Wzrost opłat PAŻP. Lotniska protestują
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje podwyżkę opłat. Wraz z nowym rokiem wzrośnie m.in. opłata terminalowa dla linii lotniczych, która pobierana jest za obsługę samolotu podczas startu i lądowania.
Lotniska regionalne protestują, wskazując, że opłata powinna być ustandaryzowana, gdyż postępująca faworyzacja taryfowa Lotniska Chopina oznacza dyskryminację portów regionalnych i utratę konkurencyjności.
Linie lotnicze – w dużym uproszczeniu – „utrzymują” Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP), albowiem przewoźnicy, którzy realizują loty do i z Polski lub których samoloty przelatują przez przestrzeń powietrzną Rzeczpospolitej Polskiej, płacą opłaty, których beneficjentem jest państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym.
Służba żeglugi powietrznej pobiera m.in. opłaty trasowe i terminalowe, które są obiektem sporu na linii regionalne lotniska – kierownictwo Agencji. Od dłuższego czasu opłata terminalowa dla linii lotniczych jest wyższa w portach regionalnych niż na zapychającym się Lotnisku Chopina. Obecnie opłata terminalowa dla przewoźników, którzy korzystają z „Okęcia”, wynosi 594,39 złotych, i została ona ustalona na mocy decyzji z 2021 r., która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. W 2022 r. opłata wynosiła 450,7 złotych, podczas gdy rok temu było to 518,79 złotych. W innej sytuacji są lotniska regionalne, albowiem opłaty terminalowe są znacznie wyższe, na co wielokrotnie zwracali prezesi regionów. W 2022 r. opłata wynosiła 1094,96 złotych, podczas gdy rok później urosła do 1279,37 złotych. W br. linie lotnicze za obsługę terminalową w regionach płacą 1264,73 złotych.
PAŻP planuje na lata 2025-2029 znaczny wzrost opłat. Dla Lotniska Chopina opłata terminalowa (strefa I) urośnie do ok. 900 złotych, podczas gdy dla regionalnych lotnisk (strefa II) do poniżej 1 500 złotych. Z takim obrotem sprawy nie zgadzają się władze regionalnych portów lotniczych w Polsce.
Cały artykuł czytaj na stronie: https://www.rynek-lotniczy.pl
Komentarze