Przejdź do treści
Readiness Verification w Mińsku Mazowieckim/fot.  chor. Mikołaj Mazurkiewicz
Źródło artykułu

Weryfikacja gotowości bojowej w Mińsku Mazowieckim

Relacja z weryfikacji gotowości bojowej (Readiness Verification) w Siłach Powietrznych przeprowadzonej przez inspektorów z NATO. Pomieszczenie pary dyżurnej (QRA)

23. Baza Lotnictwa Taktycznego, Mińsk Mazowiecki

16 listopada 2010

Dzwonek alarmowy w pomieszczeniu pary dyżurnej mógł oznaczać tylko jedno - start. Piloci odebrali sygnał do startu alarmowego i natychmiast udali się do maszyn aby rozpocząć procedurę uruchamiania i sprawdzania silników oraz systemów pokładowych dwóch samolotów myśliwskich Mig-29. Pozostając w 15 minutowej gotowości bojowej, Migi wykonały start na przechwycenie naruszyciela w niespełna 12 minut od otrzymania sygnału. Informacja o celu misji i zadaniach została przekazana już w powietrzu. Para dyżurna, wykonując polecenia nawigatorów naprowadzania z Centrum Operacji Powietrznych, 22. Ośrodka Dowodzenia i Naprowadzania i Punktu Naprowadzania w Gryficach przechwyciła nieznany samolot wojskowy wykonujący nieautoryzowany przelot w polskiej przestrzeni powietrznej. Piloci dokonali identyfikacji i potwierdzenia tożsamości naruszyciela, okazał się nim odrzutowy Learjet w barwach Luftwaffe, który utracił łączność radiową. W eskorcie pary mińskich Migów-29 został „odprowadzony” do granicy niemieckiej. Migi bezpiecznie powróciły do swojej macierzystej bazy, gdzie natychmiast po wylądowaniu technicy rozpoczęli procedurę błyskawicznego odtwarzania gotowości bojowej samolotów a piloci złożyli stosowne meldunki i przeprowadzili odprawę po wykonanej misji.

Byłby to codzienny epizod dla pilotów i samolotów z 23.Bazy Lotnictwa Taktycznego, ponieważ jednostka ta aktualnie pełni służbę dyżurną w ramach sojuszniczego zintegrowanego systemu obrony powietrznej NATINADS i regularnie prowadzi podobne szkolenia. Dzisiejsza misja była jednak szczególne istotna gdyż odbywała się jako element weryfikacji gotowości bojowej (Readiness Verification) przeprowadzonej przez inspektorów z NATO. Inspektorzy z Dowództwa Komponentu Powietrznego z Ramstein (AC HQ Ramstein) oraz połączonego centrum operacji powietrznych (Combined Air Operations Centre – CAOC) przeprowadzili jednoczesną weryfikację wszystkich wymienionych elementów polskiego systemu obrony powietrznej pełniącego dyżury bojowe w ramach systemu NATINADS. Nadzór nad całością sprawował CAOC2 w Uedem (Niemcy).

Głównym celem takich niezapowiedzianych ocen i weryfikacji gotowości jest potwierdzenie skuteczności sojuszniczego systemu kolektywnej obrony powietrznej. Sprawdzane są głównie procedury działania w sytuacjach szczególnych na wszystkich szczeblach dowodzenia oraz samo wykonanie misji.

Przypomnijmy, że Siły Powietrzne są bardzo istotnym elementem w ramach sojuszniczego sytemu NATINADS, do którego wyznaczono znaczne siły – pary dyżurne na samolotach myśliwskich Mig-29 z Mińska Mazowieckiego (od 1999 roku), Malborka (od 2006 roku) oraz para dyżurna F-16 z Łasku (od 2010 roku). Piloci i statki powietrzne wydzielane są w systemie rotacyjnym do pełnienia misji Air Policing w polskiej przestrzeni powietrznej. Dodatkowo, Centrum Operacji Powietrznych i wybrane Ośrodki Dowodzenia i Naprowadzania, posiłkując się informacjami pozyskiwanymi z narodowych i sojuszniczych systemów radiolokacyjnych odpowiedzialne są za nadzór i wykonanie misji w ramach systemu NATINADS.

Realizację powyższego przedsięwzięcia koordynowali przedstawiciele Dowództwa Sił Powietrznych, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Zarządu Oceny Taktycznej TACEVAL z Ramstein. Dowództwo Sił Powietrznych reprezentowali wykwalifikowani inspektorzy TACEVAL: mjr Arkadiusz Reding i chor. Mikołaj Mazurkiewicz z Zarządu Operacji Powietrznych A-3.

Należy podkreślić, że inspektorzy z NATO stwierdzili wysoki poziom przygotowania wszystkich polskich elementów funkcjonujących w dyżurach bojowych w ramach systemu NATINADS. Dla mińskich pilotów i techników to kolejny ważny sprawdzian, w którym bezcenne okazały się doświadczenia z udziału w już dwóch misjach Air Policing realizowanych w państwach bałtyckich. Kolejny raz udowodniono, że samoloty myśliwskie Mig-29 w rękach dobrze wyszkolonych lotników są wartościowym i cennym elementem sojuszniczej obrony powietrznej.

Tekst i zdjęcia: chor. Mikołaj Mazurkiewicz - TACEVAL DSP

Zajrzyj do galerii zdjęć na stronie Sił Powietrznych RP.
 


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony