Przejdź do treści
Źródło artykułu

SP: "Orlęta" wracają na lotniska

Na lotniskach 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego rozpoczęło się szkolenie lotnicze podchorążych z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Oficjalnej inauguracji tegorocznych praktyk lotniczych 8 kwietnia 2013 roku dokonał Dowódca 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego generał brygady pilot Marian Jeleniewski.

W przekazaniu podchorążych "Szkoły Orląt" w podporządkowanie 4. SLSz uczestniczył Rektor-Komendant WSOSP generał brygady pilot Jan Rajchel oraz Dowódca 41. BLSz pułkownik pilot Waldemar Gołębiowski.

Do 4. SLSz na tegoroczne praktyki lotnicze skierowanych zostało 185 podchorążych WSOSP, z czego 19 to kobiety. 136 z nich szkolenie lotnicze odbędzie w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, a pozostałych 49 praktyki zrealizuje w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. W 41. BLSz młodzi lotnicy wykonywać będą loty na samolotach TS-11 Iskra oraz śmigłowcach SW-4 i Mi-2. Z kolei w 42. BLSz młodzi adepci lotnictwa do swojej dyspozycji będą mieli samoloty PZL-130 Orlik oraz M-28 Bryza. 22 studentów wojskowych z ogólnej liczby oddelegowanych przez WSOSP na praktyki do 4. SLSz to absolwenci wyższych uczelni cywilnych.

Nalot jaki w 2013 roku przyznano na realizację szkolenia przyszłych pilotów samolotów odrzutowych, transportowych oraz śmigłowców w 4. SLSz wynosi łącznie 9800 godzin. Generał Jeleniewski przedstawiając te dane podkreślił, że stanowi to ponad dwadzieścia procent ogólnego nalotu Sił Powietrznych. Z tej liczby 2860 godzin przypada na śmigłowce SW-4, 2240 godzin na samoloty TS-11 Iskra, 1800 godzin na samoloty PZL-130 Orlik, 1750 godzin na śmigłowce Mi-2 oraz 1150 godzin na samoloty transportowe M-28 Bryza. W tym roku po raz pierwszy przyszli piloci samolotów transportowych nie będą uczyć się lotniczego rzemiosła na legendarnych Antkach. Po ponad pół wieku eksploatacji w Wojsku Polskim, 14 grudnia ubiegłego roku samolot An-2 wykonał swój pożegnalny lot w Siłach Powietrznych.



W związku z inwestycjami realizowanymi na terenie dęblińskiego lotniska, planowane jest przebazowanie na dwa letnie miesiące samolotów TS-11 Iskra wraz z instruktorami oraz podchorążymi na inne lotnisko Sił Powietrznych. Podchorążowie w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego będą przebywać do końca października, po czym wrócą do swojej Alma Mater. Do zakończenia studiów każdy podchorąży powinien wylatać w 4. SLSz w sumie 180 godzin. Taki czas spędzony w powietrzu pozwoli przyszłym lotnikom ubiegać się o 3 klasę pilota wojskowego.


Tekst: kpt. Grzegorz Grabarczuk / oficer prasowy 4. SLSz
Zdjęcia: Agnieszka Garbacz / Klub 4. SLSz / st. chor. Paweł Krzemiński / Paul Gross

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony