Przejdź do treści
Wieczór w muzeum "Ludzie z pasją" - pilot doświadczalny Henryk Bronowicki (fot. Muzeum Obrony Przeciwlotniczej w Koszalinie)

Wieczór w muzeum "Ludzie z pasją" – pilot doświadczalny Henryk Bronowicki

Muzeum Obrony Przeciwlotniczej im. płk. Stanisława Paszkiewicza w Koszalinie zaprasza fanów lotnictwa na Wieczór w muzeum "Ludzie z pasją". Impreza odbędzie się 6 maja 2022 r. w siedzibie Muzeum w Koszalinie, przy ul. Wojska Polskiego 70. Początek o godzinie 17:00.

Henryk Bronowicki to pilot doświadczalny, którego droga lotnicza zaczęła się od obserwacji samolotów pod płotem mieleckiego lotniska. Przeszedł przez wszystkie szczeble – szybowców, samolotów o napędzie klasycznym, odrzutowym, a także latając jako pilot liniowy w PLL LOT.

Lotniczą pasję rozpoczął od modelarstwa lotniczego. W 1966 przeszedł przez badania lotniczo-lekarskie i odbył w Aeroklubie Mieleckim przeszkolenie szybowcowe na szybowcu SZD-10 Czapla (instruktorem był późniejszy również pilot doświadczalny Zbigniew Nowakowski). Po 61 lotach z instruktorem odbył w 1966 r. pierwszy samodzielny lot. W 1968 roku na lotnisku w Krośnie przeszedł przeszkolenie samolotowe na samolocie Junak-3 (instruktor Andrzej Dudziński). Odbył też przeszkolenie spadochronowe (14 skoków). W 1970 roku, po wykonaniu prawie 1000 lotów od pierwszego samodzielnego lotu uzyskał licencję zawodową. Pełnił później funkcję instruktora na samolotach PZL TS-8 Bies. W 1970 roku przeszedł z pracy z półmontażu samolotów na kontrolę techniczną montażu ostatecznego, a za dwa lata do Działu Prób i Badań w locie.

Po dwóch latach pracy jako zawodowy pilot transportowy w 1974 roku zdał egzaminy jako pilot doświadczalny II klasy. W roku następnym został zaangażowany w PZL Mielec. Stale podnosił kwalifikacje – m.in. o loty agrolotnicze, loty IFR. W roku 1978 ukończył studia inżynierskie na Politechnice Rzeszowskiej (specjalność – budowa samolotów). W roku 1979 zdał egzamin u Andrzeja Abłamowicza na pilota doświadczalnego I kl. Nabył też w tym roku uprawnień na samoloty wielosilnikowe.

Brał udział w badaniach prototypów samolotów KR-02, PZL M18 Dromader (różne wersje), An-28 PZL M28, PZL M-20 Mewa, PZL M-15 (Belphegor). Wszedł w skład 4 osobowego zespołu pilotów (inż. Ludwik Natkaniec, Zbigniew Nowakowski, major pil. Jerzy Bachta) dokonujących lotów na samolocie PZL I-22 Iryda - w tym najbardziej ryzykownych prób flatterowych. Odbył też przeszkolenie w Modlinie na samolotach odrzutowych Lim-2, LiM-5. Dokonywał też seryjnych oblotów TS-11 Iskra.

Raz, podczas akrobacji wyczynowej na samolocie Zlin 526 (odwrócony korkociąg) ratował się na spadochronie.

Pracę w PZL Mielec zakończył w roku 1997, przechodząc do lotnictwa komunikacyjnego- w latach 1999-2004 na stanowisku kapitana.

Łącznie wykonał prawie 14.100 lotów na 38 statkach powietrznych jako dowódca w czasie 9562 godzin, w tym 3283 godziny w lotach doświadczalnych. Jest autorem książki biograficznej "Pilot Doświadczalny Henryk Bronowicki".
(Źródło noty biograficznej: Wikipedia)

Jeszcze raz zapraszamy na piątkowe spotkanie z pilotem doświadczalnym Henrykiem Bronowickim. Wstęp wolny.

Więcej informacji na stronie wydarzenia.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony