Uroczyste otwarcie największego w Siłach Powietrznych hangaru obsługi samolotu C- 130 Hercules
Uroczyste przekazanie hangaru do eksploatacji odbędzie się 22 września na lotnisku w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu.
O 33. Bazie Lotnictwa Transportowego
W ramach przygotowania infrastruktury do zabezpieczenia samolotu C-130E Hercules w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu jest wykonywana modernizacja nawierzchni lotniskowych i w bieżącym roku oddano pierwszy etap, w ramach którego wykonano płaszczyznę z sześcioma stanowiskami postoju dla samolotów C-130. Rozpoczęto drugi etap remontu drogi startowej nr 1. Jego zakończenie planowane jest w listopadzie bieżącego roku.
W ramach trzeciego etapu w roku 2011 będą realizowane remonty pozostałych płaszczyzn i Centralnej Płaszczyzny Postoju Samolotów (CPPS).
22 września tego roku zostanie oddany do eksploatacji, spełniający wszystkie wymogi i standardy NATO, nowy, świetnie wyposażony hangar z dwoma stanowiskami do obsługi samolotów C-130. Równolegle będzie oddany do eksploatacji hangar typu lekkiego dla samolotu C-130.
Opracowano także projekt portu przeładunkowego ”cargo” Prace inwestycyjne powinny zostać rozpoczęte w bieżącym roku. Jednocześnie realizowana jest budowa strażnicy lotniskowej straży pożarnej, celem zapewnienia odpowiedniego zabezpieczenia operacji lotniczych oraz planowana jest budowa nowej bazy dla kompanii obsługi lotniska, a także wdrażane są elementy związane z programem Foregin Object Demage (FOD).
Na etapie projektowania jest modernizacja składów paliw lotniczych. Oznacza to, że już niedługim czasie będziemy posiadali kolejną, po Łasku i Krzesinach, nowoczesną bazę lotniczą, która będzie mogła być wykorzystywana przez nasze Siły Powietrzne, jak i przez naszych partnerów z Sojuszu do ćwiczeń i szkolenia lotniczego.
O hangarze
Hangar obsługi samolotów transportowych w Powidzu został zrealizowany przez firmę Skanska. To jedyny tak duży hangar wojskowy w Polsce. Wymiary jego hali są imponujące – płaszczyzna wynosi 62 x 66 m. Hangar pomieści Boeinga 767 – 200 ER lub dwa Herculesy C-130.
„Duże wrażenie robi także wielkogabarytowa brama wjazdowa dla samolotów – jej wysokość wynosi 17 m, a szerokość 65 m. W hali odbywać się będą naprawy samolotów transportowych, bieżąca obsługa, mycie, wymiana śmigieł i silników. Aby ułatwić obsługę serwisową, hangar wyposażyliśmy w suwnicę poruszającą się na 5 wózkach jezdnych podwieszonych do konstrukcji dachu” - mówi Paweł Haberland, Menedżer Projektu, Skanska.
„W ramach zadania wykonaliśmy również m.in. warsztat sprzętu wysokościowego wraz z 16-metrową wieżą do suszenia spadochronów, a także część techniczną i socjalno-biurową. Do nas należało także kompleksowe wyposażenie obiektu w sprzęt biurowy, komputerowy, warsztatowy oraz urządzenia do serwisu samolotów” - dodaje Paweł Haberland.
„Realizacja wielkogabarytowego hangaru była dla nas dużym wyzwaniem inżynierskim” – mówi Jerzy Meder, Kierownik Budowy, Skanska – „Przykładowo - montaż konstrukcji stalowej hangaru o łącznej wadze ok. 500 ton wymagał od nas dużych umiejętności technicznych i precyzji. Dokładne planowanie każdego etapu prac i pełne zaangażowanie zespołu realizacyjnego pozwoliły na terminowe zakończenie zadania. Zgodnie z planem, po 24 miesiącach, przekazujemy do użytku 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu hangar obsługi samolotów transportowych. Jestem dumny, że mogłem prowadzić tak znaczącą dla powidzkiej Jednostki Wojskowej inwestycję” – dodaje Jerzy Meder.
Komentarze