Szybowiec SZD 8 Jaskółka SP-3675 będzie jak nowy
30.01.2014 r. Toruńskie Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowych Szybowców sfinalizowało transakcję zakupu szybowca SZD 8 Jaskółka SP-3675, który wcześniej miał zostać sprzedany za granicę. Obecnie priorytetem Toruńskiego Stowarzyszenia Sympatyków Zabytkowych Szybowców jest przywrócenie do stanu pełnej sprawności szybowca SZD-8ter „Jaskółka”, jako świadectwa polskiej myśli konstruktorskiej i talentów polskich szybowników.
Toruńskie Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowych Szybowców to niewielka, ale aktywna grupa ludzi, którym bliskie sercu są ochrona przed zniszczeniem i przywracanie do lotu starych i jeszcze starszych machin latających bez własnego napędu. Stowarzyszenie ma na swoim koncie już 4 odbudowane szybowce, są to dwa egzemplarze Mucha 100, Foka 5 i Mucha standard.
SZD-8 Jaskółka
Prace dotyczące konstrukcji Jaskółki rozpoczęto na początku 1950, po konferencji z udziałem wielu pilotów polskich i inżynierów w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym. Pierwszy prototyp SP-1222 zbudowany w Bielsku-Białej oblatany został 21 września 1951 przez pilota doświadczalnego Adama Zientka.
Pierwsza seria 30 egzemplarzy wyprodukowanych Jaskółek okazała się liczbą niewystarczającą w skutek zamówień z zagranicy. Łącznie wyprodukowano 135 Jaskółek. Produkcję zakończono pod koniec lat 50.
Na Jaskółce zdobyto w sumie 17 rekordów świata, m.in.:
• Rekord prędkości lotu 97,4 km/h, 100 km po trójkącie,
• Rekord lotu docelowo-powrotnego na dystansie 533 km,
• W 1959 rekord NRD w locie na 100 km po trójkącie zdobyty przez Wernera Runge.
Obecnie szybowiec SZD 8 Jaskółka SP-3675 to jedyny w Polsce egzemplarz szybowca SZD-8ter Jaskółka.
EPTO lata 60-te (fot. TSSZS)
Była ona ozdobą pierwszego w Polsce zlotu VGC (Vintage Glider Club) w Gliwicach w 2004 roku. Niestety, z upływem lat wygasła ważność pozwoleń na eksploatację w locie i ostatni polski SZD-8 został uziemiony. Celem TSSZS jest przywrócenie do stanu pełnej sprawności szybowca SZD-8 ter „Jaskółka”. Tym projektem chcą przypomnieć klimat epoki drewnianych szybowców wyczynowych, gdy o wynikach zawodów bardziej niż technologia szybowca decydowały umiejętności pilota. Zabytkowy szybowiec odrestaurowany do stanu, jakby niedawno zszedł z linii produkcyjnej, na pewno będzie budził podziw i zachwyt na pokazach i piknikach lotniczych w Polsce.
(fot. Szymon Tabak)
W dniu 16.06.2015 r. Jaskółka wjechała do warsztatu w Aeroklubie Warmińsko Mazurskim celem przeprowadzenia prac 100FH/1Y ... których finałem będzie uzyskanie "Pozwolenia na wykonywanie lotów".
Postępy prac podczas kolejnych etapów przywracania Jaskółki do lotu będzie można śledzić na bieżąco na Facebooku.
Na stronie internetowej TSSZS znaleźć można więcej informacji na temat projektów oraz możliwości wspierania Stowarzyszenia, które liczy, że jego wysiłki znajdą zrozumienie i wsparcie ze strony osób, którym bliska jest historia polskiego lotnictwa.
Komentarze