Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 01/2018
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 01/2018

Styczniowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

LOT ma MAXa
2 grudnia na Lotnisku Chopina wylądował pierwszy Boeing 737 MAX 8 Polskich Linii Lotniczych LOT SP-LVA. Na początek LOT wyleasingował 6 samolotów tego typu, docelowo ma być ich 15. Zostały one pozyskane w formie leasingu operacyjnego w ramach umowy z AirLease Corporation. LOT planuje eksploatować Boeingi 737 MAX na najpopularniejszych trasach krótkiego i średniego zasięgu.
Boeingi 737 MAX 8 uzupełnią flotę 737 PLL LOT, na którą składają się 3 Boeingi 747-400 i 4 737-800. Ujednolicona flota samolotów pochodzących od jednego producenta pozwoli na dodatkową redukcję kosztów m.in. obsługi technicznej i pozyskiwania załóg. Dostawy MAX-ów mają zakończyć się w maju 2019.

Wydarzenia 2017
Rok ubiegły okazał się wyjątkowo ubogi w ważne wydarzenia astronautyczne. Godnymi odnotowania są jedynie rekordowej długości lot Amerykanki Peggy Whitson oraz eksperymentalny lot pierwszego chińskiego statku towarowego Tianzhou. Peggy Whitson spędziła podczas swej trzeciej misji 289 dni w kosmosie, co jest kobiecym rekordem (u mężczyzn rekord dzierży od 22 lat Walery Polakow – 438 dni). Chińskie eksperymenty z wielokrotnym dokowaniem statku transportowego do stacji orbitalnej Tiangong-2 były nowatorskie, straciły jednak sporo na atrakcyjności, gdyż stacja pozbawiona jest załogi.

Prognozy 2018
Plany na rok bieżący są wyjątkowo bogate, pomimo że wypadły z harmonogramu takie epokowe wydarzenia, jak debiut rakiety SLS, która wyniesie statek Orion (bez załogi) na orbitę wokół Księżyca, czy wysłanie na orbitę Ziemi teleskopu im. Jamesa Webba (JWST) – następcy słynnego Teleskopu Kosmicznego im. Hubble’a. SLS przesunęła się na aż rok 2020, JWST na 2019. Ale za to z 2017 przesunął się na rok bieżący debiut rakiety Falcon Heavy...

Modernizacja Cessny 185
Jesienią DRABPOL, polska spółka dysponująca biurem konstrukcyjnym PART 21 i organizacją obsługową PART 145, wykonała modernizację wyposażenia awionicznego samolotu Cessna A185F Skywagon – jednego z dwóch tego typu statków powietrznych, które obecnie latają w Polsce. Proces obejmował opracowanie pełnej dokumentacji, wybudowanie i zabudowanie nowych urządzeń oraz uzyskanie stosownych zatwierdzeń.

Certyfikat dla Politechniki Śląskiej
5 grudnia 2017 rektor Politechniki Śląskiej, prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk odebrał z rąk wiceprezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Michała Witkowskiego Certyfikat Zatwierdzenia Organizacji Szkolenia Mechaników Obsługi Technicznej – Part 147 Politechniki Śląskiej (OSMOT). Tym samym Politechnika Śląska dołączyła do zaszczytnego grona uczelni wyższych posiadających w swojej dyspozycji tego typu ośrodek szkolenia lotniczego.

Niebieska Flaga nad Ovdą
Ćwiczenia lotnicze Blue Flag, organizowane przez wojska lotnicze Izraela, po raz pierwszy przeprowadzono w 2013. Odbywają się w dwuletnich odstępach. Izraelskie wojska lotnicze dążą do zwiększenia udziału w ćwiczeniach wojsk lotniczych z zagranicy. Taką treść miało oficjalne wystąpienie dowódcy wsparcia operacyjnego Lt. Col. Roi Piatecka. Zamierzenia organizatorów chyba udało się zrealizować bowiem podczas konferencji prasowej podczas trwających właśnie ćwiczeń poinformowano, że w edycji 2017 w ćwiczeniach brało udział łącznie 10 państw i ponad 70 samolotów, które operowały z bazy lotniczej Ovda zlokalizowanej w południowej części Pustyni Negew.

Aviation Detachment 18-1
Od połowy października do początku listopada 2017 w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu trwała druga w ub.r. rotacja Aviation Detachment 18-1, w ramach której szkoliło się blisko 130 amerykańskich żołnierzy z 37th Airlift Squadron z 86th Airlift Wing z Rammstein i 96th Airlift Squadron z 934th Airlift Wing z Minneapolis, którzy stacjonowali w Polsce wraz z czterema Herculesami.

Czas Eurofightera cz. II
Do grona państw, których wojska lotnicze wykorzystują już samoloty Eurofighter Typhoon należą cztery kraje od początku zaangażowane w jego produkcję czyli Wielka Brytania, Niemcy, Włochy i Hiszpania oraz trzy, które zdecydowały się na zakup samolotów tego typu później, czyli Austria, Arabia Saudyjska i Oman. Ruszyły prace przy produkcji samolotów dla Kuwejtu. W grudniu ub. r. Katar zamówił Eurofightery, a producent liczy na kolejne zamówienia eksportowe...

Zwycięski sezon
Sebastian Kawa pokonał w ub.r. kolejną barierę rzeczy niemożliwych. Zwyciężył na przestrzeni jednego sezonu w dwu szybowcowych mistrzostwach świata oraz w mistrzostwach Europy. Dotąd się to nie zdarzyło. Było to możliwe dzięki temu, że mistrzostwa świata FAI rozgrywane w cyklu dwuletnim naprzemiennie z mistrzostwami naszego kontynentu przeniesiono z 2015 na styczeń br. aby odbyły się w szczycie australijskiego lata.

Największy konkurs w Meksyku
Zainteresowanie meksykańskim modelarstwem redukcyjnym zrodziło się u mnie kilka lat temu, gdy obejrzałem relację zdjęciową z Nacional IPMS Mexico. Sporym zaskoczeniem była nie tylko duża liczba modeli, ale – sądząc po zdjęciach – także wysoki poziom ich wykonania. Postanowiłem tam pojechać i spróbować zmierzyć się z realiami rywalizacji w tym największym meksykańskim konkursie.

Dęblin lotniczy
Miasto Dęblin kojarzone jest przede wszystkim z lotnictwem. I chociaż w jego przeszłość wpisały się również stacjonujące tu wojska lądowe, a także liczna brać kolejarzy, tradycje lotnicze wydają się najsilniejsze.
Początki tego wątku sięgają jeszcze I wojny światowej ,kiedy w te strony przybyła rosyjska kompania balonów obserwacyjnych na uwięzi do korygowania ognia artyleryjskiego usytuowanej nad Wisłą carskiej twierdzy Iwangorod. Utworzony na stokach południowo-wschodniej reduty posterunek aerostatyczny miał za zadanie obserwację dalekiego przedpola przed zbliżającym się nieprzyjacielem, a także kierowanie za rzekę ognia artylerii fortecznej w celu jego niszczenia. Z czasem miejsce to ugruntowało się w świadomości mieszkańców Dęblina jako Balonna (od rosyjskiej nazwy – balonnaja stancja).

Mistrz
Pożegnaliśmy Ireneusza Cieślaka – wybitnego instruktora balonowego, pilota balonowego i szybowcowego. Odnosił sukcesy w Pucharze Gordona Bennetta. A największe było zwycięstwo w pierwszej po II wojnie światowej edycji w 1983, w załodze ze Stefanem Makné po starcie z Paryża. Zmarł 2 listopada, w wieku 85 lat w Poznaniu. Odszedł wielki lotniczy autorytet, dla wielu nauczyciel, przyjaciel i kompan. Pozostanie w naszych sercach.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony