Trzy nowe lotniska w Małopolsce - seminarium w Kraków Airport
10 września Kraków Airport i Zespół Polityki Przestrzennej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskego zorganizował seminarium poświęcone rozwojowi lotnisk w Małopolsce. Celem spotkania było przybliżenie władzom gmin, które starają się o uruchomienie lotnisk małego ruchu lotniczego szczegółowych przepisów, związanych z uzyskiwaniem stosowanych pozwoleń.
W seminarium wzięło udział kilkudziesięciu samorządowców z Małopolski, przedstawiciele Urzędów Marszałkowskiego i Wojewódzkiego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, aeroklubów oraz urbaniści.
Wicemarszałek Roman Ciepiela prezentując najważniejsze założenia „Strategii transportu lotniczego województwa małopolskiego na lata 2008-2030” wymienił Nowy Targ, Nowy Sącz i Tarnów jako miejscowości, które aspirują do utworzenia lotnisk, obsługujących regularne połączenia lotnicze małymi samolotami. Ciepiela podkreślił, że tereny południowo-wschodniej Małopolski są dzisiaj wykluczone komunikacyjnie, a nowe lotniska rozwiązałyby te problemy. Zdaniem marszałka powinny one być partnerem dla krakowskiego portu i uzupełnieniem oferty międzynarodowej Kraków Airport. Marszałek podkreślił, że na razie nie do końca jest zdefiniowana rola lotniska w Tarnowie.
Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zwracał uwagę na wysokie koszty utworzenia i utrzymania lotnisk. Na 460 lotnisk w Europie prawie połowa to małe lądowiska. Jak podkreślił Banaszek tylko lotniska obsługujące powyżej miliona pasażerów rocznie są w stanie samodzielnie się utrzymać, mniejsze lądowiska skazane są na dofinansowanie, zaś Komisja Europejska pracuje nad regulacjami prawnymi, mającymi ograniczyć możliwości takiego wsparcia. Prezes PAŻP apelował do samorządowców, myślących o uruchomieniu lotnisk na ich terenie, by jak najszybciej zadbali o kwestie własnościowe. Radził także, by przygotować mapy przeszkód lotniczych, które są w przyszłości będą pomocne w planowaniu rozwoju zarówno lotnisk, jak i miast.
Najbardziej zaawansowane są przygotowania do uruchomienia lotniska w Nowym Targu. Eugeniusz Zajączkowski, zastępca burmistrza Nowego Targu podkreślał, że w pracach nad rozwojem lotniska zgodnie współpracują samorząd tatrzański i nowotarski, które mają zamiar powołać spółkę celową oraz liczą się z koniecznością pozyskania partnera prywatnego do realizacji tego przedsięwzięcia.
Obecnie prace koncepcyjne nowego lotniska dla Sądeczcyzny prowadzą wspólnie władze Starego i Nowego Sącza. Dokonano zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planu zagospodarowania przestrzennego, zarezerwowano prawie 130 ha pod lotnisko, bez żadnego głosu sprzeciwu, co podkreślił burmistrz Starego Sącza Jacek Lelek. Lotnisko miałoby przyjmować małe samoloty pasażerskie, ruch General Aviaton, taksówki powietrzne.
Nad lokalizacją i przeznaczeniem lotniska zastanawiają się władze Tarnowa. Według Krzysztofa Madeja, dyrektora Centrum Rozwoju Urzędu Miasta Tarnowa uruchomieniem lotniska jest zainteresowane środowisko tarnowskiego biznesu.
W przypadku wszystkich projektów jest duże zainteresowanie samorządów współpracą z Międzynarodowym Portem Lotniczym.
Podczas seminarium specjaliści z Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice przedstawili samorządcom zagadnienia związane z ograniczeniami występującymi przy inwestycjach około lotniskowych oraz regulacje dotyczące tworzenia planów generalnych dla lotnisk.
Komentarze