Skrzydlata Polska 03/2019 już w sprzedaży

Skrzydlata Polska 03/2019

Marcowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Lotnicze aspekty tureckiego puczu
W nocy z 15 na 16 lipca 2016, doszło w Turcji do wojskowego zamachu stanu. Grupa wysokich rangą oficerów wywodzących się głównie z wojsk lotniczych próbowała siłą przejąć władzę w państwie przy pomocy wiernych sobie oddziałów. W walkach, do których doszło na ulicach Ankary intensywny udział wzięły tureckie wojska lotnicze (Türk Hava Kuvvetleri), których zbuntowani piloci atakowali m. in. cywilne cele przy użyciu bomb kierowanych. Dziś, ponad dwa i pół roku od tamtych dramatycznych wydarzeń, co raz więcej wiadomo na temat roli jaką formacja ta odegrała w nieudanym puczu i ceny jaką później przyszło jej za to zapłacić…

Koniec produkcji A380
Przy okazji dorocznej prezentacji wstępnych wyników ekonomicznych w połowie lutego koncern Airbus ogłosił zakończenie produkcji swych największych samolotów komunikacyjnych – A380. Do podjęcia takiej decyzji ostatecznie skłoniły Airbusa decyzje zakupowe linii Emirates.

Superjet nie taki super
Suchoj Superjet miał być odpowiedzią rosyjskiego przemysłu lotniczego na zapotrzebowanie światowego rynku lotniczego na wąskokadłubowe odrzutowce o pojemności około 100 pasażerów i stanowić konkurencję wobec brazylijskiej rodziny Embraerów E-jet oraz kanadyjskich Bombardierów CRJ. Początkowo chwalone za komfort i zamawiane nie tylko przez rodzimych przewoźników, ale też przez klientów zagranicznych Superjety, z czasem zaczęły jednak sprawiać coraz więcej kłopotów, a zagraniczni klienci zaczęli wycofywać je ze swoich flot.

Udziały w lotnisku sprzedam?
Od ponad roku trwa dyskusja o rozbudowie lotniska Warszawa-Modlin. Liczba pasażerów sukcesywnie wzrasta. Aby lotnisko mogło zapewnić ich sprawną obsługę, musi zwiększyć swoje możliwości przepustowe. Zarząd portu ma gotową koncepcję rozbudowy, na co ciągle nie zgadza się Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze.

Lokalny port lotniczy po norwesku
Lokalne porty lotnicze w północnej Norwegii są fenomenem zaiste niezwykłym, zwłaszcza te leżące na północnym wschodzie kraju. W większości krajów uznano by zapewne, że niewielka gęstość zaludnienia, a nawet w niektórych przypadkach relatywnie niewielkie odległości drogowe w niczym nie uzasadniają utrzymywania tam stosunkowo gęstej infrastruktury lotniskowej. Jednakże w Norwegii jest inaczej.

Tygrysy z Anápolis
Przez 40 lat najważniejszymi odrzutowymi samolotami Força Aérea Brasileira (Wojsk Lotniczych Brazylii) pozostawały legendarne Mirate IIIE/D, a później Mirage IIIC/B. Jednak od 1 stycznia 2014 miejsce charakterystycznych konstrukcji z płatem delta zajęły Northropy F-5 Tiger II. W bazie lotniczej w Anápolis nadszedł czas Tygrysów.

Smyki w Jeżowie
W sobotni poranek 16 lutego salę zebrań Euroregionalnego Centrum Spotkań Gmin Partnerskich (ECSGP) w Jeżowie Sudeckim zapełniły tłumy młodzieży, ich rodziców i dziadków. Dorośli pomagali swym pociechom w przygotowaniu modeli szybowców do udziału w Otwartych Zawodach Halowych w ramach imprezy Smyki na Start. Jej organizatorem od pięciu lat jest jeżowskie Euroregionalne Centrum Modelarskie (ECM), kierowane od początku istnienia przez instruktora Władysława Jagiełłę.

Spotkanie 100-lecia
Doroczne spotkania szybowników w Górskiej Szkole Szybowcowej Żar służą podsumowaniu osiągnięć sezonu, przedstawianiu interesujących wydarzeń i tematów lotniczych, ustalenia planów. Tegoroczne miało szczególny charakter, bo otwierało cykl imprez związanych z obchodami 100-lecia Aeroklubu Polskiego. Żar wyraziście i dobrze wpisał się karty polskiego kalendarza lotniczego.

Misja nad Saharą
Rajd Paryż-Dakar był niegdyś jednym z najtrudniejszych rajdów samochodowych rozgrywany częściowo w Europie i w pozostałej swojej części w Afryce, z czego najdłuższa część trasy przypadała na bezdroża Sahary. Obecnie znany jest pod nazwą Rajd Dakar, ze względów bezpieczeństwa przeniesiony został do Ameryki Południowej. Na długo przedtem, zanim Polacy usłyszeli o wyczynach znanych polskich kierowców m.in. panów Hołowczyca, Sonika, Małysza, pani Wojciechowskiej, swój wkład w rozwój i zabezpieczenie Rajdu Paryż-Dakar wnieśli lotnicy z Krakowa!

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

Źródło: Skrzydlata Polska
comments powered by Disqus