Przejdź do treści
Robinson R44 należący do firmy UBER (fot. UBER)
Źródło artykułu

Warszawa: Powietrznych taksówek nie będzie

Kilka tygodni temu warszawskie i krajowe media rozpisywały się o akcji promocyjnej Ubera, który oferował loty nad Warszawą. Regularnych lotów nad stolicą w najbliższym czasie jednak się nie doczekamy.

Łatwy i dostępny z poziomu aplikacji helikopter przez kilka dni rozgrzewał emocje warszawiaków. Dla wielu z nich pierwszym skojarzeniem były latające w największych amerykańskich miastach pośród wieżowców – w końcu wszyscy znamy takie obrazki z amerykańskich produkcji filmowych. Prawda jest jednak taka, że na omijanie korków drogą lotniczą stać tylko najbogatszych, a loty tego typu nie są tak powszechne jakby to się wydawało. W naszej stolicy, nawet dysponując nieograniczonym budżetem, nie mielibyśmy gdzie wylądować.

Warszawskie helipady

Obecnie na terenie Warszawy funkcjonuje siedem lądowisk śmigłowcowych. Sześć z nich zlokalizowane jest przy stołecznych szpitalach. Są to szpitale kliniczny i pediatryczny przy ulicy Banacha, Centralny Szpital Kliniczny przy Wołoskiej, Mazowiecki Szpital Brudnowski, Instytut „Pomnik Zdrowia Dziecka” oraz jednostka przy Szaserów. Własnym lądowiskiem dysponuje także Kancelaria Prezydenta RP – jest ono zlokalizowane na dachu budynku przy Karowej. Oprócz niego wyniesione są także lądowiska przy Wołoskiej i jedno z lądowisk przy Banacha.

Jak dotąd pojawiła się tylko jedna próba uruchomienia lądowiska o charakterze komercyjnym. W styczniu 1999 roku ówczesny Minister Transportu i Gospodarki Morskiej wydał zezwolenie na założenie lotniska śmigłowcowego na dachu budynku Telekomunikacji Polskiej przy ul. Twardej 14/16. W marcu 2008 r. w związku z brakiem wystąpienia do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) z wnioskiem o wpisanie lotniska do ewidencji zdecydowano o jego wygaśnięciu.

W ostatnich latach opisywany wieżowiec zmienił właściciela i obecnie nosi nazwę Spektrum Tower. Od zarządcy budynku – firmy WX Management Services – dowiedzieliśmy się, że po tych ambitnych planach pozostało „wspomnienie i ślad w dokumentacji technicznej”. Obecnie na bazie długoterminowych umów na jego częściowo zabudowanej powierzchni funkcjonuje klub The View, a żadne zmiany nie są planowane.

Cały artykuł można przeczytać na stronie: www.rynek-lotniczy.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony