Skrzydlata Polska 11/2017
Listopadowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Małe kroki A330neo
Podczas wystawy lotniczej w Farnborough w lipcu 2014, prezes Airbusa Fabrice Bregier poinformował, że za 3,5 roku ruszą dostawy zmodernizowanego A330. Metodą małych kroków, w swojej filozofii podobnych do A320neo Airbus zadeklarował, że zbuduje samolot, który parametrami ma przewyższyć konkurencyjnego Boeinga 787.
A330neo miał otrzymać nowe silniki Rolls Royce Trent 1000 TEN, ze zużyciem paliwa o 11% mniejszym w porównaniu z silnikami stosowanymi obecnie. Dalsze oszczędności miała przynieść modernizacja skrzydła i poprawa aerodynamiki płatowca, m.in. dzięki zabudowaniu nowych sharkletów, podobnych do zastosowanych w A350. A330neo ma mieć także niższe koszty obsługi technicznej.
Krótka historia Bielika
W lipcu br. minęła 14. Rocznica oblotu samolotu EM-10 Bielik. Program jego budowy to historia, w której upór i determinacja do osiągnięcia celu, połączone były ze skutecznym wykorzystaniem (najczęściej bezinteresownym) potencjału intelektualnego i po prostu życzliwości ludzi związanych z naszym przemysłem lotniczym. Ludzi, a więc także instytucji i przedsiębiorstw w których oni działali. Sam proces powstania jak na taki rodzaj samolotu nie był zbyt długi. Od rozpoczęcia jego finansowania do oblotu upłynęło nie więcej niż 4 lata. Jednak sposób jego realizacji to zupełnie nietypowa historia, nie tylko na nasze polskie warunki!
Marsjańskie wizje Elona Muska
Elon Musk z uwagi na swą działalność charytatywną i społeczną stał się prawdziwą ikoną Ameryki w kwestii walki z globalnym ociepleniem klimatu, a ostatnio – wizji kolonizacji Marsa. W tym drugim przypadku chodzi nie tyle o opanowanie przez człowieka tej właśnie planety, lecz uczynienie ludzkości gatunkiem wieloplanetarnym, co w przekonaniu Muska ma zapewnić przetrwanie gatunku Homo Sapiens w razie globalnej katastrofy na Ziemi. Jego marsjańskich wizji prawdopodobnie nikt nie traktowałby poważnie, gdyby nie stały za nimi niezwykłe osiągnięcia przedsiębiorstwa SpaceX. Warto prześledzić, jak się one zaczęły.
Śmigłowcowy Londyn
Ponad 200 wystawców z całego świata, od odległej Nowej Zelandii po okolice Londynu, zaprezentowało wszystko co wiąże się z lotnictwem wiropłatowym, od najmniejszych narzędzi diagnostycznych poprzez wszelkiego rodzaju wyposażenie produkcyjne, obsługowe i eksploatacyjne, aż po gotowe śmigłowce. Były oczywiście makiety i modele wystawowe ale także śmigłowce gotowe do przekazania zainteresowanym klientom cywilnym lub wojskowym. Hala wystawowa zamieniła się w wystawę statyczną śmigłowców czołowych producentów.
Mniej, ale z klasą
Zorganizowane w ostatni weekend sierpnia pokazy lotnicze w Radomiu, pomimo mniejszej liczby gości z zagranicy niż w poprzednich edycjach, zgromadziły około 170 tys. widzów, którzy poza szeroką gamą statków powietrznych z Polski, mogli też po raz pierwszy w naszym kraju zobaczyć w locie amerykańskie bombowce strategiczne Boeing B-52H i Rockwell B-1B.
Przelot "grzańcem" przez Bałtyk
Mirosław Kowalski z Aeroklubu Leszczyńskiego wraz z Mikołajem Jancem jako pierwsi w historii przelecieli balonem na ogrzane powietrze przez Bałtyk, startując z Nosowa koło Koszalina i po 6 h i 22 min. lądując w szwedzkim Froslov koło Ystad.
Balonem nad Arabią Saudyjską
Z okazji 87. rocznicy utworzenia Królestwa Arabii Saudyjskiej, które to wydarzenie miało miejsce 23 września 1932, na terenie całego królestwa odbywały się uroczystości związane z upamiętnieniem tego wydarzenia. Rocznicę uświetnił m.in. Międzynarodowy Festiwal Balonowy, w których uczestniczyły załogi z Polski i Włoch.
Muroya mistrzem Red Bull Air Race
Japończyk Yoshihide Muroya zwyciężył w tegorocznej edycji Red Bull Air Race. Polak Łukasz Czepiela zajął 3. miejsce w klasie Challenger. Finał tegorocznego sezonu Red Bull Air Race, który odbył się w dn. 15-16 października na terenie legendarnego Indianapolis Motor Speedway w USA, od samego początku trzymał wszystkich w napięciu. Šonka i Muroya zajmowali odpowiednio pierwszą i drugą pozycję w rankingu, w związku z czym zmierzyli się w Rundzie 14.
O człowieku bez skazy
Listopad jest tym okresem, gdy częściej niż zwykle wracamy myślami do bliskich nam ludzi, którzy opuścili nas na zawsze. Odwiedzamy ich groby, wspominamy ich dokonania. Jedną z wielkich postaci lotnictwa polskiego jest z nich jest zmarły przed ćwierć wiekiem legendarny pilot Bolesław Orliński. Był on w historii polskiego lotnictwa postacią wyjątkową poprzez swe dokonania lotnicze, wielki, naturalny patriotyzm oraz niezwykłą szlachetność i szacunek do każdego człowieka.
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem listopadowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl
Komentarze