Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 08/2017
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 08/2017

Sierpniowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Z wizytą u księżniczki Juliany
Niewielka wyspa w archipelagu także Antyli Holenderskich, od kilkunastu lat przyciąga rzesze miłośników lotnictwa. To właśnie tutaj mają okazję znalezienia się pod ścieżką schodzenia, tuż pod lądującymi dużymi samolotami komunikacyjnymi, w bodajże najmniejszej na świecie odległości od progu pasa startowego. Najbardziej zakręceni specjalnie też ustawiają się w strumieniu gazów wylotowych silników startujących samolotów, pozwalając się zgrillować wylatującym, gorącym spalinom. Wszystko to całkowicie zgodnie z prawem, albowiem jest to całkowicie dostępna, publiczna plaża. Mowa oczywiście o Sint Maarten.

Aktualne wyzwania polskiego lotnictwa cywilnego
W Warszawie 12 lipca odbyła się debata: Aktualne wyzwania polskiego lotnictwa cywilnego: bezpieczeństwo, innowacje, perspektywy. Organizatorem debaty był zarząd Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, obchodzącego właśnie 5-lecie działalności.

Norwegów walka o Atlantyk
O dobrych kilku lat obserwujemy jak linie niskokosztowe próbują uruchamiać połączenia międzykontynentalne. Do niedawna najintensywniej tego typu działania prowadzone były przez przewoźników z Azji Wschodniej. Linie europejskie wydawały się być ograniczone w swoich planach do Starego Kontynentu. Sytuacja zmieniła się w 2013 roku, kiedy Norwegian rozpoczął loty z Europy do USA.

Hawki agresorów Royal Navy
736 NAS (Naval Air Squadron – Eskadra Marynarki Wojennej) jest jednostką Royal Navy, która w procesie szkolenia personelu marynarki wojennej wykonuje zadania agresorów. Jest komponentem lotniczym systemu szkolenia załóg okrętów, baz lądowych i jednostek śmigłowców. Jednym z zadań eskadry jest wykonywanie misji na polecenie Ośrodka Szkoleniowego Royal Navy – Flag Officer Sea Training (FOST) w ramach cotygodniowych ćwiczeń – tzw. czwartkowych wojen (patrz SP 3/2017).

Grecja wycofała rozpoznawcze Phantomy
5 maja w bazie Larissa odbyła się ceremonia zakończenia służby samolotów RF-4E Phantom II. Ostatnie egzemplarze były eksploatowane przez 348. Mira Taktikis Anagnoriseos (Eskadrę Rozpoznania Taktycznego) Matia (Oczy). Jednostka wchodzi w skład 110. Pteriga Machis (Skrzydła Lotnictwa Bojowego) Polemikí Aeroporía (wojsk lotniczych Grecji).

Bułgarski Koń wystartował
7 lipca w bazie bułgarskich Wojennowzdusznitych Sił (wojsk lotniczych) Graf Ignatiewo, położonej 15 km na północ od Płowdiw, wylądowały cztery samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon ze składu włoskich Aeronautica Militare (wojsk lotniczych). Zadaniem włoskich Eurofighterów jest obrona przestrzeni powietrznej Bułgarii, w ramach operacji pk. Bulgarian Horse (Bułgarski koń).

Podwójne polskie zwycięstwo
W pierwszej połowie lipca Sebastian Kawa zwyciężył na Węgrzech w Szybowcowych Mistrzostwach Świata w nowej kategorii szybowców 13,5-metrowej rozpiętości. Prowadził od pierwszego do ostatniego dnia zawodów latając nowym polskim szybowcem GP 14 Velo. To wielki tryumf naszego lotnictwa i piękna promocja Polski.

Opolski puchar na 800-lecie
Opole swoją osiemsetną rocznicę istnienia uświetniło podniebną ekspozycją barwnych aerostatów. Z inicjatywy Fundacji Wsparcia Lotnictwa Sportowego Zew Przestworzy, przy współpracy z Aeroklubem Opolskim i Urzędem Miasta Opole w dniach 18-21 maja zorganizowano I Opole Balloon Challenge, Balonowy Puchar Polski pod patronatem Prezydenta Miasta Opola.

Lotnicze święto w Krakowie
Tradycyjnie w ostatni weekend czerwca w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbyła się kolejna, XIII już, edycja Małopolskiego Pikniku Lotniczego, w której wzięło udział około 70 statków powietrznych, oglądanych przez blisko 30 tys. widzów. Choć impreza urządzana jest już od 2004 roku to organizatorzy dbają, by za każdym razem w programie znalazły się jakieś nowe elementy. W tym roku widzowie zgromadzeni na terenie dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny, mogli po raz pierwszy zobaczyć m.in. dwa śmigłowce MBB Bö-105 oraz pokazy akrobacji lotniczej w wykonaniu Łukasza Czepieli pilotującego Zivko Edge 540T i Macieja Pospieszyńskiego, który wystąpił za sterami Extry 330SC.

Przeciwnik też człowiek
XX-wieczne pole walki nie sprzyjało kultywowaniu zwyczajów rodem ze średniowiecznych turniejów rycerskich. Liczyła się chęć przeżycia za wszelką cenę a jednocześnie zniszczenia wroga niezależnie od sposobu w jakim to się dokonało. Nie inaczej było w czasie Wielkiej Wojny (1914-18) kiedy w bezsensownej rzezi ginęły dziesiątki tysięcy ludzi; to powodowało najczęściej zanik wszelkich ludzkich uczuć i odruchów w walczących żołnierzach.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem sierpniowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony