Przejdź do treści
Ruszył nowy nabór kandydatów na kontrolerów ruchu lotniczego (fot. PAŻP)

Trwa nabór kandydatów na kontrolerów ruchu lotniczego

Każdego dnia na pokładach wszystkich samolotów przelatujących nad Polską znajduje się blisko pół miliona pasażerów. Nad ich bezpieczeństwem czuwa ponad 550 kontrolerów ruchu lotniczego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – jedynej instytucji w kraju, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prowadzi kolejny nabór kandydatów na kurs na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego.

Zachęcamy wszystkich, którzy myślą o zawodzie kontrolera ruchu lotniczego i chcą spróbować swoich sił w rekrutacji, do wypełniania formularza aplikacyjnego znajdującego się na stronie www.pansa.pl w zakładce: Kariera i postępowania zgodnie z zamieszczonymi w nim instrukcjami.

Termin składania aplikacji upływa w dniu: 31 maja 2018 roku.

Osoby, które zostaną zakwalifikowane na kurs czeka blisko 2 lata jedynych w swoim rodzaju, wyjątkowych „studiów” lotniczych. To zasób wiedzy i umiejętności, które można nabyć wyłącznie w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Jak wygląda szkolenie?

Pierwszym etapem jest szkolenie podstawowe, składające się głównie z zajęć teoretycznych. Końcowym etapem tej części szkolenia są zajęcia praktyczne umożliwiające zapoznanie z podstawowymi technikami kontroli ruchu lotniczego. Podczas tej części kursant opanuje wiedzę z zakresu prawa lotniczego, meteorologii, przepisów ruchu lotniczego, nawigacji, osiągów statków powietrznych i innych przedmiotów – słowem wiedzę o lotnictwie, w dawce i natężeniu pozwalającym na późniejsze rozpoczęcie etapu nauki na symulatorze. Po zakończeniu szkolenia podstawowego następuje podział kursantów na poszczególne rodzaje służby lotniczej.

Na podstawie posiadanych predyspozycji i umiejętności, a także na podstawie ocen uzyskanych na zakończenie szkolenia praktycznego, kursanci kierowani są na szkolenia w zakresie uprawnień radarowych służb kontroli obszaru, zbliżania lub proceduralnej kontroli lotniska. Decyzja o przydziale do konkretnej służby podejmowana jest na podstawie wyników szkolenia podstawowego. Kandydat musi być gotowy do podjęcia pracy w wybranym przez Pracodawcę organie.

W trakcie trwania kolejnego etapu szkolenia do uprawnienia kursanci zdobywają wiedzę w zakresie dedykowanej służby. Zakończenie tej części nauki pozwala w końcu na rozpoczęcie szkolenia praktycznego na symulatorze w zakresie danej służby.

Podczas całego szkolenia skrupulatnie sprawdzana jest odporność na stres, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i pracy w zespole. Szkolenie praktyczne na symulatorze kończy się egzaminem i oceną, po których zaliczeniu kursant zdobywa licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCL Student-Air Traffic Controller Licence) uprawniającą do podjęcia praktyki na stanowisku operacyjnym w jednostce tj. w żywym ruchu pod nadzorem instruktora. Ostatni etap szkolenia w jednostce odbywa się w docelowym miejscu pracy kursanta i trwa średnio ok. 10 miesięcy.

Całość szkolenia kończy się sprawdzeniem wiedzy i umiejętności nabytych podczas całego okresu nauki. Sprawdzenie to ma charakter egzaminu państwowego, którego pozytywny wynik jest podstawą do wydania licencji Kontrolera Ruchu Lotniczego, uprawniającej do samodzielnego pełnienia służby. Jej celem jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim statkom powietrznym znajdującym się w przestrzeni odpowiedzialności Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Więcej informacji na stronie www.pansa.pl

FacebookTwitterWykop

Nasze strony