Przejdź do treści
Liczba pasażerów obsłużonych w polskich portach lotniczych wg krajów w miedzynarod. ruchu regularnym z I kw. 2018 r. (fot. ULC)
Źródło artykułu

ULC: Dobry początek 2018 roku na rynku transportu lotniczego

W pierwszym kwartale przewozy pasażerskie zwiększyły się o 15 proc., a o 11 proc. wzrosła liczba operacji w porównaniu z pierwszym kwartałem 2017 roku. Polski rynek, po raz kolejny, odnotował także lepsze wyniki od rynków europejskich i światowych. Silny wzrost przewozów w Polsce odnotowano w ruchu regularnym, a w drugiej kolejności czarterowym. Po raz kolejny bardzo dobre wyniki odnotowali przewoźnicy niskokosztowi, zwłaszcza Ryanair i Wizz Air, a także sieciowe Polskie Linie Lotnicze LOT. Warto również wskazać, że w pierwszym kwartale 2018 roku większość portów odnotowała dodatnią dynamikę ruchu. Spadek wystąpił tylko w przypadku lotnisk Łódź-Lublinek, Radom-Sadków i Olsztyn-Mazury.

Dynamiczny rozwój przewozów lotniczych
Dla Polskich Linii Lotniczych LOT rok 2018 rozpoczął się bardzo dobrze – przewoźnik osiągnął wzrost w wysokości 33 proc i przewiózł o ponad 0,5 mln pasażerów więcej niż w pierwszym kwartale 2017 roku. Dobre wyniki odnotowali również przewoźnicy niskokosztowi. Wizz Air osiągnął 25 proc. wzrost i przewiózł o ponad 371 tys. pasażerów więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, Ryanair z kolei osiągnął niższą dynamikę wzrostu – 5,4 proc. i przewiózł o 128 tys. pasażerów więcej. Słabsze wyniki Ryanair’a wynikają głównie z rezygnacji przewoźnika z dwóch tras krajowych z lotniska Chopina w Warszawie – do Gdańska i Wrocławia. Linia ta pozostaje jednak liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów – w pierwszym kwartale 2018 roku Ryanair przewiózł ponad 2,5 mln pasażerów.

Najwięcej pasażerów obsłużyło lotnisko Chopina w Warszawie, które w pierwszym kwartale 2018 roku osiągnęło 15 proc. wzrost i największy przyrost ilościowy pasażerów (o 440 tys.). Wśród portów regionalnych najlepsze wyniki odnotowało lotnisko Kraków-Balice (21 proc. i prawie 243 tys. pasażerów więcej), a także port lotniczy Katowice-Pyrzowice (25 proc. i niemal 142 tys. pasażerów więcej) oraz port lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy z wynikiem 12 proc. i 103 tys. pasażerów więcej.

Na wyniki lotnisk regionalnych duży wpływ miała ponownie działalność przewoźników niskokosztowych, w szczególności Ryanair i Wizz Air.  W pierwszym kwartale 2018 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku zwiększyli oni łącznie w portach regionalnych przewozy aż o 494 tys. pasażerów. Ponownie poprawiła się także sytuacja portów obsługujących poniżej 1 mln pasażerów rocznie. W pierwszym kwartale 2018 roku wzrosty zanotowało większość portów z tego przedziału, poza lotniskami Łódź-Lublinek, Radom-Sadków i Olsztyn-Mazury. Taka sytuacja miała miejsce przede wszystkim za sprawą wzrostu oferowania Ryanair’a, który przewiózł w tych portach o 36 tys. pasażerów więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, PLL LOT (+23 tys.) oraz Wizz Air (+12 tys.). Łącznie liczba pasażerów na tych lotniskach wzrosła o 66 tys. w porównaniu do pierwszego kwartału 2017 roku.
Przewozy krajowe i międzynarodowe

W pierwszym kwartale 2018 roku ruch międzynarodowy w Polsce zanotował znacznie wyższą dynamikę (+19% i 10,7 p. p. różnicy) w porównaniu do przewozów międzynarodowych zrealizowanych przez porty ACI Europe (Europejskie Zrzeszenie Portów Lotniczych).. Liczba operacji w tym czasie wzrosła o ok. 16 proc.. Do wzrostu w ruchu międzynarodowym przyczyniły się w szczególności przewozy regularne (+1,23 mln w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku), podczas gdy w przypadku przewozów czarterowych było to niemal 29 tys. pasażerów więcej. Liderem w przewozach międzynarodowych pozostaje od lat Ryanair, który odnotował wzrost pod względem ilościowym o +353 tys. pasażerów. Większe wzrosty miały jednak PLL LOT (+407 tys.), a następnie Wizz Air (+371 tys.).

Dynamika przewozów krajowych w polskich portach lotniczych w pierwszym kwartale 2018 roku kształtowała się na znacznie niższym poziomie niż w portach ACI Europe – spadek o 11%, czyli -17 p. p. różnicy do wyniku portów ACI, co spowodowane zostało przede wszystkim wycofaniem się Ryanair z przewozów krajowych na trasach Warszawa-Gdańsk i Warszawa-Wrocław. Liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów na rynku krajowym w pierwszym kwartale 2018 roku pozostał PLL LOT, który miał również największy wzrost (+128 tys. pasażerów w stosunku do pierwszego kwartału 2017 roku).

Dobry kwartał w przewozach czarterowych
W pierwszym kwartale 2018 roku polski rynek przewozów czarterowych obsłużył ponad 28 tys. pasażerów więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, co przełożyło się łącznie na 8 proc. wzrost. Choć najpopularniejszym kierunkiem w pierwszym kwartale, podobnie jak w analogicznym okresie poprzedniego roku, była Hiszpania, to największy wzrost ilościowy odnotowano w przypadku Egiptu (+28 tys. pasażerów). Szczególną popularnością w tym kraju cieszyły się Hurghada i Marsa Alam. Widać zatem, że rynek ten znacznie odbija się po istotnych spadkach notowanych w pierwszym kwartale 2016 i 2017 roku, wynikających z zagrożeń atakami terrorystycznymi. Drugi największy wzrost był w przypadku Turcji, a następnie wspomnianej już Hiszpanii. Kierunki pozaeuropejskie i dalekodystansowe odnotowały tylko 4 proc. wzrost. Jest to efekt zwłaszcza mniejszego ruchu w rejonie Karaibów, który pierwszym kwartale spadł o 11 proc.. W przypadku samej Kuby liczba podróżujących zmniejszyła się o blisko 50 proc.. Spadki widać także w przypadku Bliskiego Wschodu (spadek o 20 proc.), szczególnie na kierunkach do Izraela oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Analizując przewozy czarterowe w Polsce należy wspomnieć także o ofercie przewoźników niskokosztowych, którzy coraz częściej operują do portów wyspecjalizowanych w obsłudze ruchu turystycznego (np. Hiszpania, Włochy, Malta, Cypr). Przewozy turystyczne tych przewoźników zwiększyły się w pierwszym kwartale i wzrosły o 54 proc.. Liderem pod względem kierunków wakacyjnych pozostał Ryanair, choć i Wizz Air zwiększył przewozy na tych kierunkach.
Znacznie większe zainteresowanie przewozami czarterowymi w pierwszym kwartale wpłynęło na wyniki wszystkich portów, w których ten ruch się odbywał. Wzrosty w przewozach zanotowało w największym stopniu lotnisko Katowice-Pyrzowice, Poznań-Ławica oraz Wrocław-Strachowice. Największy spadek ilościowy odnotowano na lotnisku Chopina w Warszawie (-42 tys. pasażerów, częściowo ze względu na zmianę klasyfikacji niektórych operacji przewoźnika Enter Air na przewozy regularne). Wśród przewoźników liderem na rynku, podobnie jak w pierwszym kwartale 2017 roku, pozostał Travel Service, pomimo odnotowania największego spadku ilościowego. Wynika to także z faktu, że niektóre operacje przewoźnika Enter Air zostały zaliczone do przewozów regularnych. Największy wzrost z kolei odnotował Small Planet (+22 tys. pasażerów) oraz Air Cairo (+15 tys.).

Ruch regularny odnotowuje kolejne wzrosty
Podobnie jak w minionych okresach, najbardziej popularnym kierunkiem w ramach przewozów regularnych w pierwszym kwartale była Wielka Brytania, jednak największe wzrosty ilościowe były w przypadku Izraela – o ponad 135 tys. wzrosła liczba obsłużonych na tym kierunku pasażerów. Nastąpiło to głównie dzięki takim przewoźnikom jak Ryanair, PLL LOT, Wizz Air czy EL AL, którzy albo zwiększyli oferowanie, albo otworzyli nowe połączenia do Tel Awiwu z kilku polskich portów. W dalszej kolejności największe wzrosty ilościowe były w przypadku Niemiec, a następnie Ukrainy i Hiszpanii. Wzrosty liczby pasażerów na tych kierunkach odnotowali w największym stopniu przewoźnicy niskokosztowi – Ryanair i Wizz Air, choć w przypadku Niemiec i Ukrainy bardzo dobre wyniki miał też PLL LOT. Do największych spadków doszło natomiast w przypadku Irlandii, w związku ze znacznym zmniejszeniem oferowania po stronie Ryanair, a także zawieszeniem połączenia przewoźnika Aer Lingus do Dublina od stycznia.

W pierwszym kwartale w większości polskich portów lotniczych doszło do wzrostów przewozów. Nieznaczne spadki zanotowało lotnisko Olsztyn-Mazury, a następnie Radom-Sadków, z którego nie odbywają się żadne regularne połączenia. Największy spadek odnotowało lotnisko Łódź-Lublinek, w związku z wycofaniem połączeń przewoźnika Adria Airways.

Analizując rynek międzynarodowych przewozów regularnych warto zaznaczyć, że przewoźnicy niskokosztowi obecnie posiadają 63 proc. udziałów w tego rodzaju przewozach, a sieciowi 36 proc. (1% należy do przewoźników czarterowych, którzy zaczęli również oferować bilety na tego typu przewozy).



Zapraszamy do zapoznania się ze statystykami oraz analizą przewozów pasażerskich w polskich portach lotniczych w pierwszym kwartale 2018 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony