Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śmigłowiec wesprze proces kształcenia inżynierów obsługi lotniczej

Baza laboratoryjna statków powietrznych Wydziału Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa Wojskowej Akademii Technicznej została wyposażona w śmigłowiec W-3A Sokół – przekazany przez spółkę PZL-Świdnik. Sprzęt będzie wykorzystywany w kształceniu praktycznym studentów kierunku lotnictwo i kosmonautyka.

W spotkaniu, które odbyło się 21 lutego 2025 r. w hangarze lotniczym WAT, wzięli udział Rektor-Komendant Wojskowej Akademii Technicznej gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysław Wachulak i Prezes Zarządu PZL-Świdnik Jacek Libucha.

Wojskowa Akademia Techniczna kształci studentów wojskowych i cywilnych w zakresie zasad i procedur obsługi śmigłowców w ramach przedmiotu: Zintegrowane Laboratorium Statków Powietrznych. Przekazany śmigłowiec posłuży do wzbogacenia zajęć praktycznych i uzupełni wyposażenie dydaktyczne uczelni.

Wojskową Akademię Techniczną reprezentowali również naukowcy i studenci Wydziału Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa, a przedstawicielami PZL-Świdnik byli także dyrektorzy odpowiedzialni za poszczególne obszary działalności firmy – Tomasz Bilski, Katarzyna Kamińska i Jarosław Krupski.

Rektor-Komendant WAT, dziękując za przekazany śmigłowiec, zwrócił uwagę na szerszą współpracę z PZL-Świdnik, zarówno w zakresie dydaktyki i przygotowywania kadr dla przemysłu, jak i realizacji projektów naukowo-badawczych.

„Śmigłowiec znalazł się na wyposażeniu Wojskowej Akademii Technicznej nieprzypadkowo. PZL Świdnik to partner godny zaufania, z którym mamy ugruntowaną współpracę. Jesteśmy otwarci na kooperację z przemysłem i realizujemy projekty na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa. Partnerstwo to widać także w obszarze dydaktyki. Uczelnia kształci studentów m.in. dla takich firm jak PZL-Świdnik. Przyszły personel służby inżynieryjno-lotniczej potrzebuje doświadczenia i obycia zarówno z klasycznym sprzętem, jak i tym nowoczesnym, pozyskiwanym na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Dziś otrzymujemy od firmy śmigłowiec uzupełniający kształcenie, a już wkrótce firma będzie mogła pozyskać do pracy dobrze przygotowanych absolwentów WAT, szczególnie kierunku lotnictwo i kosmonautyka” – powiedział gen. bryg. prof. Przemysław Wachulak.

Prezes PZL-Świdnik wyraził przekonanie, że dzięki przekazanemu śmigłowcowi, studenci jeszcze lepiej będą mogli zrozumieć rozwiązania stosowane w technice śmigłowcowej, co jest istotne z punktu widzenia potrzeb personelu służby inżynieryjno-lotniczej.

Spotkanie w hangarze lotniczym WAT, fot. wojsko-polskie

"Przekazujemy Sokoła, całkowicie polskie rozwiązanie, pierwszy śmigłowiec, który w całości powstał w Polsce. Sokół służył jako śmigłowiec ratowniczy i gaśniczy w Hiszpanii. Mam nadzieję, że teraz będzie dobrze służył jako pomoc dydaktyczna i uratuje również Was, drodzy podchorążowie, przed trudnymi zajęciami i kolokwiami, bo pomoże Wam zdobyć wysokie noty. Będziecie mogli dotknąć prawdziwej materii i poznać zagadnienia, które studiujecie – nie na papierze, nie w komputerze, ale kładąc rękę i dotykając prawdziwej materii” – zwrócił się do studentów wojskowych Prezes PZL-Świdnik Jacek Libucha.

Dodał, że spółka współpracuje zarówno z instytucjami podległymi Ministerstwu Obrony Narodowej, jak i z politechnikami. Współpraca z WAT ma wymiar naukowo-wdrożeniowy – wspólnie realizowane są projekty wymagające wsparcia laboratoryjnego lub wiedzy ekspertów, ale również dydaktyczny. W przyszłości planowane są praktyki dla studentów, którzy w zakładach lotniczych Świdnika będą mogli uczestniczyć w rzeczywistym procesie produkcji najnowocześniejszych śmigłowców.

Podczas wizyty w WAT przedstawiciele PZL-Świdnik odwiedzili laboratoria badawcze Wydziału Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa. Laboratorium Badań Napędów Lotniczych zaprezentowało pracownie Zawieszeń Magnetycznych, Tunelowych Badań Przepływowych oraz Doświadczalnych Badań Silników Lotniczych. Goście zostali zapoznani z rozwiązaniami w zakresie aktywnych i pasywnych zawieszeń magnetycznych i bezłożyskowych maszyn elektrycznych do zastosowania w technice lotniczej. Zaprezentowano również symulator silnika lotniczego oraz tunel wodny do badań przepływowych. W Laboratorium Wytrzymałości i Trwałości Zmęczeniowej Statków Powietrznych przedstawiono m.in. model badawczy bezzałogowej platformy nawodno-powietrznej wykorzystującej efekt przypowierzchniowy.

Wydział Mechatroniki Uzbrojenia i Lotnictwa (WML) WAT w ramach oferowanych kierunków studiów wojskowych i cywilnych kształci inżynierów lotniczych. Co roku absolwenci WML zasilają bazy lotnicze, w których eksploatowane są statki powietrzne.

PZL-Świdnik od 2010 roku jest częścią koncernu Leonardo Helicopters. Firma wyprodukowała i dostarczyła ponad 7400 śmigłowców klientom w ponad 40 krajach świata. Dostarcza sprzęt dla resortu obrony narodowej – 80 procent śmigłowców dostarczonych MON to maszyny produkcji PZL-Świdnik. Obecnie firma zatrudnia 3,5 tysiąca osób, od 2010 r. zakład ośmiokrotnie zwiększył swoją produkcję i pracuje nad nowoczesnymi maszynami.

Ewa Jankiewicz

rzecznik prasowy WAT

fot. Mariusz Maciejewski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony