Przejdź do treści
Źródło artykułu

Yuriy Yakovlev gościem specjalnym Targów Lotnictwa Lekkiego 2017

Znany konstruktor samolotów, założyciel firmy Areoprakt będzie gościem II edycji kieleckich targów dla miłośników lotnictwa. Wygłosi między innymi prelekcję zatytułowaną „Od amatorskiego klubu do przedsiębiorstwa lotniczego”.

Przygodę z konstruowaniem samolotów Yuriy Yakovlev rozpoczął jako siedemnastolatek, wygrywając stypendium na studia w Kujbyszewskim Instytucie Lotniczym (obecnie Samara). Już wtedy, w powiązaniu z Instytutem istniał (i dalej istnieje) Amatorski Klub Projektowo-Lotniczy nazwany Aeropract, którego został członkiem. W okresie swoich studiów aktywnie uczestniczył w budowie szybowca szkoleniowego i projektowaniu kompozytowego wodnosamolotu A-5. Następną konstrukcją, już jego własnego projektu, był w 1981 roku kompozytowy tandem oznaczony jako A-8. Obie te konstrukcje uznane zostały jako bardzo zaawansowane jak na projekty amatorskie i wygrywały liczne nagrody dla klubu.

Po studiach Yakovlev  rozpoczął pracę w biurze projektowym Zakładów Antonowa w Kijowie, gdzie pracował do 1995 roku, będąc zaangażowanym w projekt samolotu transportowego AN-70 (i jego odmian) oraz lekkiego samolotu pasażerskiego AN-38. Tuż po przyjeździe do Kijowa zorganizował nowy klub, który nazwał Aeroprakt, gdzie zaprojektowano i zbudowano dwumiejscowy samolot treningowy T-8. W roku 1990 został rozpoczęto budowę nowego, dwumiejscowego samolotu A-20 "Czerwoniec", który powstał z zamysłem uruchomienia jego produkcji seryjnej. W tym też celu na bazie klubu miłośników Aeroprakt zostało utworzone przedsiębiorstwo, którego Yuriy Yakovlev został głównym konstruktorem.

Kilkadziesiąt wyprodukowanych samolotów A-20 lata wciąż w USA, Rosji, Czechach, Niemczech, Jordanii, Emiratach Arabskich, Singapurze, na Ukrainie, Węgrzech i w Polsce. Wykorzystywane są one do lotów rekreacyjnych, nauki pilotażu, udziału w zawodach sportowych, powietrznych inspekcjach gazo- i ropociągów.

Obecnie Aeroprakt koncentruje się na produkcji seryjnej największego swojego bestesellera – A-22 "Szarik". Do chwili obecnej wyprodukowano znacznie ponad 300 samolotów A-22. Odbiorcami są klienci z wszystkich kontynentów. Również dwusilnikowa odmiana samolotu A-20, która otrzymała oznaczenie A-26 to kolejny udany projekt Aeroprakta. Do chwili obecnej wyprodukowano 15 egzemplarzy. Dwusilnikowy samolot został bardzo dobrze przyjęty na rynku USA i właśnie głównie na ten rynek firma przygotowała już jego następcę Aeroprakt-36.

W biurze konstrukcyjnym Aeroprakta wciąż trwają prace nad nowymi modelami. Opracowany został między innymi samolot czteroosobowy A-24 trzymiejscowa amfibia, A-28 napędzany dwoma silnikami Rotax 912 jak również lekki, trzyosobowy wodnosamolot A-24 i A-28 czteromiejscowy dwusilnikowy.

O ciekawej historii firmy Aeroprakt, karierze znanego konstruktora Yurija Yakovleva i projektowaniu samolotów będzie można posłuchać podczas Targów Lotnictwa Lekkiego w Targach Kielce już 7-8 października !

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony