Przejdź do treści
Źródło artykułu

ULC: Rozporządzenie w sprawie regulaminu przewozu lotniczego

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia MTBiGM w sprawie w sprawie regulaminu przewozu lotniczego.
W związku z wejściem w życie ww. ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze, niezbędne jest pilne wydanie rozporządzenia określającego wymagania dotyczące regulaminów przewoźników lotniczych zawierających typowe warunki przewozu lotniczego.

Nowelizacja ustawy dodająca nowy ust. 2a w art. 205 ustawy, stanowiący, że kontrahentów przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz do, z lub na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązuje regulamin określający typowe warunki przewozu lotniczego pasażerów i bagażu oraz towarów w polskiej wersji językowej, o ile kontrahent nie wybierze związania się inną wersją językową, a także zmniejszająca uprawnienia Prezesa Urzędu Lotniczego do ingerencji w treść regulaminu – spowodowała, że opracowano znacznie zmieniony merytorycznie projekt rozporządzenia w sprawie regulaminu przewozu lotniczego.


Rozporządzenie określa: 
 

  •     jaką zawartość powinien mieć regulamin przewoźnika lotniczego, aby mógł być uznany za kompletny tj. umożliwiający kontrahentom poznanie typowych warunków, zgodnie z którymi dany przewoźnik lotniczy wykonuje przewozy lotnicze. Zgodnie z art. 205 ust. 2a ustawy, wskazano, że kontrahent przewoźnika lotniczego jest związany postanowieniami regulaminu, a tym samym, jeżeli ich przestrzega nie powinien spotkać się z odmową przewozu lotniczego;
  •     obowiązek przewoźnika lotniczego do tego, aby opracowywany przez niego regulamin był czytelny i zrozumiały dla pasażera, a w szczególności wyczerpująco informował go o jego uprawnieniach. Wskazano także, że przewoźnicy lotniczy posiadający koncesje udzielone przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, zwani dalej „wspólnotowymi przewoźnikami”, w sporządzanym przez siebie regulaminie winni także zawrzeć informacje o uprawnieniach pasażera wynikających z przepisów Unii Europejskiej;
  •     kolejność chronologicznej zdarzeń związanych z przewozem lotniczym, szczegółowe warunki, jakie powinien spełniać regulamin przewoźnika lotniczego;
  •     wymagania dotyczące formy regulaminu wskazując, że wersja pisemna powinna być udostępniona w punkcie odprawy pasażerów w porcie lotniczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaś elektroniczna, na stronie internetowej przewoźnika lotniczego lub innego podmiotu prowadzącego sprzedaż przewozów lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności poprzez skomputeryzowane systemy rezerwacyjne, o których mowa w art. 204 ust. 1 ustawy.

W porównaniu z dotychczasową regulacją znacznie rozbudowano przepisy dotyczące zakresu informacji podawanych przez wspólnotowego przewoźnika.


Już na etapie systemu rezerwacji wspólnotowy przewoźnik powinien podać określone prawem międzynarodowym, wspólnotowym lub krajowym zasady bezpieczeństwa, które stosuje do przewozu PRM, jak również wszelkie ograniczenia dotyczące ich przewozu lub przewozu sprzętu do poruszania się w zależności od typu statku powietrznego, w tym informuje, iż: rozmiar samolotu lub jego drzwi czynią fizycznie niemożliwym wejście na pokład lub przewóz tych osób, toalety na pokładzie samolotu nie są dostosowane do potrzeb PRM, samolot nie jest wyposażony w ruchome podłokietniki bądź inne informacje związane z zasadami bezpieczeństwa umożliwiające tym osobom podjęcie decyzji odnośnie wyboru lub rezygnacji z danego lotu dla pasażera niepełnosprawnego lub pasażera o ograniczonej sprawności ruchowej, o których mowa w art. 2 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą. Informacje związane z ograniczeniami dotyczącymi przewozu osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej lub przewozu sprzętu służącemu tym osobom do poruszania się mają istotny wpływ na świadomy wybór usług oferowanych przez przewoźników lotniczych, a tym samym na bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów, o których mowa w zapisach rozporządzenia 1107/2006.

W zakresie informacji na temat opłaty za przewóz lotniczy wskazano, że wspólnotowy przewoźnik jest dodatkowo obowiązany do podawania ostatecznej ceny opłaty lotniczej, o której mowa w art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 293 z 31. 10.2008, str. 3).

Przewidziano, że w regulaminie należy określić sposoby powiadamiania pasażerów o zmianie przez przewoźnika lotniczego typu statku powietrznego lub wykonania lotu przez innego przewoźnika lotniczego, gdyż może to być podstawą do ewentualnego rozwiązania lub zmiany zawartej z przewoźnikiem lotniczym umowy przewozu lotniczego. Pasażer może nie chcieć lecieć innym, niż wybrany przez siebie, statkiem powietrznym lub nie móc nim lecieć. Podobnie w przypadku zmiany przewoźnika lotniczego faktycznie wykonującego lot.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony