The 58-th GASR Working Group Meeting
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w Warszawie odbyło się 58. spotkanie Grupy Roboczej GASR (Group of Aerodrome Safety Regulators). Obrady otworzył Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński.
Group of Aerodrome Safety Regulators (GASR) została powołana przez Wspólne Władze Lotnicze (Joint Aviation Authority - JAA) i skupia przedstawicieli władz lotniczych z krajów europejskich, specjalistów w dziedzinie budowy i eksploatacji lotnisk. Oprócz przedstawicieli 27 państw członkowskich Unii Europejskiej, w pracach GASR uczestniczą również przedstawiciele Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation Safety Agency - EASA), Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (Airport Council International - ACI), a także delegaci z innych państw współpracujących z Unią Europejską oraz związanych z EASA umowami bilateralnymi takich jak: Szwajcaria, Norwegia, Islandia i Turcja. Polska stała się członkiem GASR 9 maja 2005 roku i od tej pory w pracach Grupy Roboczej biorą aktywny udział eksperci z Departamentu Lotnisk ULC.
Celem GASR jest opracowanie jednolitych, europejskich przepisów i wymagań technicznych dotyczących lotnisk, zgodnych z normami i zalecanymi metodami postępowania Załącznika 14-go ICAO. Prace Grupy toczą się na kilku poziomach: Advisory Group (AG), Management Group (MG), Working Group (WG), Task Force (TF).
Ostatnie cztery spotkania robocze GASR WG były poświęcone opracowaniu na zlecenie EASA założeń merytorycznych do przepisów wykonawczych do „Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 216/2008 w zakresie lotnisk, ATM i ANS oraz uchylającego dyrektywę 2006/23/WE”, które Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego musi przygotować do 2003 roku.
Znowelizowane rozporządzenie WE 216/2008 zwane bazowym (BR), rozszerza zakres obowiązków i uprawnień EASA na obszar lotnisk i zawiera podstawowe wymagania odnośnie certyfikacji i nadzoru lotnisk.
Do najważniejszych dokumentów wykonawczych do rozporządzenia bazowego BR 216, które zostaną opracowane przez EASA należą:
Implementing Rules (IR) – przepisy wykonawcze, które zostaną wprowadzone w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej;
Acceptable Means of Compliance (AMC) – szczegółowe wytyczne określające wymagane przez EASA – akceptowalne środki i metody wdrożenia i stosowania wspomnianych przepisów wykonawczych (IR);
Certification Specifications (CS) – specyfikacje techniczne odnośnie certyfikacji lotnisk - opracowane na bazie wymagań Załącznika 14 ICAO;
Guidance Material (GM) – materiały pomocnicze, tzw. „best practices” oraz wskazówki, dla władz lotniczych i lotnisk, ułatwiające proces wdrożenia nowych przepisów.
Głównym tematem spotkania GASR WG w Warszawie było omówienie wspomnianego opracowania dla EASA, ustalenie przyszłych form współpracy GASR z EASA oraz przygotowanie planu działania i tematów merytorycznych, które będą przedmiotem prac w czasie kolejnych spotkań roboczych GASR WG.
Spotkanie GASR WG w Warszawie było również okazją do zapoznania przedstawicieli innych krajów europejskich z działalnością Urzędu Lotnictwa Cywilnego związaną z nadzorem i certyfikacją lotnisk oraz pokazanie się Polski jako kraju aktywnie uczestniczącego na forum międzynarodowym w działaniach zmierzających do harmonizacji przepisów i standardów lotniczych w Europie.
Group of Aerodrome Safety Regulators (GASR) została powołana przez Wspólne Władze Lotnicze (Joint Aviation Authority - JAA) i skupia przedstawicieli władz lotniczych z krajów europejskich, specjalistów w dziedzinie budowy i eksploatacji lotnisk. Oprócz przedstawicieli 27 państw członkowskich Unii Europejskiej, w pracach GASR uczestniczą również przedstawiciele Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation Safety Agency - EASA), Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (Airport Council International - ACI), a także delegaci z innych państw współpracujących z Unią Europejską oraz związanych z EASA umowami bilateralnymi takich jak: Szwajcaria, Norwegia, Islandia i Turcja. Polska stała się członkiem GASR 9 maja 2005 roku i od tej pory w pracach Grupy Roboczej biorą aktywny udział eksperci z Departamentu Lotnisk ULC.
Celem GASR jest opracowanie jednolitych, europejskich przepisów i wymagań technicznych dotyczących lotnisk, zgodnych z normami i zalecanymi metodami postępowania Załącznika 14-go ICAO. Prace Grupy toczą się na kilku poziomach: Advisory Group (AG), Management Group (MG), Working Group (WG), Task Force (TF).
Ostatnie cztery spotkania robocze GASR WG były poświęcone opracowaniu na zlecenie EASA założeń merytorycznych do przepisów wykonawczych do „Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 216/2008 w zakresie lotnisk, ATM i ANS oraz uchylającego dyrektywę 2006/23/WE”, które Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego musi przygotować do 2003 roku.
Znowelizowane rozporządzenie WE 216/2008 zwane bazowym (BR), rozszerza zakres obowiązków i uprawnień EASA na obszar lotnisk i zawiera podstawowe wymagania odnośnie certyfikacji i nadzoru lotnisk.
Do najważniejszych dokumentów wykonawczych do rozporządzenia bazowego BR 216, które zostaną opracowane przez EASA należą:
Implementing Rules (IR) – przepisy wykonawcze, które zostaną wprowadzone w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej;
Acceptable Means of Compliance (AMC) – szczegółowe wytyczne określające wymagane przez EASA – akceptowalne środki i metody wdrożenia i stosowania wspomnianych przepisów wykonawczych (IR);
Certification Specifications (CS) – specyfikacje techniczne odnośnie certyfikacji lotnisk - opracowane na bazie wymagań Załącznika 14 ICAO;
Guidance Material (GM) – materiały pomocnicze, tzw. „best practices” oraz wskazówki, dla władz lotniczych i lotnisk, ułatwiające proces wdrożenia nowych przepisów.
Głównym tematem spotkania GASR WG w Warszawie było omówienie wspomnianego opracowania dla EASA, ustalenie przyszłych form współpracy GASR z EASA oraz przygotowanie planu działania i tematów merytorycznych, które będą przedmiotem prac w czasie kolejnych spotkań roboczych GASR WG.
Spotkanie GASR WG w Warszawie było również okazją do zapoznania przedstawicieli innych krajów europejskich z działalnością Urzędu Lotnictwa Cywilnego związaną z nadzorem i certyfikacją lotnisk oraz pokazanie się Polski jako kraju aktywnie uczestniczącego na forum międzynarodowym w działaniach zmierzających do harmonizacji przepisów i standardów lotniczych w Europie.
Źródło artykułu
Komentarze