Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 09/2017

Wrześniowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Koniec służby ostatnich T-33
W 1948 ruszyła produkcja samolotu T-33 popularnie zwanego T-bird. Była to szkolno-bojowa wersja samolotu F-80 Shooting Star. T-33 były użytkowane przez 41 państw na całym świecie. Od dawna samoloty te uznaje się za przestarzałe.
Okazuje się jednak, że w jednym z państw Ameryki łacińskiej T-33 zakończyły służbę dopiero latem br. Co więcej, ich własności pilotażowe okazały się na tyle nieocenione, że przez 40 lat stanowiły główną siłę uderzeniową wojsk lotniczych Boliwii. Mało tego, w latach 1990. poddano je modernizacji. Ze względu na skromny budżet obronny Boliwii, z dostępnych na rynku samolotów, tylko T-33 miały osiągi wystarczające aby operować z bazy lotniczej leżącej 4000 m n.p.m.

Port Lotniczy Królowej Tamary
Spośród rozmaitych lokalnych portów lotniczych, jednym z najbardziej niezwykłych, zarówno pod względem położenia, genezy, jak i architektury budynku terminalu jest niewątpliwie obiekt usytuowany w gruzińskiej Mestii, a noszący imię Królowej Tamary. Powstał on jako element znacznie szerszego planu ekonomicznej aktywizacji całego regionu zwanego Swanetią, poprzez całościową rozbudowę infrastruktury umożliwiającą dynamiczny rozwój turystyki, intensywnie forsowanego przez byłego prezydenta Gruzji Michaiła Saakaszwilego.

Pod znakiem USAF
Odkąd w 1971 odbyła się w North Weald pierwsza edycja Royal International Air Tattoo, każdej imprezie z tego cyklu przyświeca jakiś temat przewodni. W tym roku była to 70. rocznica powstania US Air Force. I tak, podobnie jak w wielu poprzednich imprezach, wiele atrakcji zapewniały statki powietrzne USAF.

Ewolucja Strike Eagle’a
W grudniu ub.r. minęło dokładnie 30 lat od chwili, gdy z fabrycznego lotniska McDonnell Douglasa w St. Louis w stanie Missouri po raz pierwszy w niebo wzbił się pierwszy prototypowy samolot F-15E Strike Eagle. Samolot w ciągu trzech kolejnych dekad okazała się być prawdziwym koniem roboczym US Air Force, niezastąpionym w złożonych, wieloaspektowych misjach uderzeniowych, patrolowych, walki radioelektronicznej, a ostatnio także bliskiego wsparcia powietrznego. Aktualnie amerykańskie uderzeniowe orły przechodzą proces zaawansowanej, kilkuetapowej modernizacji i póki co nikt nawet nie myśli o ich następcy.

Trzy dni Puszczyka
W listopadzie 2016 minęło 10 lat od przyjęcia przez Siły Powietrzne śmigłowców polskiej konstrukcji SW-4 Puszczyk do wyposażenia. W związku z okrągłą rocznicą wdrożenia do służby tego polskiego śmigłowca w Siłach Powietrznych RP, Fundacja Historyczna Lotnictwa Polskiego zainicjowała akcję mającą na celu upamiętnienie i rozpropagowanie tego faktu w przestrzeni publicznej. Naszym zamysłem było opracowanie jednolitego graficznie znaku/loga dziesięciolecia służby Puszczyków w Dęblinie oraz pomalowanie jednego ze śmigłowców 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w okolicznościowe rocznicowe barwy.

Piknik pod Tatrami
12 i 13 sierpnia 2017 odbyła się IX edycja Nowotarskiego Pikniku Lotniczego. Pomimo kapryśnej, chwilami deszczowej i wietrznej pogody, w powietrzu i na ziemi można było zobaczyć kilkadziesiąt statków powietrznych – od motoparalotni przez samoloty historyczne i akrobacyjne po śmigłowce bojowe Mi-24W.

Rywalizacja i wymiana doświadczeń
16 i 17 czerwca 2017 na lotnisku Aeroklubu Krakowskiego w Pobiedniku Wielkim odbyła się IV edycja Droniady, czyli konkursu połączonego z prezentacjami i wykładami dotyczącymi wykorzystania bezzałogowców i nowoczesnych systemów informatycznych w służbie bezpieczeństwa publicznego.

Puchar Prezydenta Stalowej Woli
Stalowa Wola po raz kolejny gościła kilkanaście balonowych załóg z całej Polski. Zgłaszały się również załogi z Węgier i Litwy, ale nie dotarły. Międzynarodowe Zawody Balonowe o Puchar Prezydenta Miasta Stalowa Wola zorganizował Klub Balonowy Stalowa Wola przy wsparciu Urzędu Miasta Stalowa Wola.

Od mitów do fałszerstw w lotniczej historii
Już po raz piąty spotkaliśmy się w Koszalinie, by z naszych przepastnych archiwów wyciągnąć na światło dzienne ciekawe fakty z przeszłości lotnictwa, zwłaszcza tego spod znaku biało-czerwonej szachownicy. Popularnonaukowa konferencja Historia skrzydłami malowana przez te ostatnie lata stała się forum wymiany myśli miłośników dawnych podniebnych wydarzeń i miejscem, w którym rodzą się ciekawe pomysły związane z propagowaniem tego tematu. Organizatorzy, o ile jest to tylko możliwe, starają się także powiązać te zagadnienia ze współczesnością.

Lotnicza współpraca Polski i Bułgarii
Upamiętnienie twórców idei doposażenia bułgarskiego lotnictwa wojskowego w polskie samoloty w 1936 – generałów Konstantina Uzunskiego i Ludomiła Rayskiego – będzie jednym z ważniejszych celów przygotowywanej wystawy w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Ekspozycja będzie podsumowaniem podróży historyczno-badawczej do Bułgarii w sierpniu 2016.

Dwie kadencje Ligi
Ligę Przyjaciół Polskiego Lotnictwa powołało do życia zebranie założycielskie w dniu 19 marca 2009, a 12 października tego samego roku organizacja została zatwierdzona przez KSR. Inicjatorem jej powstania był Andrzej Rudiuk, a założycielami zostali doświadczeni inżynierowie lotniczy: Feliks Borodzik, Krzysztof Czaporowski, Andrzej Glass, Jan Kacprzyk, Tadeusz Królikiewicz, Ryszard Mętrak i Włodzimierz Urbaniak.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem wrześniowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony