Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wytyczne Prezesa ULC odnośnie egzaminów teoretycznych dla operatorów dronów

W Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego pod poz. 2 zostały opublikowane wytyczne nr 1/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 3 stycznia 2025 r. w sprawie przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS i scenariuszy standardowych STS.

Wytyczne określają:

1) warunki przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS lub scenariuszy standardowych STS, zwanych dalej „egzaminami teoretycznymi”, potwierdzających kwalifikacje do wykonywania operacji w podkategorii A2 kategorii „otwartej”, zgodnie z krajowymi scenariuszami standardowymi NSTS i scenariuszami standardowymi STS;
2) sposób wyznaczania przez Prezesa Urzędu podmiotów uprawnionych do przeprowadzania egzaminów teoretycznych;
3) zakres obowiązków podmiotu wyznaczonego związany z przeprowadzaniem egzaminów teoretycznych, w tym sposób opracowania testów egzaminacyjnych oraz prawidłowy nadzór nad osobami egzaminowanymi;
4) warunki zaliczenia egzaminów teoretycznych oraz procedurę odwołania od wyników tych egzaminów;
5) procedurę przeprowadzania egzaminów teoretycznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS/scenariuszy standardowych STS, opracowywaną przez podmiot wyznaczony zgodnie z wzorem określonym w załączniku do wytycznych.
Wytyczne opisują również kwestię zmian w egzaminach teoretycznych, w tym poniższe:
Egzamin teoretyczny składa się wyłącznie z pytań testowych wielokrotnego wyboru. Pytania testowe wielokrotnego wyboru w rozumieniu wytycznych zawierają 4 warianty odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa.

Wytyczne doszczególają również kwestię egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych: 

Egzamin teoretyczny dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej” obejmuje co najmniej 30 pytań testowych wielokrotnego wyboru. Egzamin ma na celu ocenę wiedzy pilota bezzałogowego statku powietrznego na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi, dotyczących, w odpowiednich proporcjach:

1) meteorologii (20%);
2) osiągów systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie (30%);
3) technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi (50%).

Egzamin teoretyczny dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do egzaminu teoretycznego do krajowych scenariuszy standardowych NSTS obejmuje co najmniej 80 pytań testowych wielokrotnego wyboru zgodnie z załącznikiem A do poszczególnych krajowych scenariuszy standardowych NSTS dotyczy następujących dziedzin:

1) przepisy lotnicze (20%);
2) ograniczenia możliwości człowieka (5%);
3) procedury operacyjne (20%);
4) techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi (20%);
5) ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych (10%);
6) meteorologia (5%);
7) osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie (10%);
8) techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu (10%).

Egzamin teoretyczny dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do egzaminu teoretycznego do scenariusza standardowego STS obejmuje co najmniej 40 pytań testowych wielokrotnego wyboru albo 30 pytań testowych wielokrotnego wyboru w przypadku osób posiadających kompetencje w ramach podkategorii A2 kategorii „otwartej”, mających na celu ocenę wiedzy pilota bezzałogowego statku powietrznego na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko, dotyczących, we wskazanych proporcjach, następujących dziedzin:

1) przepisy lotnicze (20%);
2) ograniczenia możliwości człowieka (5%);
3) procedury operacyjne (20%);
4) techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi (20%);
5) ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych (10%);
6) meteorologia (5%);
7) osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie (10%);
8) techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu (10%).

Wytyczne wchodzą w życie z dniem 1 marca 2025 r., a jednocześnie tracą moc wytyczne nr 8 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 13 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu weryfikacji tożsamości kandydatów na uzyskanie kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego dla podkategorii A2 kategorii „otwartej” podczas egzaminu teoretycznego przeprowadzanego online (Dz. Urz. ULC poz. 46)

Pełny tekst wytycznych nr 1/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony