Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 04/2023 już w sprzedaży

Kwietniowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Holenderskie Błyskawice 
Od kilkunastu lat samoloty F-16 są sukcesywnie wycofywane ze służby w holenderskich Koninklijke Luchtmacht (KLu, królewskich wojskach lotniczych). Wkrótce podstawową siłę bojową holenderskiego lotnictwa stanowić będą samoloty wielozadaniowe stealth Lockheed Martin F-35A Lightning II. 

F-35A w Malborku 
W lutym i marcu br. na terenie 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku przebywał kontyngent KLu, wyposażony w 8 wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A. 

Lądowanie na Burdż Al Arab 
Polski pilot Łukasz Czepiela wylądował samolotem na helipadzie wieżowca Burdż Al Arab w Dubaju. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że nasz rodak zasiadał za sterami... samolotu!

Sukcesy tureckiego przemysłu lotniczego 
W ciągu zaledwie kilku tygodni turecki przemysł lotniczy zaprezentował kilka ważnych nowości. To zarówno samoloty załogowe, jak i bezzałogowe. Pojawiły się też ciekawe informacje dotyczące innych konstrukcji i programów, także w zakresie współpracy międzynarodowej.

Ukraińskie śmigłowce lotnictwa wojsk lądowych w walce, cz. II
W poprzednim numerze Skrzydłatej Polski opisaliśmy misje pokojowe i działania bojowe ukraińskich śmigłowców LWL do chwili rosyjskiej agresji na naszego wschodniego sąsiada. W bieżącym zamieszczamy relację z operacji wykonanych podczas wciąż trwającej wojny...

Metanowy wyścig w kosmos 
Paliwa rakietowe, takie jak nafta i wodór mają ugruntowaną pozycję w astronautyce, ale nadchodzi epoka nowego czynnika – metanu. Rakiety napędzane naftą i ciekłym tlenem otworzyły ludzkości drogę w kosmos, około dekadę później pojawiły się pierwsze silniki na ciekły wodór i tlen mające znacznie lepsze osiągi od silników napędzanych naftą. 

Legendarny Finescu 
Czołowy rumuński szybownik – Mircea Finescu, dziewięciokrotnie zdobył tytuł szybowcowego mistrza kraju. W ciągu 42 lat czynnego latania wylatał 7842 h na szybowcach i 1683 h na samolotach.

Badania wytrzymałościowe i statyczne PZL Jak-12M
W połowie 1959 roku Zakład Wytrzymałości Instytutu Lotnictwa kierowany przez inż. Tadeusza Chylińskiego przeprowadził kompleksowe próby statyczne w celu sprawdzenia jakości i zgodności wykonania seryjnego samolotu Jak-12M z wymaganymi warunkami technicznymi. 

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony