sprawie informacji o zaciągniętych kredytach w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wraz ze wskazaniem i uzasadnieniem ich przeznaczenia. Interpelacja wpłynęła 14 marca 2025 r.
Pełna treść zapytania:
W informacji pisemnej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej dotyczącej sytuacji finansowej agencji, jakie otrzymała Komisja Infrastruktury na posiedzeniu w dniu 20 lutego, wymienione zostały m.in. zaciągnięte zobowiązania, mechanizmy wyrównawcze, z których korzysta, jednak nie zawarto w tejże informacji wskazania rzeczowego oraz przeznaczenia i uzasadnienia zaciągniętych zobowiązań.
Jak wynika z treści pisma PAŻP, zaciągnęła ona w okresie pandemii kredyt inwestycyjny w wysokości 550 mln zł z terminem spłaty w 2033 roku (oraz przewiduje w bieżącym roku kolejny na kwotę 400 mln z terminem spłaty w 2035 r.). Taka konstrukcja w naszej ocenie pozwala de facto przesunąć płatności na następne okresy referencyjne. W Planie Skuteczności Działania na lata 2025-2029 uwzględnione są koszty inwestycji i w opłatach nawigacyjnych zawarte są środki na ich realizację.
W związku z powyższym prosimy Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Skoro agencja zamierza realizować inwestycje z kredytów, to na co zamierza przeznaczyć środki z opłat nawigacyjnych pierwotnie dedykowane na inwestycje?
2. W jaki sposób zostały rozliczone inwestycje z lat 2019-2024? Jakie jest rzeczowe wykonanie inwestycji, z uwzględnieniem kluczowej inwestycji, jaką był kampus w Regułach? Prosimy o informację w formie tabelarycznej.
3. Które inwestycje (rzeczowo) zostały zrealizowane w oparciu o środki z zaciągniętego w 2022 roku kredytu inwestycyjnego? Prosimy o szczegółową informację w formie tabelarycznej.
4. Skoro agencja zaciągnęła kredyt inwestycyjny z terminem spłaty na 2033 rok, to dlaczego występuje o kolejny kredyt na ten sam cel z terminem spłaty na 2035 r., jeżeli poza zobowiązaniami dłużnymi na bieżąco otrzymuje na ten cel należności z tytułu opłat nawigacyjnych?
5. Czy agencja bez zaciągania kolejnego zobowiązania dłużnego będzie w stanie zrealizować cele, które określiła sobie w Planie Skuteczności Działania na lata 2025-2029?
6. Czy z zaciągniętego w 2022 roku kredytu inwestycyjnego były refinansowane zrealizowane we wcześniejszych latach inwestycje? Jeśli tak, to jakie i w jakiej wysokości? W zaplanowanym budżecie agencji koszty nie bilansują się z przychodami. W przypadku podmiotu działającego na zasadach rynkowych taki stan oznaczałby bankructwo.
7. Czy w związku z tym takie planowanie w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w ocenie Pana Ministra nie stanowi naruszenia krajowych regulacji finansowych - w szczególności przepisów ustawy o finansach publicznych z uwzględnieniem zasady adekwatności nakładów do osiąganych korzyści (art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych)?
8. Zgodnie z polskim reżimem prawnym środki publiczne powinny być wydatkowane w sposób gospodarny. W związku z powyższym czy zasada gospodarności w wydatkowaniu środków publicznych w ocenie Pana Ministra jest w tym przypadku realizowana?
Pełna treść zapytania nr 2334 dostępna jest tutaj (LINK)



Komentarze