Przejdź do treści
Źródło artykułu

SES

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w jego siedzibie odbyło się jedenaste spotkanie Zespołu Koordynującego do spraw Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES - Single European Sky).

Zadaniem Zespołu jest wypracowanie propozycji stanowiska Polski przedstawianego następnie na forum międzynarodowych organizacji lotniczych.

Podczas spotkania mowa była o harmonogramie wprowadzania SES II. W marcu 2009 roku Rada zatwierdziła projekt rozporządzenia stanowiący nowelizację obowiązujących rozporządzeń dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej zwany pakietem SES II. Pakiet zostanie opublikowany we wrześniu 2009 roku. Składa się on z czterech filarów. Pierwszy z nich ustanawia niezależny organ odpowiedzialny za ocenę skuteczności i efektywności działania systemu oraz opracowywanie wspólnotowych celów. KE będzie zatwierdzała te cele i nadzorowała ich wdrażanie w krajach członkowskich. Ponadto filar ten ma za zadanie wspieranie prac w zakresie integracji służb żeglugi powietrznej i tworzenia funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB). Wprowadzenie systemu skutecznego działania będzie wymagało przeprowadzenia szerokich konsultacji. Schemat skutecznego działania przewiduje powołanie niezależnego ciała jakim będzie Rada ds. Oceny Skuteczności Działania (Performance Review Body), stworzona na bazie Komisji PRC, która będzie pełniła rolę organu doradczego Komisji Europejskiej. Drugi filar to wsparcie legislacyjne dla Centralnego Planu Zarządzania Ruchem Lotniczym (ATM Master Plan) umożliwiającego przejście od fazy planowania do fazy opracowywania systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR). Filar bezpieczeństwa to przede wszystkim rozszerzenie kompetencji Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o kwestie bezpieczeństwa na lotniskach oraz w ATM/ ANS jak również wzmocnienie kontroli prowadzonej przez państwowe władze nadzorujące. Działania w ramach czwartego pakietu obejmą wprowadzenie podejścia gate-to-gate, integrację zarządzania przepustowością na ziemi (lotniska) i w powietrzu (ATM), polepszenie koordynacji slotów, planowany jest wzrost przepustowości o 33%-38% do roku 2013.

Mowa była również o wzajemnych przeglądach NSA (PEER REVIEW). Wzajemne przeglądy krajowych władz nadzorujących ustala Komisja we współpracy z Państwami Członkowskimi. Wzajemny przegląd jest dokonywany przez zespół ekspertów krajowych, w skład którego wchodzą eksperci pochodzący z przynajmniej trzech różnych Państw Członkowskich. Eksperci nie uczestniczą we wzajemnych przeglądach w Państwie Członkowskim, w którym są zatrudnieni. Listę rezerwową ekspertów krajowych wyznaczonych przez Państwa Członkowskie ustanawia i przechowuje Komisja. PEER REVIEW zostało oparte na filozofii TEACH & LEARN zamiast na procedurach audytu. Zgodnie z ustalonym przez Komisję harmonogramem wzajemnych przeglądów do czerwca zakończył się proces nominowania ekspertów. ULC wyznaczył dwóch pracowników departamentu Żeglugi Powietrznej pana Pawła Marszałka i pana Karola Kazimierczaka. Do końca 2012 roku przeglądy PEER REVIEW powinny zostać zrealizowane we wszystkich krajach członkowskich.

Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przedstawił relację ze spotkania reprezentantów Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej (FAB) w którym uczestniczyli przedstawiciele poszczególnych inicjatyw FAB. Zostało ono poprzedzone spotkaniem bilateralnym z udziałem Komisji Europejskiej oraz przedstawicieli strony Polsko-Litewskiej. Uzgodniono na nim, że koncepcja studium wykonalności Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej powinna zawierać wartość dodaną, którą będzie ukierunkowanie badań na rozwój współpracy z sąsiednimi FAB-ami. W związku z tym wystosowano listy do pozostałych inicjatyw z propozycją bliskiej współpracy, w szczególności w kwestiach zarządzania siecią dróg lotniczych i przepływu ruchu lotniczego. Ponadto przewiduje się rozpatrzenie w ramach studium wykonalności opcji współpracy FAB-u Bałtyckiego z Ukrainą. PAŻP przykłada dużą wagę do stworzenia planów skutecznego działania zarówno wewnętrznych jak i ukierunkowanych na zewnątrz mających na celu operacyjne zarządzanie agencją i realizację celów zawartych w ATM MP. W drugiej połowie października przewiduje się przeprowadzenie warsztatów dotyczących skutecznego działania w ramach FAB. Reprezentant PAŻP podkreślił, że dalsze finansowanie programu ze środków unijnych będzie skierowane jedynie na działania synchronizacyjne, ochronę środowiska i wczesne wdrażanie celów programu SESAR.

Podczas spotkania przedyskutowano również kwestie wysokości opłat nawigacyjnych za rok 2010. Dokument omawiający szczegółowo tę kwestię składa się z dwóch części: przeglądu planowanych kosztów i stawek jednostkowych na 2010 rok i informacji o przeprowadzonych przez ECTL przeglądach zgodności opłat nawigacyjnych w wybranych krajach UE. KE spodziewa się wzrostu kosztów i stawek jednostkowych w 2010 roku. Wynika to ze wzrostu kosztów utrzymania służb żeglugi powietrznej i spadku natężenia ruchu lotniczego. KE oczekuje od państw członkowskich podjęcia działań zmierzających do utrzymania opłat na najniższym możliwym poziomie. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwrócił się z wnioskiem do PAŻP aby dokonać analizy kosztów tak aby możliwe było ograniczenie wzrostu stawek jednostkowych w przyszłym roku.

ECTL, na wniosek KE, przeprowadziła przeglądy zgodności opłat nawigacyjnych z Rozporządzeniem (EC) 1794/2006 w Polsce, Litwie, Hiszpanii i na Czechach. Polska wypadła pozytywnie wykazując pełną zgodność z prawodawstwem UE i przepisami ECTL. Komisja certyfikowała prawidłowość i przejrzystość określania opłat nawigacyjnych w Polsce. Pełny raport w tej sprawie powinien być dostępny w listopadzie 2009.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony