Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wyjaśnienie Urzędu Lotnictwa Cywilnego

W związku z artykułem jaki ukazał się w dzisiejszym wydaniu Rzeczpospolitej, Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że:

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, w imieniu Komisji Europejskiej, nadzoruje władze lotnicze pod kątem zgodności ich działania z wymogami prawa UE.

EASA nie bierze pod lupę – jak to było napisane w artykule - Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ale w sposób zaplanowany dokonuje systematycznych kontroli w każdej europejskiej władzy lotniczej.

Obszar operacji lotniczych objęty jest nadzorem EASA dopiero od tego roku. Do chwili obecnej ULC był kontrolowany w tym obszarze dwa razy.

Dla porównania kilkadziesiąt razy kontrolowany był obszar związany z techniką lotniczą. Wyniki audytu w tym obszarze są pozytywne. Również pozytywnie został oceniony podczas ostatniego audytu obszar licencjonowania.

Nieprawdą jest, że wyniki raportu były dla ULC miażdżące. Nieprawdą jest, że Urząd otrzymał niezgodności kategorii 1 – krytyczne. Niezgodności kwalifikowane były od A do F (A – pełna zgodność z wymogami prawa, F – całkowity brak tej zgodności). Urząd podczas audytu otrzymał noty C i D (małe i znaczące niezgodności).

Niezgodności wykazane w stosunku do Urzędu nie były żadnym ewenementem. Nie ma w Europie władzy lotniczej, która oceniona byłaby jako w 100% zgodna w wymogami. Dużo większe niż Polskie niezgodności wykazano we władzach lotniczych w Niemczech i Hiszpanii.

Odnosząc się do kwestii zmniejszającej się ilości kontroli w firmach lotniczych, informujemy, że zaleceniem EASA jest, by przeprowadzać kontrole kompleksowe skupiające się przede wszystkim na ocenie funkcjonowania wdrożonych u podmiotów lotniczych systemów jakości, a ograniczać kontrole w pozostałych obszarach.

Warto w tym kontekście wspomnieć, że EASA nie jest jedyną instytucją dokonującą kontroli władz lotniczych. Takie kontrole wykonywane są również przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Wyniki ostatniego audytu z 2008 r. podczas którego oceniane były wszystkie obszary związane z działalnością ULC wskazują na 89% zgodność polskiej władzy lotniczej z wymogami międzynarodowymi.

Te dwie organizacje różni restrykcyjność podejścia do implementacji standardów lotniczych. Standardy ICAO dopuszczają stosowanie rozwiązań krajowych, które wykraczają poza obowiązujące wymogi. EASA takich rozwiązań nie dopuszcza (niezgodnością jest np. zgoda ULC na użytkowanie przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe śmigłowca Mi-2).

Czytaj także:
Niskie loty Urzędu Lotnictwa Cywilnego

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony