Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 02/2019
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 02/2019 już w sprzedaży

Lutowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Adiós Pucará
Minęło blisko 50 lat od pierwszego lotu samolotu FMA IA-58 Pucará. Ta najbardziej znana południowoamerykańska konstrukcja bojowego statku powietrznego zbliża się do kresu swojej eksploatacji. Ostatnie samoloty tego typu zostaną wycofane ze służby w Fuerza Aérea Argentina (Wojskach Lotniczych Argentyny) w tym roku. Choć wszystko wskazywało, że Pucará będzie sukcesem handlowym, mimo udanej konstrukcji, za granicę nie sprzedano zbyt wielu egzemplarzy. Argentyński rząd i przemysł lotniczy nie wykazały zainteresowania aby promować Pucary na rynkach zagranicznych.

Ośrodek szkoleniowy Tampere-Pirkkala
Kiedy 6 października 2017 premier rządu Finlandii Juha Sipila oficjalnie otworzył zbudowany od podstaw ośrodek szkolenia Patria Pilot Training, stał się on głównym ośrodkiem szkolenia pilotów cywilnych w Finlandii. Dzisiaj, dzięki nowoczesnej flocie złożonej z trzech Diamondów DA42, czterech DA40, dziewięciu Tecnamów P2002JF i trzech symulatorów, można go uważać za najlepiej wyposażoną placówkę tego typu w Finlandii, jeśli nie w całej Europie Północnej.

Emirates widziane z Polski
W lutym br. mija kolejna, szósta rocznica uruchomienia przez linie lotnicze Emirates połączenia z warszawskiego Lotniska Chopina do Dubaju. 6 lutego 2013 roku w Warszawie wylądował pierwszy Airbus A330-200 w barwach tego przewoźnika. Wprawdzie nieco wcześniej loty do Warszawy rozpoczęła inna linia lotnicza z regionu Zatoki Perskiej – Qatar Airways (obsługiwane wówczas Airbusem A320) – ale to właśnie pojawienie się Emirates jako nowego sieciowego przewoźnika latającego codziennie do Warszawy samolotem szerokokadłubowym stało się istotnym wydarzeniem.

Black Hawk dla specjalsów
25 stycznia, w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu, w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, Mariusz Błaszczak, szef MON podpisał umowę na dostawę czterech śmigłowców S-70i Black Hawk dla Wojska Polskiego. Nowe śmigłowce będą przeznaczone dla Wojsk Specjalnych.

Jubileuszowy MiG z Malborka
W połowie grudnia 2018 w WZL 2 w Bydgoszczy został oblatany MiG-29 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku, na którym w warsztacie lakierniczym bydgoskich zakładów naniesione zostało okolicznościowe malowanie z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości i utworzenia polskiego lotnictwa wojskowego.

Ile powinien wiedzieć każdy pilot?
Ubiegłoroczna katastrofa Boeinga 737 MAX 8 linii Lion Air pokazała jak skomplikowane są współczesne duże samoloty komunikacyjne i jakim ryzykiem obarczony jest zawód pilota liniowego.

COP24 z perspektywy lotniczej
W konferencji klimatycznej ONZ COP24, która odbyła się w Katowicach w dniach od 2 do 15 grudnia 2018, wzięło udział prawie 200 delegacji państwowych, z których większość przyleciała samolotami na lotniska w Pyrzowicach i Balicach. W celu zapewnienia im bezpieczeństwa zaangażowane zostały zarówno policyjne jak i wojskowe śmigłowce, które wykonywały loty patrolowe nad aglomeracją śląską i autostradą A4.

Nowe życie MD-12
30 listopada 2018 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbyła się prezentacja pieczołowicie odrestaurowanego, jedynego ocalałego prototypowego polskiego samolotu fotogrametrycznego MD-12F.

Patron
Jest w Krakowie taka ulica, a właściwie uliczka nazwana imieniem Ernesta Cieślewskiego. Na dobrą sprawę prawie nikt nie wie kim był Ernest Cieślewski – może to kolejny wyklęty lub kolejny do dekomunizacji. A prawda jest taka, że to był wybitny lotnik o bardzo wysokich kwalifikacjach i doświadczeniu, jeden z twórców polskiego lotnictwa wojskowego po odzyskaniu niepodległości w 1918, organizator i pierwszy dowódca 2. Pułku Lotniczego w Krakowie a potem długoletni działacz lotnictwa sportowego. Warto więc przypomnieć jego osobę.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lutowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony