Przejdź do treści
Źródło artykułu

Spotkanie zarządzających lotniskami oraz ULC z przedstawicielami EASA oraz brytyjskiej władzy lotniczej

Spotkanie zarządzających lotniskami oraz ULC z przedstawicielami EASA oraz brytyjskiej władzy lotniczej dotyczące wymagań określonych w rozporządzeniu (UE) nr 139/2014.

Uprzejmie informujemy, iż w dniach 20 - 21 listopada 2014 roku w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, z inicjatywy Prezesa ULC Pana Piotra Ołowskiego, zorganizowane zostało spotkanie przedstawicieli Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz brytyjskiej władzy lotniczej z zarządzającymi lotniskami oraz Inspektorami ULC. To kolejne spotkanie mające na celu efektywne przygotowanie polskich podmiotów do skutecznej realizacji zadań rozporządzenia (UE) nr 139/2014 ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 oraz zweryfikowanie dotychczasowych działań podjętych w tym zakresie.

W ramach spotkania odbyły się dwa niezależne panele (spotkanie dla Inspektorów ULC oraz spotkanie dla zarządzających lotniskami) podczas, których zaproszeni goście – Pani Sarah Poralla (EASA), Pan Vasileios Stefanioros (EASA) oraz Pan Anthony Heap (UK CAA) przedstawili informacje dotyczące m.in. systemu regulacji europejskich (soft-law vs. hard-law, nowej struktury EASA), działań podejmowanych w EASA w związku z tworzeniem nowych regulacji (planów w zakresie wymagań dla służby zarządzania płytą postojową, wymagań dla służb ratowniczo-gaśniczych, lotnisk dla śmigłowców), charakterystyki nowych narzędzi prawnych (m.in. równoważnego poziomu bezpieczeństwa - ELOS, dokumentu akceptującego odstępstwo i sposób jego usunięcia - DAAD, warunków specjalnych - SC), o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 139/2014. Przedstawiono także projekt konwersji certyfikatów lotnisk brytyjskich spełniających wymagania w/w rozporządzenia, w tym m.in. sposób określania bazy certyfikacyjnej oraz bazy operacyjnej, wymagań w zakresie Instrukcji Operacyjnej Lotnisk (INOP) oraz sposoby oceny bezpieczeństwa, a także system oceny niezgodności.  

Podczas spotkania wielokrotnie podkreślano rozszerzenie w nowych przepisach UE odpowiedzialności i kompetencji zarządzających lotniskami, a także przypominano o konieczności zapewnienia elastycznego podejścia do infrastruktury lotniskowej (m.in. w związku z faktem, iż każde z lotnisk posiada indywidualne, niepowtarzalne cechy, z którymi bezpośrednio związane są pewne ograniczenia operacyjne). Rozporządzenie (UE) nr 139/2014 nakłada na zarządzających lotniskami (operatorów) różnorodne nowe wymagania (np. odnośnie monitorowania otoczenia lotniska), do których spełniania należy właściwie się przygotować, podkreślono również o konieczności spełnienia wymagań odnośnie zadań dla władzy lotniczej.

Przypomniano, iż rozporządzenie przewiduje czteroletni okres przejściowy na pełne wdrożenie wymagań w krajach członkowskich UE. Do dnia 31 grudnia 2017 r. wszystkie lotniska, o których mowa w art. 4 ust 3a rozporządzenia bazowego (WE) nr 216/2008 tj. użytku publicznego, obsługujące zarobkowy przewóz lotniczy, na których prowadzi się operacje podejścia lub odlotu przy wykorzystaniu procedur instrumentalnych, które dysponują utwardzoną drogą startową o długości co najmniej 800 metrów, będą musiały dostosować się do wymagań UE i przejść proces konwersji certyfikatów (obecnie w Polsce dotyczy to 13 portów lotniczych posiadających certyfikat Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego).

Jednocześnie przypominamy iż w zakładce Lotniska – Przepisy i uregulowania prawne – Regulacje europejskie dostępne są robocze tłumaczenia załączników (CS – Specyfikacji certyfikacyjnych i AMC – Akceptowalnych Sposobów Spełniania Wymagań) do Decyzji Dyrektora Wykonawczego EASA - ED2014/012/R oraz ED2014/013/R – uprzejmie prosimy o uwagi w zakresie tłumaczenia.
 
W związku z organizacją kolejnych spotkań mających na celu przygotowanie zarządzających lotniskami do procesu konwersji certyfikatów polskich zachęcamy do bieżącego śledzenia informacji pojawiających się na stronie EASA (http://easa.europa.eu/) oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami przedstawionymi podczas spotkania:
EASA The European Authority in aviation safety
EASA AERODROME TRANSITION

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony