Przejdź do treści
fot. Hellenic Air Force
Źródło artykułu

Siły Powietrzne kontrolowały greckie F-16

Ostatnim poważnym przedsięwzięciem w ramach programu TACEVAL zrealizowanym w bieżącym roku była ocena taktyczna greckiego komponentu lotniczego wyposażonego w samoloty wielozadaniowe F-16.

FORCEVAL, bo tak nazywany jest ten typ kontroli, został przeprowadzony w dniach 5-11 grudnia 2011 r. w bazie lotniczej Neo Anchialos, położonej nad brzegiem Morza Egejskiego.

W składzie 100 osobowego, wielonarodowego zespołu oceniającego (TACEVAL Team) znalazło się pięciu polskich inspektorów. Tym razem Siły Powietrzne reprezentowali: ppłk Michał Jędrysik (32. ODN, Kraków), mjr. pil. Ryszard Walkowicz (2. SLT, Poznań), mjr Grzegorz Torbiński (CS SP, Koszalin) oraz kpt. Sebastian Pieńkowski (2. SLT, Poznań). Organizatorem i koordynatorem kontroli FORCEVAL było dowództwo komponentu powietrznego NATO - AC HQ Izmir (Turcja).

Komponent lotniczy wydzielony przez greckie siły powietrzne (Hellenic Air Force) składał się z 6 samolotów wielozadaniowych typu F-16 C Block 50 i został zadeklarowany do NATO jako siły zdolne do przerzutu (Deployable Force) w roli samolotów myśliwskich zdolnych do działania w każdych warunkach atmosferycznych (Air Defence Fighter All Weather -ADX). Komponent został wydzielony ze składu 341 Squadron stacjonującej na co dzień w Tesalonikach. Jednostka t a wchodzi w skład 111 Combat Wing.

Wydzielony komponent powietrznych przez ponad 2 doby był poddany ocenie taktycznej mającej określić stopień jego przygotowania do realizacji misji w ramach operacji sojuszniczych. Kolejnym aspektem oceny była certyfikacja tej jednostki do udziału w ramach Sił Odpowiedzi NATO (NATO Reponse Force - NRF). Ocenę przeprowadzono w trzech obszarach: operacyjnym, logistycznym i ochrony wojsk.

Polscy inspektorzy TACEVAL są obecne jednymi z bardziej doświadczonych w NATO, ponieważ regularnie uczestniczą w podobnych przedsięwzięciach realizowanych przez Dowództwo SHAPE . W czasie FORCEVAL w Neo Anchialos, oficerowie Sił Powietrznych byli jednymi z nielicznych inspektorów z tzw. „regionu północnego" zarządzanego przez TACEVAL Division z Ramstein. Ich obecność była efektem prośby o wsparcie jaką skierowano do Dowództwa Sił Powietrznych z TACEVAL Division Izmir, borykającej się z brakiem doświadczonych inspektorów.

Kolejny raz potwierdzona została zasada, że bycie inspektorem TACEVAL to najlepsza możliwość do zdobywania kolejnych doświadczeń i uczenia się od ekspertów z wielu państw Sojuszu. Tym razem polscy specjaliści byli mentorami dla szkolących się inspektorów UT (Unter Training) czyli tych, którzy są absolwentami kursów w SHAPE School i uczestniczyli w ocenie taktycznej po raz pierwszy.

Szczególnie istotną rolę odegrał mjr dypl. pil. Ryszard Walkowicz z 2. SLT. Jest doświadczonym inspektorem w obszarze operacyjnym, obecnym w Programie TACEVAL od trzech lat. W swojej karierze lotniczej wyszkolił się na TS-11 Iskra, Mig-21, T-38 Talon oraz na F-16 Block 52+. W trakcie ostatniego FORCEVAL powierzono mu ocenę umiejętności greckich pilotów w zakresie przygotowania do misji (planowanie operacyjne, posługiwanie się dokumentacją, umiejętności teoretyczne) oraz w czasie praktycznych misji powietrznych. Po wykonaniu misji kontrolnych na greckich F-16D Block 30 i Block 50, mjr Walkowicz został pierwszym polskim pilotem pilotem-inspektorem (tzw. Chase Pilot) zgodnie ze standardami NATO. Zostało to potwierdzone stosownym certyfikatem. Ponadto, był on także mentorem dla pilota rumuńskiego szkolonego na inspektora (UT).

Obecnie Siły Powietrzne posiadają 37 inspektorów TACEVAL, którzy czynnie uczestniczą w procesie oceny taktycznej NATO. Warto zauważyć, że także nasze F-16 niedawno, bo w pierwszych dniach września 2011 roku przeszły podobną ocenę taktyczną FORCEVAL w Łasku. Polski Komponent Lotniczy „JASTRZĄB" został certyfikowany do udziału w operacjach NATO na okres 3 lat.

chor. Mikołaj Mazurkiewicz

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony